Tukang Gunting dari Seville (Paisiello)

Il barbiere di Siviglia, ovvero La precauzione inutile (Tukang Gunting dari Seville, atau Langkah Beringat yang Tak Berguna) ialah sebuah opera komedi karya Giovanni Paisiello daripada sebuah libreto oleh Giuseppe Petrosellini, mahupun nama Petrosellini tidak ada pada halaman judul skor.

Opera ini mula-mula ditontonkan pada 26 September 1782 (takwim lama Rusia, 15 September) di Istana Imperial, Saint Petersburg. Opera di ubah suai daripada lakon Le Barbier de Séville (Tukang Gunting dari Seville) oleh Pierre Beaumarchais. Judul penuh lakon berbunyi: "Il barbiere di Siviglia, ovvero La Precauzione inutile, dramma giocoso per musica tradotto liberamente dal francese, da rappresentarsi nel Teatro Imperiale del corte, l'anno 1782"[1] (Terjemahan: Tukang Gunting dari Seville, atau Langkah Beringat yang Tak Berguna, drama komedi beriringan muzik yang diterjemahkan secara bebas daripada bahasa Perancis, dipersembahkan di Panggung Istana Imperial, tahun 1782")

Secara amnya, jalan cerita mengikuti lakon asal Beaumarchais, dan pada tempat-tempat tertentu, menterjemahkan lagu-lagu dan dialog secara langsung. Plot-plot Tukang Gunting versi Paisiello dan Gioachino Rossini hampir sama, dengan perbezaan yang halus.[2] Libreto Petrosellini lebih menekankan aspek kisah cinta dan kurang menekankan komedi.[3]

Dalam budaya popular sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Loewenberg, Alfred, "Paisiello's and Rossini's Barbiere di Siviglia" (April 1939). Music & Letters, 20 (2): pp. 157–167.
  2. ^ Law, Joe K. (1986). "II barbiere di Siviglia. Giovanni Paisidllo". The Opera Quarterly. 4 (1): 154–156. doi:10.1093/oq/4.1.154. Dicapai pada 2007-10-14.
  3. ^ http://www.bamptonopera.org/repertory/paisiellobarberpress.htm

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.