Transformers: Revenge of the Fallen

Transformers: Revenge of the Fallen ialah filem Amerika 2010 filem aksi fiksyen sains diarahkan oleh Michael Bay dan berdasarkan Garis mainan Transformers. Filem ini ialah Sekuel kepada Transformers 2008, serta ansuran kedua dalam aksi langsung Siri filem Transformers. Berlangsung dua tahun selepas filem pertama, cerita ini berkisar tentang Sam Witwicky (Shia LaBeouf), yang terperangkap sekali lagi dalam peperangan antara Autobot, diketuai oleh Optimus Prime (Peter Cullen) dan Decepticon, diketuai oleh Megatron (Hugo Weaving). Sam mula mempunyai penglihatan aneh tentang simbol Cybertronian, dan sedang diburu oleh Decepticons di bawah arahan Decepticon purba bernama The Fallen, yang berusaha untuk membalas dendam di Bumi dengan mencari dan mengaktifkan mesin yang akan menyediakan Decepticons dengan sumber energon, memusnahkan Matahari dan semua kehidupan di Bumi dalam proses itu. Transformers yang kembali termasuk Optimus Prime, Bumblebee, Ironhide, Ratchet, Megatron, Starscream dan Scorponok.

Transformers: Revenge of the Fallen
Poster filem
PengarahMichael Bay
PenulisEhren Kruger
Roberto Orci
Alex Kurtzman
Dihasilkan olehIan Bryce
Tom DeSanto
Lorenzo di Bonaventura
Don Murphy
Eksekutif:
Steven Spielberg
Michael Bay
Brian Goldner
Mark Vahradian
DibintangiShia LaBeouf
Megan Fox
John Turturro
Ramon Rodriguez
Josh Duhamel
Tyrese Gibson
Lakonan suara
Peter Cullen
Tony Todd
Mark Ryan
Jess Harnell
Hugo Weaving
Charlie Adler
Tom Kenny
Reno Wilson
Frank Welker
Grey Delisle
SinematografiBen Seresin
Disunting olehRoger Barton
Paul Rubell
Joel Negron
Thomas Muldoon
Muzik olehSteve Jablonsky
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehAmerika Syarikat:
Paramount Pictures
Luar Amerika Syarikat:
United International Pictures
Tarikh tayangan
19 Jun 2010 (2010-06-19)
(United Kingdom)
Jun 24, 2010
(Amerika Syarikat, Malaysia, Singapura, Brunei)
Masa tayangan
150 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Bajet$USD 200 juta
Pecah panggung$USD 836,297,228

Dengan tarikh akhir yang terancam oleh kemungkinan bantahan oleh Directors Guild of America dan Screen Actors Guild, Bay berjaya menamatkan produksi tepat pada masanya dengan bantuan pravisualisasi dan skripmen oleh penulisnya Roberto Orci, Alex Kurtzman, dan penulis pendatang baru Ehren Kruger. Penggambaran berlaku antara Mei dan September 2008, dengan lokasi di Mesir, Jordan, Pennsylvania, New Jersey dan California, serta pangkalan udara di New Mexico dan Arizona. Ia adalah filem terakhir dalam siri ini yang membintangi Megan Fox, dan juga merupakan filem terakhir dalam siri ini yang diterbitkan bersama oleh DreamWorks Pictures, meninggalkan Paramount Pictures sebagai pengedar tunggal sekuel masa depannya.

Revenge of the Fallen ditayangkan pada 8 Jun 2010 di Tokyo dan dikeluarkan pada 24 Jun 2010 di Amerika Syarikat. Penerimaan kritikan adalah negatif, dengan pengkritik menganggapnya lebih rendah daripada filem pertama. Pengkritik menyorot plot, lakon layar, jenaka kasar, stereotaip kaum yang tersinggung, watak dan masa tayangan, tetapi kesan visual dan reka bentuk bunyi mendapat pujian. Filem ini memenangi tiga Golden Raspberry Awards pada majlis 30th Golden Raspberry Awards dan menjadi filem dengan kutipan tertinggi untuk memenangi anugerah Worst Picture. Filem ini mengatasi pendahulunya di box office, dengan kutipan sebanyak $402.1 juta di AS dan Kanada dan $434.2 juta di wilayah lain, dengan jumlah $836.3 juta di seluruh dunia, menjadikannya Filem domestik dengan kutipan tertinggi ke-37 dan keempat tertinggi tahun ini di seluruh dunia. Dengan lebih 11 juta jualan media rumah pada tahun 2010, ia juga merupakan filem terlaris tahun ini di Amerika Syarikat. Ia diikuti oleh Dark of the Moon pada tahun 2012.

