Translokase ialah istilah umum untuk protein yang membantu dalam menggerakkan molekul lain, biasanya merentasi membran sel. Enzim ini memangkinkan pergerakan ion atau molekul merentasi membran atau pemisahannya dalam membran. Tindak balas ditetapkan sebagai pemindahan dari "sisi 1" ke "sisi 2" kerana sebutan "dalam" dan "keluar", yang sebelum ini digunakan, boleh menjadi samar-samar. [1] Translocases ialah sistem rembesan yang paling biasa dalam bakteria Gram positif.

Ia juga merupakan istilah sejarah untuk protein yang kini dipanggil faktor pemanjangan G, kerana fungsinya dalam menggerakkan RNA pemindahan (tRNA) dan RNA messenger (mRNA) melalui ribosom .

Fungsi sunting

Fungsi asas, seperti yang telah disebutkan (lihat: Translocase § Definition ), adalah untuk "memangkinkan pergerakan ion atau molekul merentasi membran atau pemisahannya dalam membran". Bentuk pengangkutan membran ini dikelaskan di bawah pengangkutan membran aktif, proses yang memerlukan tenaga untuk mengepam molekul dan ion merentasi membran melawan kecerunan kepekatan. [2]

Kepentingan biologi translocases bergantung terutamanya pada fungsi kritikalnya, dengan cara ia menyediakan pergerakan merentasi membran sel dalam banyak proses selular yang besar, seperti:

Fosforilasi oksidatif
ADP/ATP translocase (ANT) mengimport adenosin difosfat ADP daripada sitosol dan mengeksport ATP daripada matriks mitokondria, yang merupakan langkah pengangkutan utama untuk fosforilasi oksidatif dalam organisma eukariotik. ADP daripada sitosol diangkut semula ke dalam mitokondria untuk sintesis ATP dan ATP yang disintesis, yang dihasilkan daripada fosforilasi oksidatif, dieksport keluar daripada mitokondria untuk digunakan dalam sitosol, menyediakan sel dengan mata wang tenaga utamanya. [3]


 
TOM: Translocase membran luar . Subunit reseptor import mitokondria TOM20.
  1. ^ "EC class 7". ExplorEnz - The Enzyme Database. Dicapai pada 24 October 2019.
  2. ^ "Active Transport". CK-12 Foundation (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-10-25.
  3. ^ "The transport mechanism of the mitochondrial ADP/ATP carrier". Biochimica et Biophysica Acta (BBA) - Molecular Cell Research. Channels and transporters in cell metabolism. 1863 (10): 2379–93. October 2016. doi:10.1016/j.bbamcr.2016.03.015. PMID 27001633. Unknown parameter |displayauthors= ignored (bantuan)