Tjambuk Api

filem Indonesia

Tjambuk Api ialah sebuah filem seni mempertahankan diri Indonesia 1958 diarahkan oleh D. Djajakusuma dan diterbitkan oleh Usmar Ismail. Dibintangi oleh Bambang Irawan, Aminah Cendrakasih, Soekarno M. Noer, dan Rendra Karno, ia menceritakan tentang seorang penduduk kampung muda yang mesti mencabar penjenayah tempatan untuk bersama dengan cintanya. Filem itu telah menjalani beberapa pengubahsuaian sepanjang tempoh lebih daripada setahun sebelum ia boleh melepasi lembaga penapisan, tetapi kini masih menjadi salah satu karya Djajakusuma yang lebih dikenali.

Tjambuk Api
PengarahD. Djajakusuma
Lakon layarTitik Soerjo
Dihasilkan olehUsmar Ismail
Dibintangi
Sinematografi
  • Kasdullah
  • R Husein
  • Kosnen
Disunting olehSoemardjono
Muzik olehSjaiful Bachri
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
  • 1958 (1958) (Indonesia)
Masa tayangan
127 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia
BajetRp 1.5 million[1]

Plot sunting

Kasan (Bambang Irawan) kehilangan bapanya ketika dia masih muda dengan dua cambuk yang malang. Untuk mengelakkan nasib sedemikian untuknya, ibunya telah menjadi seorang petani. Dia menggunakan kecerdasannya untuk mewujudkan sistem pengairan di kampung mereka di Jawa Timur, yang menyediakan mereka dengan banyak beras. Bagaimanapun, kampung itu dikerat oleh cambuk dan penjenayah Suro (Rendra Karno), yang meminta upeti.

Keadaan ini menjadi lebih sukar selepas Kasan jatuh cinta dengan anak perempuan Suro, Marni (Aminah Cendrakasih). Walaupun Marni juga menyukai Kasan, Suro menegaskan bahawa dia berkahwin dengan lelaki sebelah kanannya, Karnen (Sukarno M. Noor). Karnen menggunakan kedudukannya sebagai alasan untuk menyeksa Kasan, yang mendorongnya untuk belajar bagaimana berperang dengan cambuk.

Marni melepaskan Karnen dan menyembunyikan di rumah Kasan; Keengganannya untuk kembali ke Suro mendorongnya untuk mencabar Kasan untuk berduel. Setelah perjuangan panjang, Kasan muncul menang dan, setelah Marni meminta dia tidak membunuh bapanya, dia membiarkan Suro pergi. Penduduk kampung bebas untuk bertani secara damai, dan Marni dan Kasan menjadi suami dan isteri.

Penerbitan sunting

Pengarah Tjambuk Api, D. Djajakusuma, menghabiskan setahun belajar filem di Universiti Washington di Seattle dan Sekolah Seni Sinematik Universiti California Selatan dari 1956 hingga 1957;[2] Tjambuk Api merupakan filem pertamanya sekembalinya beliau ke Indonesia.[3] Filem ini diterbitkan oleh Perfini, di abwah pimpinan Usmar Ismail; yang kemudiannya berkhidmat sebagai penerbit.[1] Ceritanya ditulis oleh Titik Soerjo.[4]

Tjambuk Api mengambil masa tiga tahun untuk diterbitkab. Belanjawannya dilaporkan 1.5 juta rupiah.[1] Filem itu dilaporkan dipegang oleh biro penapisan selama hampir setahun[3] menyebabkan ia terlepas ke Pesta Filem Asia 1958 di Manila.[4]

Tema sunting

Tjambuk Api telah dibaca sebagai kritik terhadap rasuah yang meluas di Indonesia.[3] Ismail menulis bahawa filem itu bertujuan menunjukkan bahawa pawagam Indonesia mampu menghasilkan lebih daripada propaganda kerajaan.[1] William van der Heide, pensyarah pengajian filem di Universiti Newcastle di Australia, menulis bahawa filem itu dan cerita balas dendamnya pada masa itu datang kembali ke Hollywood Barat, walaupun dengan cambuk bukan senapang.[5]

Sambutan sunting

Filem ini mendapat tayangan pada tahun 1961. Semakan tanpa nama di harian Nasional di Yogyakarta menyatakan bahawa Djajakusuma jelas dimaksudkan untuk menekankan unsur-unsur dramatik cerita dan menyatakan bahwa penonton tampak terkesan oleh adegan pertempuran.[1]

Menurut Kompas, Tjambuk Api dan karya awal Djajakusuma Harimau Tjampa adalah yang paling terkenal. Kedua-duanya adalah yang paling sering dipertontonkan, disebabkan fakta bahawa salinan yang sedia digunakan disimpan di Sinematek Indonesia.[6] Van der Heide mencatatkan bahawa gambaran filem "wanita gergasi dan bebas" mendahului penggambaran pertama di negara jiran Malaysia sebanyak 35 tahun.[5]

Rujukan sunting

Nota kaki

Bibliografi

  • Darmawi, Suslanna (28 February 1982). "Djadoeg Djajakusuma". Suara Karya. Jakarta. m/s. 1. (Indonesia)
  • "Film 'Tjambuk Api' Versi Baru". Nasional. Yogyakarta. 16 March 1961. m/s. 3. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan) (Indonesia)
  • van der Heide, William (2002). Malaysian Cinema, Asian Film: Border Crossings and National Cultures. Amsterdam: Amsterdam University Press. ISBN 978-90-5356-580-3. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link) (Inggeris)
  • Marselli (6 November 1987). "Mengenang D. Djajakusuma dalam Perfilman Indonesia". Kompas. Jakarta. m/s. 6. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan) (Indonesia)
  • "Pekan Film Djajakusuma: Mengenang "Legenda Hidup" Perfilman Indonesia". Kompas. 22 January 1993. m/s. 16. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan) (Indonesia)
  • "Tjambuk Api". filmindonesia.or.id. Konfidan Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-08-20. Dicapai pada 20 August 2012. (Indonesia)

Pautan luar sunting