kaum Twa, juga dikenali sebagai Batwa , adalah bangsa pigmi dan yang paling tua dalam catatan sebagai bangsa yang mendiami kawasan sekitar Tasik Besar di Afrika Tengah. Populasi semasa didapati dalam bangsa Rwanda, Burundi, Uganda dan bahagian timur Republik Demokratik Congo. Pada tahun 2000, bilangan mereka adalah lebih kurang 80,000 orang, membuatkan mereka menjadi kumpulan minoriti.

Twa
Mutwa dengan panah dan anak panah tradisional
Kawasan ramai penduduk
Rwanda, Burundi, Congo, Tanzania, Uganda
Bahasa
Kinyarwanda, Kirundi, Rukiga
Agama
7% Kristian
Kumpulan etnik berkaitan
Kaum Hutu, kaum Tutsi

Ada juga sebilangan kelompok Kaun Twa di Angola, Namibia, Zambia, dan Botswana yang tinggal di paya dan padang pasir yang jauh dari hutan . Terdapat hanya sedikit kajian yang dilakukan dan artikel ini hanya menbincangkan tentang Kaum Twa yang Hidup di kawasan Tasik Besar.

Sejarah sunting

 
Wanita Batwa dengan periuk belanga tradisional

Sekitar abad ke-15, Kaum Tutsi, sebuah kaum Nilotik yang bercakap dalam Bahasa Bantu tiba secara berturut-turut, mereka menaklu kedua-dua bangsa yang lain iaitu Kaum Twa dan kaum Hutu. Kaum twa bercakap dalam bahasa yang sama dengan Kaum Hutu dan Kaum Tutsi iaitu Bahasa Kinyarwanda. Untuk beberapa ratus tahun, kaum Twa telah menjadi minoriti di kawasan itu (lebih kurang 1% di Rwanda dan Burundi) dan hanya ada sedikit pemimpin politik