Festival Filem Cannes

(Dilencongkan dari Trophée Chopard)

Festival Cannes (/kæn/; Perancis: Festival de Cannes), sehingga 2003 dipanggil Festival Filem Antarabangsa (Festival international du film) atau Festival Filem Cannes, ialah festival filem tahunan yang diadakan di Cannes, Perancis, yang meninjau filem-filem terbaru dari semua genre, termasuk dokumentari dari seluruh dunia. Ditubuhkan pada tahun 1946, festival khusus undangan diadakan setiap tahun (biasanya pada bulan Mei) di Palais des Festivals et des Congrès.[1]

Festival Filem Cannes
Cannes Film Festival
PenghargaanPenghargaan dalam industri perfileman
NegaraCannes, Perancis
Anugerah pertama1946
Laman web rasmihttp://www.festival-cannes.com/

Pada 1 Julai 2014, pengasas bersama dan bekas ketua pengendali TV berbayar Perancis Canal+, Pierre Lescure, memegang jawatan sebagai Presiden Festival, sementara Thierry Frémaux menjadi Pengurus Delegasi. Ahli lembaga pengarah juga melantik Gilles Jacob sebagai Presiden Kehormat Festival.[2][3]

Ia merupakan salah satu festival filem "Lima Besar", bersama-sama Festival Filem Venice di Itali, Festival Filem Antarabangsa Berlin di Jerman, Festival Filem Antarabangsa Toronto di Kanada dan Festival Filem Sundance di Amerika Syarikat.[4][5][6] Lima Besar diakui di peringkat antarabangsa kerana memberikan kebebasan seni kepada pencipta untuk mengekspresikan diri melalui filem.[7] Pada tahun 1951, FIAPF memperakui festival ini secara terbuka.[8]

Sejarah sunting

Sejak Pameran Universal 1937, Perancis telah menyatakan keinginan untuk menyatukan prestij kebudayaannya dengan menganjurkan pertandingan filem antarabangsa. Pada tahun 1930-an, dunia telah dikejutkan dengan pengaruh Kerajaan Jerman dan Itali yang fasis dalam pemilihan filem untuk Festival Filem Venice yang dirasmikan pada bulan Ogos oleh Dr. Joseph Goebbels.[9] Oleh kerana itu, Philippe Erlanger (Pengarah Persatuan Tindakan Kesenian Perancis) dan pengkritik filem Émile Vuillermoz dan René Jeanne (ketiga-tiga ahli-ahli juri antarabangsa Festival Filem Venice) telah mengemukakan kepada Jean Zay, Menteri Pendidikan dan Persatuan Beaux-Arts, idea festival antarabangsa panggung wayang yang bebas dari segi politik. Jean Zay, yang berminat dalam cadangan itu, membalas dengan baik 26 Disember 1938 perkara itu dan menggalakkan Amerika Syarikat dan British supaya memboikot Festival Filem Venice. Harold Smith, wakil Paris untuk Motion Picture Association of America dan Neville Kearney, perwakilan rasmi pawagam Inggeris di Perancis, berjanji untuk menyokong "festival dunia bebas." Festival ini adalah perkongsian Perancis-Amerika yang mewujudkan pasaran terbesar dalam dunia perfileman.

Beberapa bandar raya menjadi calon untuk diadakan festival ini, termasuklah Aix-les-Bains, Algiers, Biarritz, Lucerne, Ostende, Vichy dan akhirnya Cannes. Henri-Georges Clouzot suka akan Cannes kerana terdapat cahaya matahari yang terik di kawasan tersebut. Jawatankuasa penyelarasan terdiri daripada wakil-wakil dari pelbagai kementerian yang terlibat dengan perayaan itu, setelah mengambil tahu kelebihan tiap-tiap kota tersebut serta menghantar perwakilannya di lokasi-lokasi itu, mereka akhirnya memilih Cannes. Dua anak jati Cannes, Henri Gendre, pemilik Grand Hotel, dan Jean Fillioux, pemilik Palm Beach, telah dikemukakan bilik, peralatan dan dewan projeksi yang mampu menempatkan seramai seribu penonton. Di samping itu, bandar Cannes telah bertekad untuk menyediakan belanjawan kewangan sebanyak 600 000 Franc, untuk menempatkan ahli jawatankuasa di bilik penerimaannya dan berjanji untuk membina sebuah istana yang khusus didedikasikan untuk festival filem tersebut.

Philippe Erlanger ialah perwakilan umum pertama festival.

Pada bulan Jun 1939, Louis Lumière bersetuju untuk menjadi presiden edisi pertama festival yang akan berlangsung dari 1 hingga 20 September. Beliau menyatakan bahawa dia mahu "menggalakkan pembangunan seni sinematografi dalam semua segi dan mewujudkan semangat kerjasama dalam kalangan negara penghasil filem."

