Udinese Calcio merupakan sebuah kelab bola sepak profesional Itali yang berpangkalan di Udine, Friuli-Venezia Giulia dan kini bermain di Serie A. Sejak ditubuhkan pada 1896, Udinese merupakan kelab kedua tertua di Itali selepas Genoa.

Udinese
Nama penuhUdinese Calcio SpA
GelaranBianconeri Friuliani ("Hitam Putih Friulia"),
Zebrette ("Kuda Belang Kecil")
Diasaskan1896 (sebagai Società Udinese di Ginnastica e Scherma)[1]
StadiumDacia Arena,
Udine, Itali
(Kapasiti: 25,144)
PemilikGiampaolo Pozzo
PresidenFranco Soldati
Ketua jurulatihLuigi Delneri
LigaSerie A
2016-17Serie A, Ke-13
Tapak sesawangLaman kelab
Warna tuan rumah
Warna tempat lawan
Warna ketiga
Musim semasa

Kit tradisi pasukan ini ialah warna berjalur hitam putih bersama seluar pendek hitam dan stoking putih. Kelab ini juga menyiarkan siaran 110 (Udinese Channel) yang disiarkan di timur laut Itali. Selain itu, ia juga mempunyai populariti peminat tertinggi di Friuli dan kawasan persekitarannya.

Sejarah sunting

Udinese Calcio telah ditubuhkan pada tahun 1896 yang sebahagian daripada Società Udinese di Ginnastica e Scherma, (Persatuan Gimnastik dan Lawan Pedang Udinese). Dalam tahun sulungnya, kelab ini memenangi Torneo FNGI di Treviso dengan menewaskan Ferrara 2–0 dan walau bagaimanapun, gelaran ini tidak diiktiraf rasmi.

Pada 5 Julai 1911, sesetengah ahli gimnas Udinese yang diketuai Lugi Dal Dan menubuhkan A.C. Udinese yang kemudian menyertai Persekutuan Bola Sepak Itali (FIGC). Pasukan ini kemudian melakukan debut dalam perlawanan persahabatan menentang Juventus Palmanova dan menang 6–0.

Udinese mula mengambil bahagian dalam kejohanan FIGC pada musim 1912–13. Pada musim itu, mereka mendaftar di Campionato Veneto di Promozione yang hanya mengandungi tiga pasukan sahaja (Petrarca dan Padova tidak termasuk Udinese). Dengan dua kemenangan ke atas Padova (3–1 dan 5–0), Udinese menamatkan kejohanan di tempat kedua di belakang Petrarca dan dinaikkan ke divisyen pertama Prima Categoria. Di Prima Categoria, Udinese gagal untuk melangkah ke peringkat kebangsaan selepas tersingkir di Eliminatoria Veneta.

Melangkah ke final Coppa Italia sunting

Pada musim 1920–21 menyaksikan debut Gino Bellotto, yang kemudian beraksi 17 musim seterusnya untuk Zebrette.

Pada tahun 1922, Udinese mengambil peluang ketiadaan kelab gergasi dengan menyertai Kejohanan Bola Sepak Itali FIGC dan melangkah ke perlawanan akhir Coppa Italia sebelum kecewa tewas 1–0 kepada Vado hasil jaringan pada masa tambahan.

Dalam saingan liga, Udinese menamatkan musim di tempat kedua di Girone Eliminatorio Veneto lalu membolehkan kelab ini untuk kekal di divisyen teratas pada musim seterusnya walaupun pembentukan semula kejohanan liga yang mengurangkan beberapa penyertaan.

Musim 1922–23 merupakan satu musim yang malang buat Udinese apabila mereka menduduki tempat tercorot liga dan disingkirkan ke divisyen kedua. Selain itu, kelab ini juga berisiko gagal dalam membayar hutang pada 1923. Pada 24 Ogos 1923, AS Udinese dipisahkan dari AC Udinese Friuli dan kelab ini dipaksa untuk mempersiapkan bajet. Mujurlah kesemua hutang dibayar oleh Presiden Alessandro Del Torso menerusi penjualan kesemua lukisannya dan Udinese mampu menyertai Divisyen Kedua dan mereka menduduki pada tempat keempat liga.

Pada musim 1924–25 pula sentiasa dalam ingatan. Udinese dimasukkan dalam Kumpulan F Divisyen II. Kejohanan yang diadakan ini hanya terdapat tiga pasukan pilihan untuk menang iaitu Udinese, Vicenza dan Olympia River. Pusingan play-off akan menentukan pasukan mana akan melangkah ke perlawanan akhir.

Udinese menewaskan Olympia dalam play-off 1-0 dan seri 1-1 bertemu Vicenza. Mengikut kedudukan play-off, Udinese dan Vicenza sentiasa berada di hadapan dengan tiga mata bagi kedua-dua pasukan pasukan. Perlawanan play-off lain diadakan bagi menentukan pemenang. Selepas perlawanan pertama berkesudahan seri 0-0, Udinese tewas 1-2 pada perlawanan timbang balik tetapi Udinese dianugerahkan sebagai pemenang oleh kerana Vicenza menempatkan seorang pemain yang tidak memenuhi syarat, iaitu Horwart dari Hungary.

 
Barisan pemain Udinese pada 1937.

Dalam pusingan akhir, Udinese menamatkan kejohanan dengan layak ke First Division bersama Parma. Pada musim berikutnya, Udinese menamatkan musim di tempat ke-10 dan disingkirkan sekali lagi. Namun, format kejuaraan ini sekali lagi dibentuk semula dan Udinese mempunyai sekali lagi peluang untuk mengekalkan kedudukannya di divisyen ini. Mereka mengambil bahagian dalam pusingan play-off bersama tujuh pasukan lain untuk bermain di Serie A. Pemenang akan kekal di divisyen itu. Walau bagaimanapun, mereka tewas dalam aksi play-off bertemu Legnano dan kehilangan tempatnya di divisyen tertinggi Itali itu.

Mereka kekal di divisyen kedua Itali sehingga penghujung musim 1928–29 apabila Serie A dan Serie B mula dicipta dan Udinese jatuh ke divisyen ketiga pula yang dikenali sebagai Terza Serie. Pada musim pertamanya di Terza Serie, Udinese melakar keputusan baik apabila berjaya melonjak kedudukannya ke Serie B.

Kedudukan mereka di Serie B tidak bertahan lama apabila selepas dua tahun iaitu ketika musim 1931–32, Udinese kembali semula di divisyen ketiga. Udinese kekal di situ (kemudian dinamakan sebagai Serie C pada 1935) sehingga musim 1938–39 apabila menduduki tempat kedua di Girone Finale Nord di Serie C, mereka menerima kenaikan ke Serie B.

 
Pemain-pemain Udinese pada tahun 1944.

Zebrette kekal di Serie B bertahun-tahun kemudian dan akhirnya mereka menerima nasib sama, iaitu disingkirkan ke Serie C pada penghujung musim 1947–48 oleh kerana perubahan kejohanan. Penyingkiran ini walaupun diikuti dua kenaikan berturut-turut apabila Udinese menamatkan musim dengan cemerlang di Serie B iaitu di tempat kedua pada musim 1949-50 lalu Friulani mencatat kenaikan bersejarah ke Serie A.

Kemerosotan sunting

Udinese kekal berada di Serie A selama lima musim dan hampir meraih kejuaraan scudetto bersejarah ketika melalui musim 1954–55 tetapi mereka berada di tangga kedua di belakang pendahulu Milan. Pada musim seterusnya, mereka walau bagaimanapun disingkir ke Serie B pada 31 Mei 1953 iaitu pada hari terakhir musim. Pasukan Friuliani ini akhirnya kembali ke Serie A selepas satu musim di Serie B dan pada musim berikutnya, Udinese dilihat melalui musim cemerlang dengan menamatkan musim di tempat keempat.

Udinese kemudian dilanda kemerosotan pada musim berikutnya apabila kelab ini disingkir semula ke Serie B pada musim 1961–62 dan seterusnya, Serie C pada 1963–64. Udinese kekal di Serie C selama 15 tahun dengan kehilangan beberapa peluang untuk kembali semula ke Serie B. Akhirnya pada musim 1977–78, Udinese di bawah bimbingan jurulatih Massimo Giacomini, kembali semula ke Serie B selepas menjuarai Girone A. Pada musim yang sama, mereka juga memenangi Coppa Italia Semiprofessionisti dengan membenam Reggina selain turut memenangi Anglo-Italian Cup.

Kejayaan Piala Mitroipa sunting

Pada musim seterusnya, Udinese di bawah pengurusan Massimo Giacomini menjuarai kejuaraan Serie B sekali gus menyaksikan mereka kembali semula ke Serie A selepas hampir 20 tahun. Pada tahun pertamanya di Serie A selepas dua dekad, mereka berjaya melepasi zon penyingkiran dengan menduduki tempat ke-15 liga. Di pentas Eropah, mereka menjulang trofi Piala Mitropa, sebuah kejuaraan Eropah yang telah dimenangi oleh satu pasukan yang beraksi di Serie B pada musim sebelumnya.

Pada musim berikutnyam Udinese tiada bermasalah untuk mengelakkan zon penyingkiran apabila menghuni tempat keenam pada musim 1982–83. Pada masa itu, Udinese mempunyai salah satu pemain terhebat sepanjang zaman iaitu pemain tengah Brazil, Zico.

Pada penghujung musim 1985–86, pasukan ini terlibat dalam skandal pertaruhan dan dipotong sembilan mata pada musim 1986–87. Akhirnya, Udinese tersingkir ke Serie B. Walaupun mereka dipotong mata, Udinese tetap mempunyai harapan untuk kekal di Serie A.

Melangkah ke pentas Eropah sunting

Pada tahun-tahun berikutnya, Udinese memperoleh kenaikan ke Serie A namun mereka disingkirkan ke Serie B beberapa kali. Situasi ini terjadi sehinggalah pada musim 1995–96, Udinese berjaya kembali di Serie A.

Pada musim 1996–97, Udinese dilihat layak ke Piala UEFA di bawah pengurus Alberto Zaccheroni. Pada musim berikutnya, mereka menamatkan musim di tempat ketiga di belakang Juventus dan Internazionale selain penghargaan besar buat Oliver Bierhoff yang menjaringkan 27 gol liga.

Pada Mac 2001, Luciano Spalletti dilantik sebagai pengurus baru bagi menggantikan Luigi De Canio. Spalletti membimbing pasukan untuk berjaya kekal menghuni Serie A. Selepas tempoh Roy Hodgson dan Giampiero Ventura selaku jurulatih, Spaletti sekali lagi dilantik semula sebagai pengurus Udinese untuk menghadapi musim 2002–03 dan hasil kesungguhannya, Udinese berjaya layak ke Piala UEFA pada musim hadapan.

Selepas kejutan dilakar Udinese apabila menghabiskan musim di kedudukan keempat liga pada musim 2004–05, kelihatan Udinese memperoleh kelayakan ke Liga Juara-Juara buat kali pertama dalam sejarah kelab. Pada penghujung musim yang sama, Spalletti mengumumkan niatnya untuk meninggalkan Udinese.

Pada musim berikutnya, Udinese bermain pada pusingan kelayakan dan berjaya melepasi peringkat itu apabila menewaskan Sporting CP 4–2 secara agregat. Udinese dicabut dan diletakkan dalam kumpulan bersama-sama Panathinaikos, Werder Bremen dan Barcelona.

 
Mauricio Isla (kiri) dan Alexis Sánchez (kanan) ketika beraksi untuk Udinese pada perlawanan Piala UEFA.

Walaupun menang 3-0 ke atas Panathinaikos pada perlawanan pertama hasil jaringan hatrik Vincenzo Iaquinta, pasukan ini gagal untuk layak ke pusingan kalah mati apabila sekadar menduduki carta ketiga kumpulan apabila berkongsi mata dengan Werder dan dibelakang Barcelona.

Sejarah kini sunting

Selepas beraksi di Liga Juara-Juara, Udinese menamatkan musim di Serie A pada kedudukan ke-10 dan mula kembali kekerapan menamatkan musim di carta tengah liga. Titik perubahan kelab berlaku pada musim panas 2007, apabila kelab ini mengumumkan perlantikan jurulatih Pasquale Marino dan melakukan beberapa pembelian pemain antaranya Fabio Quagliarella dan Gökhan Inler.

Pada musim 2007–08 dimulakan dengan perlawanan terikat seri bertemu juara musim lepas, Internazionale tetapi semangat setiap pemain mula terpadam apbila kekalahan 5-0 kepada Napoli di tempat sendiri. Selepas perlawanan ini, nasib Udinese mula berubah bermula dengan kemenangan ke atas Juventus, terima kasih kepada jaringan lewat perlawanan Antonio Di Natale. Udinese mengekalkan kedudukannya di tempat Liga Juara-Juara bersama Milan, Fiorentina dan Sampdoria namun sehingga penghujung musim, Udinese tersungkur di tempat ketujuh liga dan mendapat tiket kelayakan ke Piala UEFA.

Pada permulaan musim 2008–09, pada satu sidang untuk memperkenalkan jersi baru kelab, laman web baru kelab juga diperkenalkan. Selain itu, perkara baharu muncul dalam bola sepak Itali ialah apabila saluran TV Web pertama yang didedikasikan kepada kelab bola sepak dipanggil Udinese Channel dilancarkan, benar-benar percuma dan boleh dilihat di seluruh dunia.

Pada musim 2008–09, Udinese mencatat beberapa keputusan bercampur-campur di Serie A dengan kemenangan 3-1 ke atas Roma dan menang 2-1 ke atas Juventus tetapi Udinese menghadapi 10 kekalahan menghadapi pasukan termasuklah Reggina, Chievo dan Torino meranapkan harapan mereka untuk layak ke Liga Juara-Juara. Pada saingan Piala UEFA, Udinese diletakkan dalam kumpulan yang terdapat pasukan pilihan antaranya Tottenham Hotspur, NEC, Spartak Moscow dan Dinamo Zagreb tetapi mereka berjaya melepasi laluan kumpulan. Pada pusingan seterusnya, mereka menewaskan wakil Poland, Lech Poznań 4–3 pada agregat dan mengecewakan juara bertahan, Zenit Saint Petersburg 2–1 secara agregat. Paa peringkat suku akhir bertemu Werder Bremen, Udinese kehilangan beberapa bintangnya iaitu Antonio Di Natale, Samir Handanovič dan Felipe, akhirnya mereka tewas 6-4 pada agregat. Fabio Quagliarella menghasilkan lapan gol sepanjang kempen Piala UEFA manakala mereka menamatkan musim di Serie A di tempat ketujuh sekali gus tidak beraksi dalam mana-mana kejohanan UEFA musim berikutnya.

 
Udinese pada aksi Liga Juara-Juara menentang Arsenal.

Musim 2009–10 adalah sesuatu yang amat mengecewakan sama ada pemain dan penyokong. Walaupun Di Natale menjaringkan 29 gol dan dinobatkan penjaring terbanyak liga, kelab ini berentap untuk mengelakkan penyingkiran. Akhirnya, mereka menamatkan musim di tempat ke-15 dengan sembilan mata jauh dari penyingkiran. Laluan mereka di Coppa Italia pula terhenti separuh akhir selepas tewas 2-1 kepada Roma pada agregat. Sebelum itu, mereka menyingkirkan Lumezzane pada pusingan 16 dan Milan di suku akhir.

Pada jendela perpindahan musim panas 2010, Udinese menjual pemain Gaetano D'Agostino, Simone Pepe, Marco Motta dan Aleksandar Luković. Di samping itu, mereka juga membawa masuk pemain-pemain yang berjaya mencatatkan keputusan cemerlang pada musim 2010–11 antaranya Mehdi Benatia dan Pablo Armero. Selepas memulakan musim dengan prestasi hambar apabila tewas pada empat perlawanan pertamanya dan seri pada perlawanan kelima, Udinese mencatat rekod baru apabila berjaya memungut mata terbanyak dalam sejarah kelab dan menamatkan musim di tempat keempat sekali gus mencerahkan harapan Udinese ke Liga Juara-Juara musim hadapan selain Di Natale sekali lagi dianugerahkan capocannoniere hasil 28 gol buat kali kedua berturut-turut. Beliau menjadi pemain pertama berbuat demikian semenjak Giuseppe Signori bermain untuk Lazio pada musim 1993 dan 1994. Perlawanan terakhir musim terikat seri 0-0 di tempat sendiri bertemu Milan mengesahkan tempat Udinese di Liga Juara-Juara. Jurulatih Francesco Guidolin berjanji mengabulkan janjinya untuk "dancing like Boateng" jika mereka layak ke Liga Juara-Juara dan beliau berjoget di tengah padang stadium. Pada saingan Coppa Italia pula, mereka tumpas kepada Sampdoria pada pusingan 16 menerusi penentuan penalti selepas seri 2–2.

Musim 2011–12 menyaksikan Udinese kehilangan beberapa tonggak utama pasukan – Alexis Sánchez dijual ke Barcelona, Gökhan Inler ke Napoli dan Cristián Zapata ke Villarreal. Pada pusingan kelayakan Liga Juara-Juara, Udinese tewas kepada Arsenal 3-1 pada agregat sekali gus mereka memasuki peringkat kumpulan Liga Europa. Di peringkat domestik, Udinese menamatkan musim dengan sekali lagi mereka layak ke Liga Juara-Juara apabila mereka berjaya melonjak ke tangga ketiga liga selepas menewaskan Cagliari 2-0 di tempat lawan. Kedudukan itu sah sehingga tamat musim. Pada jendela perpindahan musim panas, kedua-dua pemain utama kelab, Kwadwo Asamoah dan Mauricio Isla dijual ke juara Juventus. Udinese gagal ntuk melangkah ke peringkat kumpulan Liga Juara-Juara kali ini apabila tewas pada pusingan kelayakan kepada SC Braga menerusi penentuan penalti. Antonio Di Natale menjaringkan 23 gol liga dan ini musim ketiga buatnya berturut-turut setelah menjaringkan lebih 20 gol di Serie A.

Udinese memulakan musim Serie A 2012–13 dengan prestasi berbeza-beza apabila tewas tiga perlawanan dan tujuh kali seri pada 13 perlawanan pertamanya. Walau bagaimanapun, bermula bulan Disember, Udinese mengecapi kemenangan demi kemenangan. Selepas menempuhi tempoh bercampur-campur menang kalah, kelab ini akhirnya mencatat lapan kemenangan berturut-turut sehingga akhir musim selain Luis Muriel mula menyerlah. Sama seperi musim lalu, Di Natale sekali lagi menjaringkan 23 gol dan menjadi pemain pertama sejak Gabriel Batistuta dari Fiorentina menjaringkan 20 gol dan ke atas buat empat musim berturut-turut.

Stadium sunting

Pemain sunting

Sehingga 13 Julai 2016

Skuad semasa sunting

Nota: Bendera menunjukkan pasukan kebangsaan seperti yang ditakrifkan di bawah peraturan kelayakan FIFA. Pemain boleh memegang lebih daripada satu kewarganegaraan bukan FIFA.

No. Pos. Negara Pemain
1 GK   Orestis Karnezis
2 DF   Molla Wagué (dipinjam dari Granada)
3 DF   Samir
4 DF   Gabriele Angella
5 DF   Danilo
6 MF   Seko Fofana
7 DF   Pablo Armero
8 MF   Emmanuel Agyemang-Badu
9 FW   Duván Zapata (dipinjam dari Napoli)
10 MF   Rodrigo De Paul
11 FW   Adalberto Peñaranda (dipinjam dari Watford)
14 MF   Jakub Jankto
18 FW   Stipe Perica
19 FW   Ryder Matos
20 MF   Francesco Lodi
No. Pos. Negara Pemain
22 GK   Simone Scuffet
23 MF   Emil Hallfredsson
25 GK   Samuele Perisan
26 MF   Sven Kums (dipinjam dari Gent)
27 MF   Silvan Widmer
30 DF   Felipe
33 MF   Panagiotis Kone
37 MF   Davide Faraoni
53 DF   Ali Adnan
75 DF   Thomas Heurtaux
77 FW   Cyril Théréau
95 MF   Lucas Evangelista
96 FW   Ewandro
99 MF   Andrija Balić

Dipinjam sunting

Nota: Bendera menunjukkan pasukan kebangsaan seperti yang ditakrifkan di bawah peraturan kelayakan FIFA. Pemain boleh memegang lebih daripada satu kewarganegaraan bukan FIFA.

