Tom yam

(Dilencongkan dari Tom Yam)

Tom yam (bahasa Lao: ຕົ້ມຍຳ [tôm ɲam]; Bahasa Thai: ต้มยำ, [tôm jam], tom yam dalam "Royal Thai General System of Transcription") adalah nama bagi dua hidangan sup atau berkuah yang serupa yang berasal dari Laos dan Thailand. Versi DiRaja Laos termasuk secubit nasi di dalam sup, sementara versi biasa Laos yang lain dan versi Thailand tidak memasukkan nasi sebagai salah satu bahannya. Tom yam dihidangkan secara meluas di negara berjiranan seperti Malaysia, Singapura, dan Indonesia, dan telah dipopularkan ke seluruh dunia.Sup ini merupakan salah satu makanan Thailand yang terkenal. Sejarawan Giles Milton berpendapat bahwa asal mula Tom Yum dapat ditelusuri kembali ke India, di mana terdapat variasi sup udang pedas dan asam yang dikenal sebagai "sup udang asam".[1]

Tom yam

Tom yam memiliki ciri-ciri perasa pedas dan masam yang keratar, dengan penggunaan herba wangi. Rebusan asas dihasilkan dari stok dan bahan baru seperti serai, daun dari pokok Limau Purut, halia, jus limau nipis, sos ikan dan cili dipenyek.

Tom yam biasanya dihasilkan menggunakan udang (tom yum goong atau tom yum kung), ayam (tom yum kai), ikan (tom yum pa di sebahagian Laos dan tom yum pla di Thailand), atau campuran makanan laut (tom yum thale atau tom yum po taek) dan cendawan - biasanya cendawan jerami atau cendawan tiram. Sup itu sendiri sering ditabur dengan sejumlah besar daun hirisan segar daun ketumbar. Kadang kala, lada giling Thailand (nam phrik phao, Bahasa Thai: น้ำพริกเผา) ditambah untuk memberikan warna kuning bata terang dan menjadikan rasa cili lebih ketara.

Variasi baru tom yam adalah tom yum nam khon (Bahasa Thai: ต้มยำน้ำข้น), di mana sedikit susu atau santan dicampurkan kepada kuah sebagai sentuhan akhir, dan kemudian diimbang dengan cili kering panggang. Adaptasi ini tidak patut dikelirukan dengan tom kha gai ("sup lengkuas ayam"), di mana lengkuas merupakan perisa utama bagi sup berasaskan santan. Tom yum nam khon hampir sentiasa dibuat menggunakan udang, sementara ayam seringkali digunakan dalam tom kha. Sepupunya yang kurang dikenali di luar Thailand adalah - tom khlong.

Pes tom yam perdagangan dihasilkan dengan melumatkan kesemua bahan herba dan digoreng dalam minyak. Bahang perisa dan pengawet ditambah kemudiannya. Pes itu kemudian dibotolkan atau dibungkus dan dijual keseluruh dunia. Perisa tom yam dengan pes mungkin memiliki ciri-ciri berbeza dengan yang dihasilkan dengan menggunakan bahan herba segar.

Pautan luar sunting