Tukang ekor tangga (burung)

Tukang ekor tangga (Hydropsalis climacocerca) ialah spesies tukang dalam keluarga Caprimulgidae. Ia merupakan salah satu daripada empat spesies dalam genus Hydropsalis.

Tukang ekor tangga
Atas, betina; bawah, jantan
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Caprimulgiformes
Keluarga: Caprimulgidae
Genus: Hydropsalis
Spesies:
H. climacocerca
Nama binomial
Hydropsalis climacocerca
(Tschudi, 1844)

Ia ditemui di Lembangan Amazon Brazil dengan kawasan Guiana, Guyana, Suriname, Guiana Perancis, dan jugaKolombia Amazon, Ekuador, Peru, dan Bolivia; ia juga ditemui di Venezuela. Habitat semulajadinya ialah tanah renek lembap subtropika atau tropika, sungai, dan tasik air tawar.

Ia sangat bersamar dan mempunyai warna-warna 'tanah', seperti kebanyakan tukang. Warna-warna tersebut dipecahkan dengan tompok putih, kelabu gelap dan terang, dan beberapa perang, terutamanya di sekitar leher dan kepalanya. Kebanyakan spesies tukang juga mempunyai paparan gangguan, yang membantunya menghalau pemangsa untuk menjauhi sarang, anak, atau telurnya.

Sebagai spesies yang memburu serangga terbang, dsb. pada waktu malam, mata besarnya dan mulut lebar besarnya membantunya memburu.

Taburan sunting

Lembangan Amazon, kawasan Guiana, dan Lembangan Sungai Orinoco atas sunting

 
Mengeram telur, Rio São Manuel, Amazon Selatan, Brazil

Ia ditemui di semua kawasan lembangan Amazon, dan di timur laut Perisai Guiana dan negara-negara Guiana; julatnya tidak meluas ke timur saluran keluar Sungai Amazon, (pulau: Ilha de Marajo). Di saluran keluar sama, di kawasan kuala Sungai Xingu, julatnya memanjang ke selatan dan berada di dua pertiga bahagian bawah saliran sungai aliran utara tersebut.

Di barat, julatnya bersebelahan dengan kaki bukit Andes . Di utara, julatnya menjangkau ke tenggara Venezuela, dan hanya sepertiga atas saliran Sungai Orinoco yang mengalir utara Karibia, kawasan Lembangan Sungai Orinoco timur, dan tanah tinggi bersempadan dengan barat Guyana.

Di bahagian hulu Lembangan Amazon selatan, bahagian hulu saliran sungai, kedua-duanya di tenggara dan barat daya, julatnya bertindih dengan spesies Hydropsalis kerabatnya, Hydropsalis torquata, yang menjangkau ke tenggara Brazil melalui kaatinga, cerrado, dan pantanal selatan ke Argentina. Kedua-dua spesies tersebut meliputi seluruh Amerika Selatan di timur Andes kordilera dari tengah Argentina ke pantai Karibia; pengecualian adalah di kawasan kecil yang berpusat di tenggara lembangan Amazon di sekitar Maranhão, Brazil.

Rujukan sunting

  1. ^ BirdLife International (2016). "Hydropsalis climacocerca". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2016: e.T22690029A93258281. doi:10.2305/IUCN.UK.2016-3.RLTS.T22690029A93258281.en. Dicapai pada 12 November 2021.