Aksara Gurmukh

(Dilencongkan dari Tulisan Gurmukhi)

Gurmukhī (ਗੁਰਮੁਖੀ) ialah sistem tulisan yang paling laris digunakan untuk bahasa Punjabi. Tulisan abugida yang diterbitkan dari tulisan Laṇḍā dan maak itu merupakan keturunan tulisan Brāhmī ini diselaraskan oleh Guru Sikh kedua, iaitu Guru Angad Dev, pada abad ke-16. Kesemua 1,430 halaman kitab Guru Granth Sahib menampakkan abjad ini. Nama "Gurmukhi" berasal dari istilah Punjabi lama "guramukhī" yang bererti "dari mulut Guru".

Gurmukhī yang digunakan pada mantera.
Gurmukhī
Jenis
BahasaPunjabi
Tempoh masa
c. 1539–kini
Aksara induk
Aksara kerabat
Takri
Arah tulisKiri-ke-kanan
ISO 15924Guru, 310
Alias Unikod
Gurmukhi
U+0A00–U+0A7F
[a] Asal-usul Semitik bagi tulisan Brahmi masih dipertikai.

Tulisan Gurmukhi moden mempunyai 41 aksara konsonan (vianjan), sembilan aksara vokal (lāga mātrā), dua tanda bunyi sengau (bindī dan ṭippī), dan satu tanda khas yang menggandakan bunyi konsonan yang dikenakan (addak). Tambahan lagi, terdapat empat aksara gabungan, iaitu tiga bentuk bubuhan bagi konsonan Rara, Haha dan Vava, serta bentuk separuh Yayya. Bentuk gabungan Vava dan Yayya makin jarang dalam penggunaan moden.

Tulisan Gurmukhi paling laris digunakan di rantau Punjab Timur di India, sementara tulisan Shahmukhī digunakan secara rasmi di rantau Punjab di Pakistan. Abjad Gurmukhi juga disesuaikan untuk penulisan bahasa-bahasa lain seperti Braj Bhasha, Khariboli (dan lain-lain loghat Hindustani) serta bahasa-bahasa Sanskrit dan Sindhi. Tulisan ini merupakan tulisan utama kitab suci agama Sikh iaitu Sri Guru Granth Sahib.

Abjad sunting

Konsonan sunting

Abjad Gurmukhi mengandungi 35 huruf yang berbeza. Tiga huruf pertama adalah unik kerana membentuk asas untuk vokal, oleh itu bukan konsonan. Huruf Ura dan Iri tidak ditulis secara bersendirian. Sila rujuk bahagian vokal untuk keterangan lanjut.

Nama Sebutan Nama Sebutan Nama Sebutan Nama Sebutan Nama Sebutan
Ura Aira Iri Sussa Sa Haha Ha
Kakka Ka Khukha Kha Gugga Ga Ghugga Gha Ungga Nga
Chuchaa Ca Chhuchha Cha Jujja Ja Jhujja Jha Neya Nya
Tainka Tta Thutha Ttha Dudda Dda Dhudda Ddha Nahnha Nna
Tutta Ta Thutha Tha Duda Da Dhuda Dha Nunna Na
Puppa Pa Phupha Pha Bubba Ba Bhubba Bha Mumma Ma
Yaiyya Ya Rara Ra Lalla La Vava Va Rharha Rha

Selain itu, terdapat enam lagi huruf konsonan yang dibentuk dengan membubuh titik (bindi) di tapak (pair) huruf konsonan (huruf-huruf berkenaan tiada dalam kitab Sri Guru Granth Sahib):

Nama Sebutan
ਸ਼ Sussay pair bindi Sha
ਖ਼ Khukhay pair bindi Khha
ਗ਼ Guggay pair bindi Ghha
ਜ਼ Jujjay pair bindi Za
ਫ਼ Phuphay pair bindi Fa
ਲ਼ Lallay pair bindi Lla

Lallay pair bindi baru sahaja disertakan dalam abjad Gurmukhi.

