Tokoh masyarakat ialah orang yang telah mencapai kemasyhuran dalam masyarakat,[1] sama ada melalui pencapaian, nasib, tindakan, atau dalam beberapa kes tanpa tindakan mereka sendiri yang bertujuan.[2]

Dalam konteks tindakan fitnah (libel dan fitnah) serta pencerobohan privasi, seorang tokoh masyarakat tidak boleh berjaya dalam tuntutan mahkamah atas kenyataan berbahaya yang tidak betul di Amerika Syarikat melainkan terdapat bukti bahawa penulis atau penerbit bertindak dengan niat jahat dengan mengetahui kepalsuan atau dengan mengabaikan kebenaran secara melulu.[3] Beban pembuktian undang-undang dalam tindakan fitnah ialah lebih tinggi dalam kes orang awam berbanding orang biasa.

Undang-undang libel berbeza-beza dalam perkara ini dari satu bidang kuasa ke satu bidang kuasa. Malah dalam kumpulan budaya, undang-undang libel di UK amat berbeza daripada undang-undang di AS, sebagai contoh.

Rujukan sunting

  1. ^ Wise, Richard M. (1 January 1983). "The Athlete as Public Figure in Light of Gertz v. Robert Welch, Inc., or Torts in Sports: The Role of the Cour". Hastings Communications and Entertainment Law Journal. 6 (2): 326.
  2. ^ Fliegel, Rod M. (January 1992). "Newton v. National Broadcasting Co., Inc.: Evidence of Actual Malice, the Editorial Process and the Mafia in Public Figure Defamation Law". Golden Gate University Law Review. 22 (1): 235.
  3. ^ Shiffrin, Steven H. (2006). The First Amendment. St. Paul, MN: Thomson/ West. m/s. 58–60. ISBN 978-0-314-16256-4.

Bacaan lanjut sunting