Tugu Peringatan Veteran Vietnam

Tugu Peringatan Veteran Vietnam adalah peringatan kebangsaan Amerika Syarikat yang seluas 2 ekar (8,093.71 m²) di Washington, DC. Ia bertujuan untuk menghormati anggota perkhidmatan pasukan bersenjata AS yang bertempur dalam Perang Vietnam, anggota perkhidmatan yang mati dalam perkhidmatan di Vietnam / Asia Tenggara, dan ahli-ahli perkhidmatan yang tidak dapat dipertanggungjawabkan semasa perang.

Vietnam Veterans Memorial
Visitors at the wall in January 2005
Tugu Peringatan Veteran Vietnam is located in Bumi
Tugu Peringatan Veteran Vietnam
Tugu Peringatan Veteran Vietnam (Bumi)
LokasiWashington, D.C., United States
Luas2 ekar (0.81 he)
DitubuhkanNovember 13, 1982
Pelawat3,799,968   (pada 2006)
Badan pentadbirNational Park Service
Laman sesawangVietnam Veterans Memorial
ArkitekMaya Lin
No. rujukan NRHP01000285[1]
Ditambahkan ke NRHPNovember 13, 1982
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pembinaannya dan isu-isu yang berkaitan telah menjadi sumber kontroversi, beberapa di antaranya telah menghasilkan tambahan kepada kompleks peringatan. Ini dapat dilihat dalam kenyataan bahawa peringatan Vietnam kini terdiri dari dinding peringatan veteran Vietnam, yang pertama dan bahagian paling terkenal dalam peringatan; The Three Soldiers ; dan Memorial Wanita Vietnam .

Bahagian utama peringatan, yang telah disiapkan pada tahun 1982, adalah di Taman Perlembagaan bersebelahan dengan National Mall, hanya di timur laut Lincoln Memorial . Peringatan itu dikekalkan oleh Perkhidmatan Taman Negara, dan menerima kira-kira 3 juta pelawat setiap tahun. Tembok Peringatan telah direka oleh arkitek Amerika Maya Lin . Pada tahun 2007, ia menduduki tempat kesepuluh di " Senarai Senibina Kegemaran Amerika " oleh Institut Arkitek Amerika . Sebagai Memorial Kebangsaan, ia disenaraikan di Daftar Negara Tempat Bersejarah .

Gambar udara "Tembok" yang diambil pada 26 April 2002, oleh Kajian Geologi Amerika Syarikat . Titik-titik yang kelihatan di sepanjang dinding bersudut adalah pelawat. Untuk pandangan satelit Tembok berkaitan dengan monumen lain, lihat Taman Perlembagaan .

Tembok Peringatan terdiri daripada dua 246-kaki-9-inci (75.21 m) dinding granit hitam yang panjang, digilap dengan kemasan yang tinggi, dan terukir dengan nama-nama anggota kerahan yang dihormati dalam 140 panel baris mendatar dengan huruf biasa dan jarak biasa. [2] [3] Dindingnya tenggelam ke dalam tanah, dengan bumi di belakangnya. Pada hujung tertinggi (puncak di mana mereka bertemu), ia adalah 10.1 kaki (3.1 m) tinggi, dan tirus ke ketinggian 8 inci (200 mm) pada kaki mereka. Secara simbolik, ini digambarkan sebagai "luka yang ditutup dan penyembuhan". Batu untuk 144 panel itu diasaskan di Bangalore, India.

Satu tembok menunjukkan ke arah Monumen Washington, yang satu lagi ke arah Memorial Lincoln, bertemu pada sudut 125 ° 12 '. Setiap dinding mempunyai 72 panel, 70 nama penyenaraian (bernombor 1E hingga 70E dan 70W melalui 1W) dan dua panel kosong sangat kecil di bahagian kaki. Terdapat laluan di sepanjang pangkal Tembok di mana pengunjung boleh berjalan.