Plot sunting

Beribu-ribu tahun lalu, terdapat sebuah bangsa Transformer lama yang menjelajah alam semesta untuk mencari punca energon yang dikenali sebagai Dynasty of Primes. Mereka menggunakan mesin yang dikenali sebagai {Sun Harvesters (Penuai Bintang)} untuk menghisap tenaga bintang tersebut untuk dijadikan energon dan memberi kuasa kepada All Spark Cybertron. Mereka bersetuju bahawa dunia yang mengandungi kehidupan akan dibiarkan, tetapi pada 17,000 SM, seorang daripada mereka, yang dikenali selepas itu sebagai "The Fallen", telah membina sebuah {Sun Harvester} di Bumi. Maka, {the brothers} yang lain mengorbankan badan mereka untuk menyemunyikan Matriks Kepimpinan -kunci yang menghidupkan {Sun Harvester} - daripada The Fallen, yang bersumpah untuk membalas dendam atas Bumi.

Pada masa sekarang, dua tahun selepas kejadian filem lalu, Optimus Prime dilihat memimpin NEST (Networked Elements: Supporters dan Transformers), sebuah organisasi tentera yang terdiri daripada askar manusia dan pasukan Autobot sendirinya. (termasuk ahli baru Arcee, Chromia, Elita One, Sideswipe, Jolt, dan pasangan kembar (Skids dan Mudflap) dengan tujuan membunuh Decepticon yang masih menetap di Bumi. While on a mission in Shanghai, Optimus dan pasukannya memusnahkan Decepticon Sideways dan Demolishor, being given a warning by the latter that "The Fallen akan bangkit semula". Back in the United States, Sam Witwicky terjumpa splinter of the destroyed All Spark, dan upon contact the splinter fills his mind with Cybertronian symbols. Deeming it dangerous, Sam memberi All Spark splinter kepada teman wanitanya iaitu Mikaela Banes untuk disimpan, dan meninggalkannya dan Bumblebee untuk ke kolej. Upon arrival, Sam bertemu dengan teman biliknya Leo Spitz, yang mentadbir sebuah laman konspirasi makhluk asing, dan Alice, a co-ed who makes unusually strong sexual advances on him. Back home, Decepticon Wheelie cuba mencuri shard, lalu ditangkap Mikaela. After having a mental breakdown, uncontrollably writing in Cybertronian language, Sam menelefon Mikaela, who immediately leaves to get to him.

Decepticon Soundwave menggondam sebuah satelit Amerika Syarikat dan learns the location of the dead Decepticon leader Megatron dan another piece of the All Spark. The Decepticons menyerang the secret base, retrieve the shard, dan menggunakannya untuk menghidupkan semula Megatron, who flies into space dan is reunited dengan Starscream dan his master, The Fallen, atas kapal Nemesis. The Fallen mengarahkan Megatron dan Starscream untuk menangkap Sam supaya dapat mengetahui lokasi Matriks Kepimpinan. With Sam's outbreaks worsening, Mikaela tiba di kampus just as Alice — revealed to be a Decepticon Pretender — attacks Sam. Mikaela (yang marah), Sam, dan Leo (teman biliknya) drive off, crashing into Alice, but are seized by the Decepticon Grindor. The Decepticon known as "The Doctor" bersedia mengeluarkan otak Sam, tetapi Optimus dan Bumblebee datang dan menyelamatkannya. In an ensuing fight, Optimus engages Megatron, Grindor dan Starscream. Optimus berjaya membunuh Grindor dan mencabutkan tangan Starscream, but during a momentary distraction while searching for Sam, he is blindsided then impaled dan dan ditembak dadanya oleh Megatron lalu. Megatron dan Starscream berlepas semasa pasukan Autobot tiba menyelamatkan Sam, tetapi tidak dapat menyelamatkan Optimus.