Filem asing termasuk The Wizard of Oz oleh Victor Fleming, Pacific Express oleh Cecil B. DeMille, Goodbye Mr Chips oleh Encik Sam Wood dan The Four Feathers oleh Zoltan Korda.

Pelukis Jean-Gabriel Domergue, seorang penduduk Cannes, telah mencipta poster terkenal festival yang pertama.

Pada bulan Ogos pula, bintang-bintang telah berkumpul dan Metro-Goldwyn-Mayer mengarahkan kapal persiaran transatlantik untuk membawa bintang-bintang Hollywood: Tyrone Power, Gary Cooper, Annabella, Norma Shearer dan George Raft. Diilhamkan dari filem The Hunchback of Notre Dame, pihak dari Amerika merancang untuk membina replika Notre-Dame de Paris di pantai Cannes. Pada 1 September iaitu hari pembukaan, tentera Jerman memasuki Poland, dan festival tersebut telah dibatalkan untuk tahun tersebut.[10]

Pihak berkuasa festival sunting

Tahun Presiden Delegasi Umum Setiausaha Umum
1949 Jean Touzet
1952 Robert Favre Le Bret
1972 Robert
Favre Le Bret
Maurice Bessy
1978 Gilles Jacob
1984 Pierre Viot
1985 Michel P. Bonnet
1991 François
Erlenbach
2001 Gilles Jacob Pengarah Umum
Véronique Cayla
Delegasi Artistik
Thierry Frémaux
2005 Catherine Démier
2007 Thierry Frémaux
2014 Pierre Lescure
2017

Presiden festival, yang mewakili Festival bersama rakan-rakan kewangannya, pihak berkuasa awam dan media, dipilih oleh lembaga pengarah festival iaitu "Persatuan Festival Filem Perancis". Lembaga ini terdiri daripada pihak berkuasa dunia pawagam serta pihak berkuasa awam yang mensubsidi acara tersebut. Presiden mempunyai mandat selama 3 tahun yang boleh diperbaharui tempohnya dan mampu melantik anggota pasukannya, termasuk Delegasi Umum, dengan kelulusan kumpulan pengarah.[11] Kadang-kadang seorang Presiden, selepas berakhir memegang jawatan tersebut, bakal menjadi Presiden Kehormat Festival.

Delegasi Umum bertanggungjawab untuk menyelaraskan ke semua peristiwa tersebut. Ketika Gilles Jacob melepaskan diri dari Delegasi Umum ke jawatan Presiden, pada tahun 2001, dua jawatan baharu telah diciptakan untuk mengambil alih jawatannya, Pengarah Umum untuk mengawasi kelancaran acara itu, dan Delegasi Artistik, yang bertanggungjawab dalam pemilihan filem. Walau bagaimanapun, pada tahun 2007, Delegasi Artistik Thierry Fremaux, sekali lagi menjadi Delegasi Umum festival.

Setiausaha Umum bertanggungjawab untuk penerimaan karya dan perkara praktikal lain.

Anugerah sunting

 
Palme d'Or dianugerahkan kepada Apocalypse Now di Festival Filem Cannes 1979
 
Pada 2013, Adèle Exarchopoulos dan Léa Seydoux menjadi barisan pelakon yang pertama untuk menerima Palme d'Or untuk Blue Is the Warmest Colour untuk "aksi yang tidak pernah dilakukan", bersama pengarah Abdellatif Kechiche.

Anugerah yang panggil berprestij yang diberikan di Festival Filem Cannes ialah Palme d'Or ("Palma Emas") untuk filem terbaik.

  • Pertandingan
    • Palme d'Or – Palma Emas
    • Grand Prix – Hadiah Terbesar Festival
    • Prix du Jury – Hadiah Juri
    • Palme d'Or du court métrage – Filem Pendek Terbaik
    • Prix d'interprétation féminine – Pelakon Wanita Terbaik
    • Prix d'interprétation masculine – Pelakon Lekaki terbaik
    • Prix de la mise en scène – Pengarah terbaik
    • Prix du scénario – Lakon Layar Terbaik
  • Bahagian lain
    • Prix Un Certain Regard – Bakat muda, inovatif dan kerja yang lancang .
    • Hadiah Cinéfondation – Filem pelajar
    • Caméra d'Or – Filem cereka terbaik
  • Diberi oleh Entiti-entiti Bebas
    • Prix de la FIPRESCI – Hadiah Kesatuan Pengkritik Filem Antarabangsa
    • Hadiah Directors' Fortnight
    • Prix Vulcain – Dianugerahkan kepada juruteknik oleh CST
    • Hadiah International Critics' Week
    • Prize of the Ecumenical Jury
    • François Chalais Prize
    • L'Œil d'or – Filem dokumentari terbaik
    • Trophée Chopard
    • Palm Dog, untuk persembahan kanin terbaik.[12]
    • Queer Palm, untuk filem berkaitan LGBT.[13]
    • Cannes Soundtrack Award

Kontroversi sunting

Beberapa tahun kebelakangan ini, acara ini sering dipalit kontroversi berkaitan layanan tidak adil kepada para hadirin yang berlainan jantina.

