Tokugawa Iesada (徳 川 家 定 (Mei 6, 1824 - 14 Ogos 1858) adalah yang shogun ke-13 dalam Keshogunan Tokugawa Jepun yang memerintah hanya 5 tahun, dari tahun 1853 hingga tahun 1858. Fizikal beliau lemah dan tidak layak untuk menjadi shogun dalam tempoh cabaran yang besar ini. Pemerintahan beliau menandakan bermulanya zaman Bakumatsu.

Tokugawa Iesada
Shogun Yang Ke-13 Dalam Keshogunan Tokugawa
Dalam jawatan
1853–1858
RajaMaharani Kōmei
Maharani Ninkō
Didahului olehTokugawa Ieyoshi
Digantikan olehTokugawa Iemochi
Butiran peribadi
Lahir(1824-05-06)6 Mei 1824
Meninggal dunia14 Ogos 1858(1858-08-14) (umur 34)
PasanganPuteri Atsu

Pemerintahan sunting

Setelah bangkit memegang kuasa selepas peristiwa Kapal Hitam, beliau telah bertanggungjawab terhadap Perjanjian Tidak Sama Rata (Konvensyen daripada Kanagawa, Persahabatan Perjanjian Anglo-Jepun, Harris Perjanjian, Anglo-Jepun Perjanjian Persahabatan dan Perdagangan) yang rosak sakoku dan membuka Jepun kepada pengaruh asing. Kōmei, Maharaja Jepun yang memerintah Jepun pada masa itu, adalah lawan utama kepada dasarnya. Ini mengukuhkan pergerakan Sonnō Joi.

Beliau telah berkahwin dengan Puteri Atsu, anak angkat perempuan daimyo Satsuma, Shimazu Nariakira.

Ii Naosuke telah dinaikkan pangkat tairō di bawah beliau.

Iesada yang meninggal dunia pada tahun 1858 tidak mempunyai anak, ini menyebabkan keluarga Tokugawa di istana bertembung dalam masalah pewarisan. Tokugawa Nariaki, penduduk Satsuma dan lain-lain mahu melihat Tokugawa Yoshinobu sebagai pengganti Iesada, manakala Ōoku dan pembesar-pembesar Istana Edo seperti Li Naosuke menyokong Tokugawa Iemochi, dan mereka berjaya. Pertengkaran ini berakhir dalam Purge Ansei.

Era bakufu Iesada sunting

Tahun-tahun di mana Iesada sebagai shogun lebih dikenal pasti secara khusus lebih daripada satu era atau nengō.

Pertemuan Pertama Kali Dengan Barat sunting

Townsend Harris menerima undangan beliau semasa Perjanjian Harris.

Dalam fiksyen sunting

Tokugawa Iesada pernah dilakonkan pada tahun 2008 siaran television Jepun,NHK Taiga drama Atsuhime, yang menceritakan kehidupan isterinya. Beliau dilakonkan oleh Sakai Masato.

Rujukan sunting

Pegawai tentera
Didahului oleh
Tokugawa Ieyoshi
Edo Shogun:
Tokugawa Iesada

1853-1858
Diikuti oleh:
Tokugawa Iemochi