Setelah kematian Prime, The Fallen dibebaskan from his captivity dan Megatron orders a full-scale assault on the planet. The Fallen speaks to the world dan demands mereka menyerahkan Sam to the Decepticons or they will continue their attack. Sam, Mikaela, Leo, Bumblebee, pasukan kembar dan Wheelie berkumpul semula, dan Leo mencadangkan lawan atas-taliannya "Robo-Warrior" mungkin dapat membantu. They then proceed to where Robo-Warrior is, who turns out to be bekas agen Sector 7 Simmons. Simmons informs the group that the symbols Sam has been seeing should be readable for a Decepticon. Mikaela membebaskan Wheelie, yang tidak dapat membaca bahasa itu, tetapi mengenalpastinya sebagai as that of the Primes, directs the group to a Decepticon seeker (who they later learn switched his allegiance to the Autobots) bernama Jetfire. They then find Jetfire (yang menyamar sebagai SR-71 di tengah muzium) di F. Udvar-Hazy Center dan menghidupkannya via the shard of the AllSpark. After teleporting the group to Mesir, Jetfire explains that only a Prime can kill The Fallen, dan menterjemahkan simbol-simbol, which contain a riddle that sets the location of the Matriks Kepimpinan somewhere in the surrounding desert. By following the clues, the group arrive at the tomb where they ultimately find the Matrix, but it crumbles to dust in Sam's hands. Believing the Matrix masih dapat menghidupkan semula Optimus, Sam collects the dust dan instructs Simmons menelefon Major William Lennox to bring the other Autobots dan Optimus's body.

Pasukan tentera tiba bersama Autobots, but so do the Decepticons (many unnamed dan of various models which arrive via orbit), dan a battle ensues with the Autobots outnumbered dan the humans outgunned but managing to inflict casualties. During the fight, Decepticon Devastator is formed dan unearths the Sun Harvester from inside one of the pyramids before being destroyed by the US military with the help of agent Simmons dan a top secret military railgun. Jetfire arrives dan destroys Mixmaster, but is mortally wounded by Scorponok. Tentera Udara Amerika Syarikat mengebom Decepticons, tetapi Megatron breaks through the offensive lalu membunuh Sam. While dead, Sam is contacted by the Dynasty of the Primes who, mengakui keberanian dan dedikasinya terhadap Optimus, menghidupkan semula Sam dan membina semula Matriks Kepimpinan. Sam terus menghidupkan balik Optimus just before The Fallen ambush him dan his allies, slaughtering beberapa orang askar dan taking off with the Matrix to activate the Harvester. Jetfire mengorbankan dirinya supaya Optimus dapat menggunakan parts to fly to the Harvester. He successfully destroys it. Then Optimus engages The Fallen in the ruins lalu membunuhnya dengan by punching through his chest dan ripping his spark out. Walaupun peperangan sudah tamat, Megatron enggan mengaku kalah lalu berundur ke kapal Nemesis bersama Starscream. Filem berakhir dengan Optimus berdiri bersama Sam di atas sebuah kapal pengangkut kapal terbang, sambil menghantar sebuah mesej ke angkasa bahawa manusia dan Transformers berkongsi sebuah masa silam yang umum. During the credits, Sam dilihat pulang ke kolej.

Senarai watak sunting

Autobots (Protagonis) sunting

Decepticons (Antagonis) sunting

Watak manusia sunting

Lagu tema filem sunting

Lihat juga sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

  1. ^ "Transformers - Revenge of the Fallen rated 12A by the BBFC". BBFC. 2010-06-15. Dicapai pada 2010it's-06-28. Check date values in: |accessdate= (bantuan)