Try Sutrisno (Sebutan bahasa Melayu: [tri sutrisnɔ], lahir 15 November 1935) adalah naib presiden Indonesia keenam. Beliau memegang jawatan dari 11 Mac 1993 hingga 10 Mac 1998.

Jeneral TNI (Purn.) Try Sutrisno
Naib Presiden Indonesia ke-6
Dalam jawatan
11 Mac 1993 – 11 Mac 1998
PresidenSoeharto
Didahului olehSudharmono
Digantikan olehBaharuddin Jusuf Habibie
Butiran peribadi
Lahir (1935-11-15) 15 November 1935 (umur 88)
Belanda Surabaya, Jawa Barat, Hindia Timur Belanda
Parti politikGolkar
PasanganTuti Sutiawati
ProfesionTentera (bersara)
Tandatangan
Perkhidmatan ketenteraan
Kesetiaan Indonesia
Perkhidmatan/
cawangan
Tentera Indonesia
Tahun perkhidmatan1959–1993
Pangkat General
PerkhidmatanKodam Udayana
Kodam Sriwijaya
Kodam Jaya
The Tentera Nasional Indonesia
PertempuranPRRI Rebellion
Pendudukan di Timor Timur
Pemberontakan di Aceh

Naib Presiden sunting

Penamaan sunting

 
Try Sutrisno takes the oath of office on 11 March 1993 at a session of the People's Consultative Assembly.

Pada bulan Februari 1993, bulan yang sama, Try telah dilepaskan dari jawatannya dan sebulan sebelum Majelis Permusyawaratan Rakyat (MPR) dijangka bertemu untuk memilih Presiden dan Naib Presiden baru, anggota MPR dari ABRI yang dinamakan Cuba menjadi Naib Presiden. Secara teknikal, ahli puak MPR dibenarkan menamakan calon mereka sebagai Naib Presiden. Tetapi aturan yang tidak tertulis di rejim Suharto telah menunggu Presiden mencalonkan calonnya yang dipilih.

Ahli-ahli dari Parti Persatuan Pembangunan dan Parti Demokratik Indonesia dengan cepat meluluskan pencalonan Try sebagai Golkar yang berjuang dalam memberitahu anggota-anggotanya bahawa Golkar tidak pernah dinominasikan try sebagai Wakil Presiden. Suharto dilaporkan marah kerana dia telah dipelihara oleh ABRI.[1] tetapi tidak mahu pertikaian terbuka. Suharto akhirnya menerima Try dan Golkar cuba meremehkan keutamaan membeli dengan mengatakan ia telah membiarkan pihak lain dan ABRI menamakan calon Naib Presiden mereka.[2]

ABRI telah membalas dendam mereka dari Sesi Umum MPR 1988 apabila Suharto memilih Sudharmono, seseorang yang tidak suka ABRI sebagai Naib Presiden. Menteri Pertahanan Benny Moerdani memutuskan bahawa ABRI akan memilih Naib Presiden untuk Suharto pada 1993 Sidang Umum MPR.

Ia berspekulasi bahawa dia tidak pernah dipelihara, Suharto akan memilih sama ada B. J. Habibie sebagai Naib Presiden atau dipilih semula Sudharmono.

Jawatan Naib Presiden sunting

Walaupun beliau telah menerima Try sebagai Naib Presiden, Suharto tidak suka memiliki Naib Presiden yang tidak meminta bersinar melalui anggota ABRI dalam Kabinet yang dipelihara minimum. Untuk Cuba sendiri, Suharto menunjukkan sedikit perhatian dan tidak pernah merujuknya dalam proses pembentukan kabinet. [perlu rujukan]

Satu lagi pertunjukan yang tidak dipertimbangkan datang Pada akhir 1997 ketika Suharto terpaksa pergi ke Jerman untuk menerima rawatan kesihatan. Daripada meninggalkan Cuba untuk melaksanakan tugas Presiden, Soeharto memerintahkan Setiausaha Negara Moerdiono untuk datang ke kediamannya untuk menerima tugas Presiden.[3]

Pasca jawatan Naib Presiden sunting

Pada bulan Mei 1998, pada awal kejatuhan Soeharto, Try, bersama Umar Wirahadikusumah dan Sudharmono melawat Suharto di kediamannya untuk membincangkan pilihan yang mungkin.

Pada tahun 1998, Try terpilih menjadi Pengerusi Kesatuan Veteran ABRI (Pepabri). Beliau berjaya mengekalkan Pepabri sebagai satu di bawah kepimpinannya walaupun suasana hati yang berleluasa pada masa setiap cabang Angkatan Bersenjata mendapat kesatuan veteran mereka sendiri. Cuba selesaikan jawatannya pada tahun 2003.

Try juga berkhidmat sebagai Parti Keadilan untuk Parti Keadilan dan Perpaduan Jenderal Edi Sudrajat.

Pada bulan Ogos 2005, Try, bersama Abdurrahman Wahid, Megawati Sukarnoputri, Wiranto, dan Akbar Tanjung membentuk forum yang digelar Gerakan Nusantara Bangkit Bersatu. Forum ini mengkritik Kerajaan Susilo Bambang Yudhoyono atas memorandum persefahamannya dengan Gerakan Aceh Merdeka (GAM). Ini diikuti pada September 2005 dengan kritikan terhadap keputusan Yudhoyono untuk menaikkan harga minyak.

Try agak melembutkan pendiriannya dengan Pemerintah setelah pertemuan dengan Wakil Presiden Jusuf Kalla pada September 2005. Kalla dikirim untuk menjelaskan alasan di balik kebijakan yang diambil terhadap GAM dan menaikkan harga BBM. Pada akhir pertemuan, Try berkata bahawa dia dapat memahami kedudukan Kerajaan dan menggalakkan rakyat untuk menyokong Kerajaan dalam keputusan mereka.[4]

Keluarga sunting

Try berkahwin dengan Tuti Sutiawati dan mempunyai 7 anak.

Catatan sunting

  1. ^ Lane, Max (24 February 1993). "Suharto vs. ABRI at MPR – 1". Green Left. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-09-15. Dicapai pada 2006-10-30.
  2. ^ "Soeharto Picks Try As V-P". Radio Republik Indonesia. 28 February 1993. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-09-17. Dicapai pada 2006-10-30.
  3. ^ "" Wapres Hanya Ban Serep Yang Tak Terpakai " (The Vice President Is Only An Unused Spare Tire")". Tempo. 2 January 1998. Dicapai pada 2006-10-30.
  4. ^ ""Usai Dikritik, Wapres Kalla Temui Try "". Pikiran Rakyat. 25 September 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 May 2007. Dicapai pada 2006-10-30.

Pautan luar sunting

Pegawai tentera
Didahului oleh
L B Moerdani
Panglima Tentera Nasional Indonesia
1988–1993
Diikuti oleh:
Edi Sudrajat
Jawatan politik
Didahului oleh
Sudharmono
Naib Presiden Indonesia
11 Mac 1993 – 10 Mac 1998
Diikuti oleh:
Baharuddin Jusuf Habibie