Diskriminasi gender sunting

Pada tahun 2015, acara ini pernah mencetuskan kemarahan dengan adanya suatu larangan pemakaian kasut yang bukan bertumit tinggi sehingga dijolok "Heelgate";[14] kejadian tersebut enyebabkan banyak selebriti wanita memakai kasut tapak rata atau tidak memakai kasut sama sekali ke acara utama sebagai tanda solidariti dan protes.[15]

Gangguan seksual pascafenomena #MeToo sunting

Beberapa pengarah berprofil tinggi dan pengeluar filem juga telah dituduh melakukan gangguan dan penganiayaan seksual pada festival yang lalu. Menurut tuduhan rogol yang melibatkan Harvey Weinstein yang didakwa berlaku di Festival Filem Venezia.[16] Hasil daripada kontroversi seksual yang lalu dan gerakan #MeToo yang timbul daripada skandal hasil salah laku penerbit ini pada tahun 2018, pegawai Festival Filem Cannes mengumumkan pelancaran talian telefon penting dengan kerjasama dengan pemerintah Perancis[17] di mana mana-mana tetamu yang menjadi mangsa ataupun menyaksikan insiden gangguan seksual serta jenayah lain yang berkaitan dapat melaporkan perkara sebegini.[18]

Rujukan sunting

  1. ^ "Presentation of the Palais". palaisdesfestivals.com. Dicapai pada 31 May 2017.
  2. ^ "Cannes Film Festival Names Pierre Lescure President". The Hollywood Reporter. Dicapai pada 14 January 2014.
  3. ^ "Pierre Lescure elected President of the Festival de Cannes". Festival de Cannes. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 March 2016. Dicapai pada 28 March 2015.
  4. ^ Scott Roxborough. "Berlin Rebooted: Festival Shuffles Lineup, Aims for Recharged Market". The Hollywood Reporter.
  5. ^ Anderson, Ariston. "Venice: David Gordon Green's 'Manglehorn,' Abel Ferrara's 'Pasolini' in Competition Lineup". The Hollywood Reporter. Dicapai pada 9 September 2018.
  6. ^ "Addio, Lido: Last Postcards from the Venice Film Festival". Time. Dicapai pada 9 September 2018.
  7. ^ Chan, F. (1 June 2011). "The international film festival and the making of a national cinema". Screen. 52 (2): 253–260. doi:10.1093/screen/hjr012.
  8. ^ Moeran, Brian; Jesper, Strandgaard Pedersen (2011). Negotiating Values in the Creative Industries: Fairs, Festivals and Competitive Events. Cambridge: Cambridge University Press. m/s. 173. ISBN 978-1-107-00450-4.
  9. ^ "First Cannes Film Festival". history.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 Disember 2013.
  10. ^ "1938–1951: The birth of the Festival". fresques.ina.fr. Dicapai pada 28 Mei 2017.
  11. ^ "Pierre Lescure officiellement à la tête du Festival de Cannes". LeMonde.fr (dalam bahasa Perancis). Dicapai pada 30 Mei 2017. Le président du Festival de Cannes est élu par le conseil d'administration de l'Association française du Festival international du film. Cette instance compte vingt-huit membres et repose sur un subtil équilibre entre le monde du cinéma et les pouvoirs publics, qui subventionnent l'événement.
  12. ^ "Pixar pooch picks Up Cannes prize". BBC News. 22 Mei 2009. Dicapai pada 27 Mei 2009.
  13. ^ "Transgender activist Pascale Ourbih on Cannes gay prize jury". On Top Magazine. 10 Mei 2010. Dicapai pada 28 Mei 2017.
  14. ^ Film, Telegraph (9 Mei 2016). "Heelgate and beyond: 13 controversial Cannes moments". The Telegraph. ISSN 0307-1235. Dicapai pada 5 Mei 2018.
  15. ^ "Controversy at Cannes: When the festival made news for all the wrong reasons". hindustantimes.com. 2017-05-16. Dicapai pada 5 Mei 2018.
  16. ^ Davies, Caroline; Khomami, Nadia (21 Oktober 2017). "Harvey Weinstein: a list of the women who have accused him". the Guardian (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Mei 2018.
  17. ^ "Cannes film festival to open anti-sexual predator hotline". RFI. 2018-04-27. Dicapai pada 5 Mei 2018.
  18. ^ Keslassy, Elsa (27 April 2018). "Cannes Film Festival to Create Hotline for Sexual Harassment Victims (Report)". Variety. Dicapai pada 5 Mei 2018.

Pautan luar sunting