Kilang bir Tuborg

(Dilencongkan dari Tuborg)

Tuborg ialah sebuah syarikat bir Denmark yang diasaskan pada 1873 oleh Carl Frederik Tietgen. Sejak 1970 ia telah menjadi sebahagian daripada Carlsberg.

Tuborgs Fabrikker
Fail:Tuborg Beer logo.svg
Lokasi DenmarkCopenhagen, Denmark
Pemilik Carlsberg
Tahun pembukaan 1873
Bir aktif
Grøn Tuborg Pilsner
Blå Tuborg
Rød Tuborg
Hvid Tuborg
Guld Tuborg
Fine Festival
Tuborg Classic Pilsner
Tuborg Classic Gylden
Tuborg Classic Hvede
Tuborg Lite Low calories
Tuborg Super Light Non-alcoholic
Bir bermusim
Tuborg Julebryg Christmas Beer
Tuborg Påskebryg Easter Beer

Pengenalan sunting

Tuborg pada mulanya menghasilkan bir ringan pucat untuk pasaran Denmark. Ia bergabung dengan United Breweries pada 1894, yang kemudian masuk kepada satu perjanjian perkongsian keuntungan dengan Carlsberg pada 1903. Pada 1970, United Breweries telah diambil alih oleh Carlsberg.

Hari ini, mereka membuat bir ringan untuk eksport global, serta satu kepelbagaian gaya benua mereka untuk kedua-dua pasaran tempatan dan luar negeri.

Pada 2008, Tuborg mengumumkan satu perjanjian tajaan dengan festival muzik Reading & Leeds tahun ini untuk menjadi rakan kongsi 'Bir Rasmi' eksklusif festival tersebut, satu kedudukan yang tahun-tahun sebelumnya dipegang oleh Carling.[1]

Jenama sunting

Tuborg menjual kepelbagaian bir dalam lebih 26 buah negara termasuk: Tuborg Green, Tuborg Lemon, bir Tuborg Christmas, dan Tuborg Gold.[2]

Tuborg Green telah sangat berjaya di Eropah Timur, terutama di Rusia di mana jenama telah mencatat dua angka pertumbuhan untuk beberapa tahun dan adalah kini premium terbesar bir antarabangsa di negara itu.

Sebahagian kejayaan jenama itu datang daripada hubungan kukuh kepada muzik di Eropah Timur dan dengan menjadi salah satu bir pertama dalam pasaran itu melancarkan tarikan gelang topi inovatif.

Rujukan sunting

  1. ^ "'Official Beer' Partner". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-08-28. Dicapai pada 2009-01-09.
  2. ^ "Tuborg Green". Diambil 11 Ogos 2022.

Pautan luar sunting