Tom and Jerry: The Movie

Tom and Jerry: The Movie adalah tahun 1992 Amerika animasi muzikal pengembaraan filem komedi berdasarkan pada watak Tom and Jerry yang dicipta oleh William Hanna dan Joseph Barbera. Dihasilkan dan diarahkan oleh Phil Roman dari lakon layar oleh Dennis Marks (yang juga menulis beberapa episod Tom & Jerry Kids pada masa itu), filem ini membintangi suara Richard Kind, Dana Hill (dalam peranan filem terakhirnya), Anndi McAfee, Tony Jay, Rip Taylor, Henry Gibson, Michael Bell, Ed Gilbert, David L. Lander, Howard Morris dan Charlotte Rae .

Tom and Jerry: The Movie
PengarahPhil Roman
PenulisDennis Marks
BerdasarkanTom and Jerry oleh
William Hanna dan Joseph Barbera
Dihasilkan olehPhil Roman
Dibintangi
Disunting olehTim J. Borquez
Timothy Mertens
Muzik olehHenry Mancini
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehMiramax Films
Tarikh tayangan
  • 1 Oktober 1992 (1992-10-01) (Jerman)
  • 30 Julai 1993 (1993-07-30) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
84 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Bajet$3.5 juta
Pecah panggung$3.6 juta[1]

Ia adalah filem animasi panjang teater pertama yang menampilkan pasangan kucing dan tetikus [2] serta mereka kembali ke layar besar selepas 25 tahun. Walaupun sebahagian besarnya bisu dalam kartun asli, duo ini bercakap sepanjang filem ini. Joseph Barbera, pengasas bersama Hanna-Barbera dan pencipta bersama Tom and Jerry , berkhidmat sebagai perunding kreatif untuk filem ini.[2] Filem ini bercerita tentang seorang gadis kecil bernama Robyn Starling, yang meminta pertolongan Tom dan Jerry (yang mereka tinggalkan perbezaannya setelah rumah mereka hancur) untuk melepaskan diri dari ibu saudaranya yang jahat dan bersatu dengan ayahnya yang hilang dan dianggap mati.

Setelah mengadakan perdana dunia di Jerman pada 1 Oktober 1992, "Tom and Jerry: The Movie" dilancarkan secara teater di Amerika Syarikat pada 30 Julai 1993, oleh Miramax Filem. Filem ini mendapat ulasan negatif daripada pengkritik, dan memperoleh $ 3.6 juta dengan anggaran $ 3.5 juta.

Suara suara sunting

Suara Tambahan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan boxoffice tidak disediakan
  2. ^ a b [https: //archive.org/details/mylifeintoonsfro00barb My Life in 'Toons: From Flatbush to Bedrock in Under a Century] Check |url= value (bantuan). Atlanta, GA. ISBN 1-57036-042-1. OCLC 30032166. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tahun= ignored (bantuan); Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |halaman= ignored (bantuan); Unknown parameter |terakhir= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting