USS Wisconsin (BB-9)

The USS Wisconsin USS Wisconsin berlabuh
KerjayaUSN Jack
Ordered:19 September 1896
Mula dibina:9 Februari 1897
Dilancarkan: 26 November 1898
Ditauliahkan:4 Februari 1901
Dibersarakan:15 May 1920
Nasib:dijual sebagai besi buruk
Ciri-ciri umum
Displacement:12150 tan penuh berisi
Panjang:374 kaki overall
Lebar "Beam":72 kaki
Kedalaman:25 kaki
Kelajuan:16 knot
Ahli kapal:52 pegawai, 765 anak kapal
Persenjataan:empat 13-inch bedil, 14 enam-inci bedil, 16 enam-paun, enam satu-paun, empat mesingan berkalibar .30


USS Wisconsin (BB-9), kapal perang kelas Illinois, merupakan kapal perang pertama Tentera laut Amerika Syarikat yang dinamakan sempena negeri ke 30.

Lunas kapal perang No. 9 diletakkan pada 9 Februari 1897 di San Francisco, California, oleh Union Iron Works. Ia ditauliahkan pada 26 November 1898 dan dirasmikan oleh Miss Elizabeth Stephenson, anak perempuan Senator Isaac Stephenson of Marinette, Wisconsin, dan ditauliahkan pada 4 Februari 1901 di bawah pemerintahan KaptenGeorge C. Reiter.

Berlepas dari San Francisco pada 12 March 1901, Wisconsin menjalani latihan dan dril umum di Teluk Magdalena, Mexico, bermula dari 17 March sehingga 11 April sebelum kembali ke San Francisco pada 15 April untuk pembaikian limbungan kering. Selesai kerja pembaikian, Wisconsin menuju ke utara sepanjang pantai Barat, berlepas dari San Francisco pada 28 May dan tiba di Port Orchard, Washington, pada 1 Jun. Ia kekal disana selama sembilan hari sebelum menuju kembali ke San Francisco.

Ia melakukan pelayaran berikutnya bersama kapal perang Oregon dan Iowa, kapal penjajah ( cruiser ) Philadelphia, dan kapal pemusnah bot-torpedo Farragut ke Pacific Northwest, sampai di Port Angeles, Washington, pada 29 Jun. Ia kemudian berpindak ke Port Whatcom, Washington, pada 2 Julai, dan berlatih dalam sambutan 4 Julai sebelum kembali ke Port Angeles pada hari berikutnya untuk menyambung jadual latihan dan dril. Perkembangan tersebut memenuhi masanya sehingga pertengahan-Julai. Selepas kerja-kerja pembaikian dan pengubahsuaian di Puget Sound Navy Yard di Bremerton, Washington, bermula dari 23 Julai sehingga 14 Oktober, Wisconsin berlayar sailed for the middle and southern reaches of the Pacific, reaching Honolulu, Hawaii, on 23 October. Selepas pengisian arang batu di sana, kapal perang tersebut berlayar ke Samoa pada 26 Oktober dan berlatih membedil meriam utama dan keduanya dalam perjalanan ke sana.

Tiba di stesyen tentera laut di Tutuila pada 5 November, Wisconsin kekal di kawasan tersebut, bersama kapal arang bayu ( collier ) Abarenda dan kapal hospital Solace, lebih sedikit dari dua minggu. Berpindak ke Apia, tapak kemusnahan selepas malapetaka hurrikane tahun 1888, Wisconsin hosted the Governor of German Samoa sebelum kapal perang tersebut berlepas dari pelabuhan tersebut pada 21 November, menuju ke persisiran pantai Amerika Tengah dan Selatan melalui Hawai.

Wisconsin sampai ke Acapulco, Mexico, pada Hari Natal ( Christmas Day ), 1901, dan kekal di pelabuhan selama tiga hari. Selepas mengisi arang batu, kapal perang tersebut melawat Callao, Peru sebanyak dua kali, dan singgah juga di Valparaiso, Chile, sebelum kembali ke Acapulco pada 26 Februari 1902.

Wisconsin berlatih di perairan Mexico di Teluk Pichilinque dan Teluk Magdalena dari 6 March sehingga 22 March, menjalani latihan intensif dan pelbagai yang merangkumi latihan penggunaan senjata kecil, latihan menembak sasaran meriam utama pada waktu siang dan malam, dan pergerakan pasukan mendarat ( landing force ). Ia mengadakan pelbagai latihan lanjut ketika ia bergerak ke persisiran barat, mendarat di Coronado, California, San Francisco, dan Port Angeles sebelum sampai ke Puget Sound Navy Yard pada 4 Jun.

Kapal perang Wisconsin menjalani kerja-kerja pembaukpulihan dan penguabahsuaian sehingga 11 Ogos. Ia kemudian menjalani latihan membedil dipersisiran Tacoma, Washington, dan Seattle, Washington, sebelum kembali ke Puget Sound Navy Yard pada 29 Ogos untuk kerja baikpulih selanjutnya. Ia kekal di sana sehingga 12 September, apabila ia berlayar kembali ke San Francisco, dalam perjalanan ke Panama.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.


Lihat juga Daftar kapal perang tentera laut Amerika Syarikat