Vokal sunting

Tulisan Gurmukhi serupa konsepnya dengan semua tulisan-tulisan berketurunan Brahmi yang lain, oleh itu kesemua konsonan diikuti oleh bunyi vokal ‘a’ bawaan (kecuali di akhir kata di mana bunyi ‘a’ itu digugurkan). Bunyi vokal bawaan ini boleh diubah dengan menggunakan tanda vokal bersandar yang dihubungkan dengan huruf konsonan pembawan. Ada kalanya, tanda vokal bersandar tidak boleh dipakai, misalnya di awal kata atau suku kata, oleh itu huruf vokal tak bersandar dipakai.

Huruf vokal tak bersandar dibentuk dari tiga aksara pembawa, iaitu Ura (ੳ), Aira (ਅ) and Iri (ੲ). Huruf Aira apabila ditulis begitu sahaja mewakili bunyi 'a', tetapi dua huruf yang lain itu tidak digunakan tanpa tanda vokal.

Vokal Nama IPA
Tak bersandar Bersandar dengan /k/ Huruf Unicode
(tiada) Mukta A [ə]
ਕਾ Kanna AA [ɑ]
ਿ ਕਿ Sihari I [ɪ]
ਕੀ Bihari II [i]
ਕੁ Onkar U [ʊ]
ਕੂ Dulankar UU [u]
ਕੇ Lavan EE [e]
ਕੈ Dulavan AI [æ]
ਕੋ Hora OO [o]
ਕੌ Kanora AU [ɔ]

Tulisan Gurmkhi sentiasa dibaca dari kiri ke kanan, dan bunyi vokal sentiasa disebut selepas konsonan yang dipaut. Oleh itu, bunyi Sihari walaupun terletak di kiri huruf konsonan namun harus disebut selepas konsonan tersebut.

Contoh vokal sunting

Perkataan Transkripsi Erti
ਆਲੂ ālū ubi kentang
ਦਿਲ dil jantung
ਗਾਂ lembu

Angka sunting

Angka Gurmukhi sama strukturnya dengan angka Hindu-Arab dan selalu didapati dalam catatan lama. Walaupun diancam oleh angka Arab moden, namun angka Gurmukhi masih laris dipakai pada masa kini.

0 - ੦
1 - ੧
2 - ੨
3 - ੩
4 - ੪
5 - ੫
6 - ੬
7 - ੭
8 - ੮
9 - ੯

Tanda bunyi dan aksara lain sunting

 
Papan tanda stesen keretapi dalam abjad Rumi dan Gurmukhī

Tanda sengau sunting

Bindi ( ਂ ) dan Tippi ( ੰ ) digunakan untuk penyengauan (serupa dengan bunyi ‘N’ dalam imbuhan Melayu ‘meN-’). Secara amnya, aksara vokal Onkar (  ੁ ) dan Dulankar (  ੂ ) mengambil Bindi bagi bentuk tunggal dan Tippi pula selepas bergabung dengan konsonan.Kesemua vokal pendek lain mengambil Tippi sementara semua vokal panjang lain memakai Bindi. Catatan lama mungkin tidak mematuhi peraturan ini.

Addak sunting

Tanda Addak ( ੱ ) menandakan konsonan berikutnya adalah konsonan panjang, iaitu konsonan berikutnya digandakan atau dikuatkan.

Halant sunting

Tanda halant (੍) jarang sekali ditulis untuk bahasa Punjabi bertulisan Gurmukhi. Walaupun begitu, aksara tersebut adakalanya dipakai dalam teks Sanskrit atau dalam kamus untuk melengkapkan maklumat sebutan kata. Apabila dibubuh, tanda halant menandakan pengguguran bunyi vokal bawaan.

Contohnya:

ਕ – /ka/
ਕ੍ – /k/

Visarg sunting

Tanda Visarg (ਃ U+0A03) digunakan sekali-sekala dalam abjad Gurmukhi, sama ada berfungsi sebagai tanda singkatan (seperti mana tanda noktah dipakai untuk bahasa Melayu), ataupun seperti tanda visarga dalam bahasa Sanskrit yang mana bunyi ‘h’ tak bersuara disebut selepas bunyi vokal.

Ek Onkar sunting

Ek Onkar (ੴ) ialah lambang Gurmukhi yang sering didapati dalam kesusasteraan Sikh, bererti ‘Satu Tuhan’.

Lihat juga sunting

  • Shahmukhī - tulisan Arab Parsi yang turut digunakan menulis bahasa Punjabi

Rujukan dan catatan sunting

Pautan luar sunting