Dinding asalnya menyenaraikan 57,939 nama ketika ia didedikasikan pada tahun 1982; namun nama-nama lain telah ditambahkan dan Setakat Mei 2018 terdapat 58,320 nama, termasuk lapan wanita. Bilangan nama di dinding adalah berbeza daripada bilangan rasmi kematian Amerika Syarikat Perang Vietnam, iaitu 58,220 pada Mei 2018. Nama-nama yang ditulis adalah bukan senarai lengkap bagi mereka yang layak dimasukkan sebagai beberapa nama yang ditinggalkan atas permintaan keluarga. [4]

Direktori yang mengandungi semua nama terletak di podium berdekatan di kedua-dua hujung monumen di mana pengunjung boleh mencari nama tertentu.

Tugu peringatan itu mempunyai beberapa masalah penyelenggaraan yang tidak dijangka. Pada tahun 1984, keretakan telah dikesan di granit dan, sebagai hasilnya, dua panel dikeluarkan pada tahun 1986 untuk kajian. Lebih banyak keretakan kemudiannya ditemui pada tahun 2010. Terdapat beberapa hipotesis mengenai punca keretakan, yang paling biasa disebabkan oleh berbasikal haba. Pada tahun 1990, tabung tugu peringatan veteran Vietnam membeli beberapa panel kosong untuk digunakan sekiranya ada yang rosak; ini dimasukkan ke dalam simpanan di Pangkalan Marin Quantico. [5] [6] Dua panel kosong telah hancur disebabkan oleh gempa bumi Virginia pada tahun 2011 . [7]

Satu panel The Wall, memaparkan beberapa nama anggota perkhidmatan AS jatuh dari Perang Vietnam.

Tertulis dalam peringatan adalah nama anggota perkhidmatan yang dikelaskan sebagai "diisytiharkan mati"; memorial itu mengandungi nama-nama individu yang telah meninggal dunia disebabkan oleh keadaan selain dibunuh dalam pertempuran, termasuk pembunuhan, kemalangan kenderaan, lemas, serangan jantung, serangan haiwan, gigitan ular dan lain-lain. Juga termasuk nama-nama mereka yang statusnya tidak diketahui, yang biasanya bermaksud "hilang dalam pertempuran" (MIA). Nama-nama tersebut ditulis dalam jenis huruf optima . Maklumat mengenai pangkat, unit, dan hiasan tidak diberikan.

Mereka yang diisytiharkan mati dilambangkan oleh berlian, dan orang-orang yang tidak dikenali statusnya dilambangkan dengan salib. Apabila kematian seseorang yang sebelumnya hilang disahkan, berlian ditapis di atas salib. Sekiranya orang yang hilang itu kembali hidup, yang tidak pernah berlaku sehingga kini, salib akan dibentangkan oleh bulatan.

  1. ^ Perkhidmatan Taman Negara (9 Julai 2010). "National Register Information System". Daftar Tempat Bersejarah Kebangsaan (dalam bahasa Inggeris). Perkhidmatan Taman Negara.
  2. ^ Robbins, Eleanora I. (2001). Building Stones and Geomorphology of Washington, D.C.: The Jim O'Connor Memorial Field Trip. CiteSeerX 10.1.1.124.7887.
  3. ^ Rasmussen, Kenneth (October 16, 2010). "The Post Could Have Better Explained Cracks in the Wall". Opinions. The Washington Post (Letter to the Editor). Dicapai pada October 16, 2010.
  4. ^ Hagopian, Patrick (2011). The Vietnam War in American Memory: Veterans, Memorials, and the Politics of Healing. Univ of Massachusetts Press. m/s. 474. ISBN 1558499024.
  5. ^ Ruane, Michael (October 7, 2010). "New cracks discovered in Wall at Vietnam Veterans Memorial". Dicapai pada November 29, 2017.
  6. ^ Shannon, Don (February 7, 1990). "Vietnam Memorial Develops Thin Cracks : Veterans: The project's main fund-raiser starts a $1-million campaign to pay for unanticipated repairs. Who is at fault has yet to be determined". Dicapai pada November 29, 2017.
  7. ^ "THE VIETNAM VETERANS MEMORIAL — A MODEL PARTNERSHIP ON AMERICA'S MALL BY JAN C. SCRUGGS, ESQ". January 20, 2012. Dicapai pada November 29, 2017.