UEM Edgenta Berhad (MYX: 1368) merupakan syarikat infrastruktur Malaysia dan ahli Kumpulan UEM.[1] Disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Berhad dengan permodalan pasaran sebanyak RM2.3 bilion pada 30 Ogos 2017,[2] UEM Edgenta menyediakan tiga persembahan utama[3][4] – perundingan, perkhidmatan dan penyelesaian - kepada tiga sektor, iaitu penjagaan kesihatan,[4][5][6] infrastruktur[4][5][6] dan hartanah.[4][5][6]

UEM Edgenta Berhad
Nama dahuluFaber Group Berhad
Jenis/bentuk sahSyarikat dagangan awam
Didagangkan sebagaiMYX: 1368
ISINMYL1368OO009
IndustriPengurusan Kemudahan
pakar penyelenggaraan infrastruktur
penyelenggaraan lebuh raya
Perkhidmatan Sokongan Hospital
Harta Tanah
Ditubuhkan1995
Ibu pejabatMenara UEM, Bangsar South City, Kuala Lumpur, Malaysia
Tokoh pentingDato' Azmir Merican, Pengarah Urusan dan CEO
Amir Hamzah Azizan, Pengerusi
KeluaranPenyelenggaraan infrastruktur
Pemulihan pelantar
Lalu lintas dan keselamatan
Penyelenggaraan lebuh raya
Pemindahan utiliti
Perkhidmatan sokongan Hospital
Perkhidmatan Pengurusan Perbandaran
Syarikat indukKumpulan UEM
Tapak webwww.uemedgenta.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah korporat sunting

UEM Edgenta menawarkan sektor penjagaan kesihatan, infrastruktur dan harta pusaka lengkap perkhidmatan sepanjang kitaran hayat aset mereka. Ini termasuk perundingan, perolehan dan perancangan pembinaan, operasi dan penyelenggaraan, serta pengoptimuman, pemulihan dan peningkatan.[7]

Bagi sektor penjagaan kesihatan, UEM Edgenta menyediakan perkhidmatan sokongan hospital kepada lebih dari 170 hospital dan institusi penjagaan kesihatan (swasta dan awam)[8] di Malaysia,[7][9] Singapura,[7][9] Taiwan,[7][9] dan India.[10] Perkhidmatan yang disediakan untuk segmen penjagaan kesihatan termasuk penyelenggaraan kejuruteraan bioperubatan, pengurusan sisa, porter, dan linen dan dobi.

Di bawah sektor infrastruktur, UEM Edgenta mengekalkan lebih dari 2,500 km[11] lebuh raya, termasuk Lebuhraya Utara Selatan. Di samping mengekalkan turapan jalan raya, kerja-kerja awam dan kerja-kerja elektrik lebuh raya, UEM Edgenta juga menyediakan unit pasukan respons khas yang menyediakan perkhidmatan rondaan selama 24 jam untuk memantau dan mengawal aliran trafik di sepanjang rangkaian Lebuhraya Utara-Selatan. Mereka adalah yang pertama berada di lokasi semasa keadaan kecemasan untuk menguruskan lalu lintas dan serpihan yang jelas dari kemalangan; untuk memastikan operasi lancar di lebuh raya. Pekerja baris utama perkhidmatan infra menjalankan aktiviti penyelenggaraan rutin seperti pemotongan rumput, landskap, saliran dan pembersihan culvert, pembaikan bumbung dan penggantian dan pembersihan papan tanda. Mereka juga bertanggungjawab untuk penyelenggaraan rutin plaza tol dan kerja berat berkala seperti lekapan lorong.

Staf Unit Keselamatan Trafik PROPEL bertanggungjawab untuk menubuhkan dan mengurus skim lalu lintas semasa pelayaran dan penutupan jalan. Mereka menyediakan pengurusan lalu lintas untuk semua kerja menaik taraf dan pemulihan jalan yang dijalankan di sepanjang lebuh raya.

Di bawah sektor hartanahnya, UEM Edgenta kini menawarkan platform perkhidmatan bersepadu yang merangkumi kitaran hayat aset dan bangunan lengkap. Perkhidmatan yang ditawarkan oleh UEM Edgenta termasuk perundingan hartanah dan komuniti, pengurusan projek dan aset, pengurusan pembangunan - termasuk reka bentuk tenaga reka bentuk dan sistem pengurusan prestasi tenaga, perkhidmatan pengurusan kemudahan bersepadu,[12] perkhidmatan perbandaran dan komuniti.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "UEM - Connecting people". NST Online (dalam bahasa Inggeris). 2017-08-30. Dicapai pada 2018-01-04.
  2. ^ "UEM Edgenta - At A Glance". Dicapai pada 4 January 2018. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  3. ^ "UEM Edgenta - Offerings". Dicapai pada 4 January 2017. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  4. ^ a b c d "2016 UEM Edgenta Annual Report". Dicapai pada 2018-01-04.
  5. ^ a b c "UEM Edgenta - Sectors". UEM Edgenta. Dicapai pada 4 January 2018. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  6. ^ a b c "UEM Edgenta on the Forbes Asia's 200 Best Under A Billion List". Forbes (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-01-04.
  7. ^ a b c d http://edgenta.irplc.com/investor-relations/interactiveAR2016/index.html#36
  8. ^ "UEM Edgenta turns to private hospitals". The Edge Markets. 2016-05-13. Dicapai pada 2018-01-04.
  9. ^ a b c "UEM Edgenta to buy top healthcare facilities manager for RM565mil - Business News | The Star Online". www.thestar.com.my. Dicapai pada 2018-01-04.
  10. ^ "Sector - Healthcare - UEM Edgenta Berhad". UEM Edgenta Berhad (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-01-04.
  11. ^ "2016 UEM Edgenta Annual Report". Dicapai pada 2018-01-04.
  12. ^ "UEM Edgenta in facilities management JV". www.thesundaily.my (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-01-04.

Pautan luar sunting