UFA GmbH ialah sebuah syarikat penerbitan filem dan televisyen Jerman yang menyatukan semua aktiviti penerbitan Bertelsmann di Jerman. Sejarahnya berasal dari Universum Film AG (disingkat logo sebagai UFA  yang merupakan sebuah syarikat filem Jerman utama yang beribu pejabat di Babelsberg, menghasilkan dan mengedarkan gambar-gambar bergerak dari 1917 hingga akhir zaman Nazi. Nama UFA telah dihidupkan semula untuk filem dan pakaian televisyen yang lain.

UFA
Jenis/bentuk sahGmbH
IndustriWayang gambar
Ditubuhkan18 Disember 1917; 106 tahun yang lalu (1917-12-18), Berlin, Jerman
Ibu pejabatBabelsberg, Brandenburg, Potsdam, Jerman
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
Tokoh pentingWolf Bauer, Martin Licher
Keluaran
Hasil pengeluaran
Syarikat indukRTL Group
Pembahagian
  • Cereka
  • Drama Siri
  • Faktual
Anak syarikatTobis Film, UFA Lab Sunting ini di Wikidata
Tapak webufa.de
IMDB: co0021661 Facebook: UFAProduction Twitter: ufa_production Instagram: ufa_production LinkedIn: ufa-film-&-tv-produktions-gmbh Youtube: UCx0iU5xavnHwuMcPUtjAnhQ Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Bekas UFA ditubuhkan sebagai Universum-Film Aktiengesellschaft (UFA) pada 18 Disember 1917, sebagai respons langsung kepada persaingan asing dalam filem dan propaganda. UFA diasaskan oleh konsortium yang diketuai oleh Emil Georg von Stauß, bekas ahli lembaga Deutsche Bank.[1]

Pada tahun 1925, tekanan kewangan memaksa UFA memasuki perjanjian pengedaran dengan studio Amerika Paramount dan Metro-Goldwyn-Mayer untuk membentuk Parufamet. Berita mingguan UFA terus mengandungi rujukan kepada perjanjian Paramount hingga tahun 1940, di mana titik Die Deutsche Wochenschau ("Kajian Mingguan Jerman") telah disatukan dan digunakan sebagai instrumen propaganda Nazi.

Pada Mac 1927, Alfred Hugenberg, seorang usahawan media Jerman yang berpengaruh dan kemudian Menteri Ekonomi, Pertanian dan Pemakanan di kabinet Hitler, membeli UFA dan memindahkannya ke Parti Nazi pada tahun 1933.

Pada tahun 1942, sebagai akibat daripada dasar Nazi "koordinasi secara paksa" yang dikenali sebagai Gleichschaltung , UFA dan semua pesaingnya, termasuk Tobis, Terra, Bavaria Filem dan Wien-Film, dibundel bersama-sama dengan syarikat-syarikat pengeluaran filem asing Nazi yang dikawal untuk membentuk syarikat super UFA-Film GmbH (Ufi), dengan ibu pejabat di Berlin.

Selepas Tentera Merah menduduki kompleks UFA pada tahun 1945 di Babelsberg, dan selepas penswastaan Bavaria dan UFA pada tahun 1956 di Barat-Jerman, syarikat itu disusun semula untuk membentuk Universum Film AG dan diambil alih oleh konsortium bank.

Pada tahun 1964, Ketua Perwakilan Bertelsmann, Manfred Köhnlechner, memperoleh keseluruhan Universum Film AG dari Deutsche Bank, yang sebelum ini menjadi pemegang saham utama UFA dan telah menentukan dasar perniagaan syarikat sebagai ketua konsortium pemegang saham. Köhnlechner membeli UFA, yang sangat berhutang, mewakili Reinhard Mohn untuk kira-kira lima juta Deutschmarks. (Köhnlechner: "Persoalannya timbul mengapa tidak mengambil keseluruhan perkara, masih banyak permata." ) Hanya beberapa bulan kemudian, Köhnlechner juga memperoleh UFA-Filmtheaterkette, sebuah rantaian teater filem, untuk hampir sebelas juta Deutschmarks.[2][3]

Pada tahun 1997, UFA dan pesaing Luksemburg CLT menubuhkan usahasama CLT-UFA, yang, selepas pengambilalihan saingan British Pearson TV , telah disekat sebagai RTL Group pada tahun 2000. Hari ini, UFA GmbH (UFA) berfungsi sebagai anak syarikat bahagian pengeluaran RTL Group FremantleMedia, yang telah dibentuk daripada Pearson TV, dan bertanggungjawab untuk semua aktiviti pengeluaran Bertelsmann dan FremantleMedia di Jerman. Sehingga Ogos 2013, lapan anak syarikatnya beroperasi di bawah payung UFA: UFA Fernsehproduktion, UFA Entertainment, Grundy UFA, Grundy Light Entertainment, UFA Cinema, Teamworx, Phoenix Film dan UFA Brand Communication.

Pada Ogos 2013, UFA telah menjalani penyusunan semula organisasi yang mempermudahkan syarikat itu ke tiga bahagian produksi. Hari ini, Fiksyen UFA Fiction, UFA Serial Drama dan UFA Show & Factual adalah tiga unit yang bertanggungjawab untuk pengeluaran.

Rujukan sunting

  1. ^ Kreimeier 1999.
  2. ^ Klappe zu, Der Spiegel 3/1964 article from January 15, 1964 (German)
  3. ^ Bertelsmann - Zwei an der Kurbel Der Spiegel 31/1965 article from July 28, 1965 (German)

Pautan luar sunting