) di Lyon, Perancis.)]] Topeng Guy Fawkes adalah gambaran gaya Guy Fawkes, yang paling terkenal ahli Mesiu Plot. Plot ini adalah sebuah upaya untuk meledakkan House of Lords di London pada 5 bulan November tahun 1 605, dalam usaha untukmengembalikan Katolik kepala negara. Menggunakan topeng pada patung telah lama akar sebagai sebahagian daripada Malam Guy Fawkes perayaan.

Yang diolah gambaran muka dengan yang besar tersenyum dan pipi merah, yang luas misai terbalik di kedua ujungnya, dan nipis tegak janggut tajam, direka oleh ilustrator David Lloyd, datang untuk mewakili lebih luas protes setelah ia telah digunakan sebagai utama plot elemen dalam V untuk Vendetta, yang diterbitkan pada tahun 1982, dan filem adaptasi 2005. Selepas muncul di forum Internet, topeng menjadi terkenal simbol untuk online 'penggodam' kumpulan tanpa Nama, digunakan dalam Projek Chanology, Menduduki pergerakan, dan lain-lain anti-pemerintah dan anti-pertubuhan protes di seluruh dunia.

Asal-usul sunting

 
Guy Fawkes effigies and collectors, all masked, 1903, by John Benjamin Stone.
 
A masked Guy being paraded on Guy Fawkes Night, 1868.

Plot Gunpowder 1605 diperingati sejak awal dengan membakar patung angka tidak popular. Menjelang akhir kurun ke-18, laporan muncul kanak-kanak memohon wang dengan patung-patung bertopeng kuat Guy Fawkes,[1] dan 5 November secara beransur-ansur dikenali sebagai Malam Guy Fawkes, walaupun ramai yang kini lebih suka istilah "Malam Api".[2] Buku Chambers Book of Days menyatakan:[3]

Cara pematuhan sejagat melalui seluruh bahagian England adalah berpakaian angka bodoh dalam bentuk habilimen seperti yang dapat diperolehi (kepingan kepala, umumnya topi kertas, dicat dan diikat dengan jalur kertas sebagai reben tiruan), memakainya di kerusi melalui jalan-jalan, dan pada waktu malam membakarnya dengan penuh kesungguhan dalam api unggun besar ...

Rujukan sunting

  1. ^ House of Commons Information Office (September 2006), The Gunpowder Plot (PDF), parliament.uk at web.archive.org, diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 15 February 2005, dicapai pada 15 February 2011 Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ BBC:Festivals and Events. Accessed 9 November 2012
  3. ^ Chambers Books of Days, 1864, pp. 549–550

Pautan luar sunting