No. Pos. Negara Pemain
12 DF   Igor Bubnjić (di Brescia sehingga 30 Jun 2017)
21 MF   Edenílson (di Genoa sehingga 30 Jun 2017)
41 MF   Simone Pontisso (di S.P.A.L. sehingga 30 Jun 2017)
97 GK   Alex Meret (di S.P.A.L. sehingga 30 Jun 2017)
DF   Pawel Bochniewicz (di   Granada B sehingga 30 Jun 2017)
DF   Agostino Camigliano (di Juve Stabia sehingga 30 Jun 2017)
DF   Alexandre Coeff (di   Brest sehingga 30 Jun 2017)
DF   Mauro Coppolaro (di Latina sehingga 30 Jun 2017)
DF   Elia Francescutti (di Caratese sehingga 30 Jun 2017)
DF   Gabriel Silva (di   Granada sehingga 30 Jun 2017)
DF   Yrondu Musavu-King (di   Toulouse sehingga 30 Jun 2017)
No. Pos. Negara Pemain
MF   Gaspar Iñíguez (di   Tigre sehingga 30 Jun 2017)
MF   Melker Hallberg (di Ascoli sehingga 30 Jun 2017)
MF   Guilherme (di   Deportivo La Coruña sehingga 30 Jun 2017)
MF   Bruno Fernandes (di Sampdoria sehingga 30 Jun 2017)
MF   Emanuel Insúa (di   RC Avellaneda sehingga 30 Jun 2017)
MF   Nabil Jaadi (di Ascoli sehingga 30 Jun 2017)
MF   Jadson (di   Santa Cruz sehingga 30 Jun 2017)
MF   Antonio Vutov (di Lecce sehingga 30 Jun 2017)
FW   Emanuele Rovini (di Pistoiese sehingga 30 Jun 2017)
FW   Alexis Zapata (di Perugia sehingga 30 Jun 2017)
FW   Rodrigo Aguirre (di   Lugano sehingga 30 Jun 2017)

Pemenang Piala Dunia sunting

Pemain terkenal sunting

Termasuk pemain yang telah membuat sekurang-kurangnya 100 kemunculan untuk kelab, penjaring terbanyak liga ketika bersama kelab dan menjadi pemain kelab ini ketika beraksi di Piala Dunia

Itali

Argentina

Belgium

Brazil

Chile

Colombia

Denmark

Ghana

Greece

Iraq

Jerman

Kazakhstan

Mali

Maghribi

Paraguay

Poland

Republik Czech

Romania

Rusia

Serbia

Slovenia

Sepanyol

Sweden

Switzerland

Senarai pengurus sunting

 
Nama Warganegara Tempoh
Otto Krappan   1923–26
Lajos Czeizler   1927–28
Ferenc Molnár   1942–43
Aldo Olivieri   1952–53
Sergio Manente   1961–62
Alberto Eliani   1962–64
Massimo Giacomini   1973–74
Sergio Manente   1973–75
Humberto Rosa   1975–76
Massimo Giacomini   1977–79
Corrado Orrico   1979–80
Gustavo Giagnoni   1980–81
Enzo Ferrari   1980–84
Luís Vinício   1984–86
Giancarlo De Sisti   1985–87
Bora Milutinović   1 Julai 1987 – 30 Jun 1988
Nedo Sonetti   1987–89
Bruno Mazzia   1989–90
Franco Scoglio   1991–92
Adriano Fedele   30 Nov 1991 – 30 Nov 1994

 
Nama Warganegara Tempoh
Alberto Bigon   1992–93
Giovanni Galeone   1994–95
Alberto Zaccheroni   1995–98
Francesco Guidolin   1 Julai 1998 – 30 Jun 1999
Luigi De Canio   1 Julai 1999 – 30 Jun 2001
Luciano Spalletti   1 Mac 2001 – 30 Jun 2001
Roy Hodgson   1 Julai 2001 – 12 Dis 2001
Giampiero Ventura   10 Dis 2001 – 30 Jun 2002
Luciano Spalletti   1 Julai 2002 – 7 Jun 2005
Serse Cosmi   1 Julai 2005 – 10 Feb 2006
Néstor Sensini (sementara)   10 Feb 2006 – 20 Mac 2006
Loris Dominissini   10 Feb 2006 – 20 Mac 2006
Giovanni Galeone   20 Mac 2006 – 16 Jan 2007
Alberto Malesani   16 Jan 2007 – 30 Jun 2007
Pasquale Marino   1 Julai 2007 – 22 Dis 2009
Gianni De Biasi   22 Dis 2009 – 21 Feb 2010
Pasquale Marino   2010
Francesco Guidolin   1 Jun 2010 – 4 Jun 2014
Andrea Stramaccioni   2014–2015
Stefano Colantuono   2015–2016
Luigi De Canio   2016
Giuseppe Iachini   2016–

Pencapaian sunting

Domestik sunting

Antarabangsa sunting

Catatan sunting

Pautan luar sunting

Templat:Pemenang Piala Intertoto UEFA