Tofi (pinjaman bahasa Inggeris: toffee) adalah satu konfeksioneri yang dibuat dengan mengkaramelkan gula atau molases (mewujudkan gula terbalik) bersama-sama dengan mentega dan kadangkalanya juga tepung. Campuran ini dipanaskan sampai suhu mencapai retak tua sekitar suhu 149 sehingga 154 °C. Tofi kadangkalanya juga dicampur dengan kacang atau kismis sebelum dihidangkan.

Tofi
JenisKonfeksioneri
Jenis sajianPencuci mulut
Tempat asalEngland Sunting ini di Wikidata
Bahan utamaGula atau molases, mentega
Keragaman/variasiTofi Inggeris, tofi honeycomb
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Tofi yang digunakan dalam konfeksioneri boleh dicampurkan dengan pelbagai bahan untuk menghasilkan berbagai jenis perisa seperti rum dan mentega, coklat, vanila dan coklat, rum dan kismis, raspberi, dan honeycomb.

Pembuatan sunting

Gula dan mentega direbus sehingga campuran bahan menjadi cukup kaku untuk dibentuk kekal serta berlapisan yang mengilap. Warna perang dan rasa asap terdapat pada tofi karena proses pengkaramelan gula. Hasil dari campuran biasanya dituangkan ke dalam acuan untuk disejukkan dan dibentuk menjadi sebuah lempengan.

Perbedaan bahan campuran, proses, dan paling penting adalah suhu akan menghasilkan perbedaan tekstur dan kekerasan dari berbentuk lembut pejal sampailah ke keras rapuh.

Jenis sunting

Tofi lembut atau keras yang dicampur dengan mentega yang sering kali ditambahkan kacang almond menghasilkan English toffee, ("tofi Inggeris"), ia merupakan jenis tofi yang popular di Amerika Syarikat. Walaupun ia bernama sedemikian, ia kurang mirip dengan makanan manis yang dikenal sebagai toffee di United Kingdom.[1]

Honeycomb toffee bertekstur ringan dan rapuh berlubang (menyerupai indung madu - honeycomb) hasil penambahan serbuk penaik dan cuka saat mengadun lalu bertindak balas menghasilkan gas karbon dioksida dalam campuran yang sangat kental. Ia sering diterapkan dalam resipi manisan seperti coklat (misalnya Crunchie jenama Cadbury di Britain, Kanada dan Australia) ataupun aiskrim (seperti hokey pokey di New Zealand).

Tofi juga dimakan bersama epal dan diikat pada batang (toffee apples).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Hughes, Glyn Lloyd (2010). The Foods of England. Tomato. m/s. 265. ISBN 9780955694837.