Ular Tedung Selar (Ophiophagus hannah), [1] adalah ular berbisa dalam keluarga Elapidae. Ia merupakan ahli tunggal genus Ophiophagus.

Ular Tedung Selar
frames
Pengelasan saintifik

Ular Tedung Selar adalah ular berbisa terbesar di dunia. Ia mampu mencapai panjang sehingga 5.58 meter (18.3 kaki.), walaupun saiz biasa adalah sekitar 2.5 meter (8 kaki.); dan mampu mencapai berat sehingga 10 kilogram (22 paun). Ular Tedung Selar mempunyai warna kulit hitam, kehijauan atau coklat, seringkali dengan garis bewarna putih atau kuning; semasa ular kecil garis ini lebih jelas kelihatan. Ia berasal di Asia Tenggara, mendiami hutan Malaysia, India, dan Filipina, tatapi tidak terdapat di Sri Lanka. Makanan utamanya adalah ular lain, tetapi sekiranya terdesak, ia akan memburu haiwan bertulang belakang (vertebrates) kecil lain. Ular Tedung Selar hanya memburu pada waktu siang, menggunakan matanya, dan dengan itu dikelaskan sebagai diurnal. DIsebabkan ia tidak mempunyai gigi kacip, ia menelan mangsanya lengkap sebagaimana ular lain.

Ular Tedung Selar adalah sebahagian kecil ular yang membina sarang dan bertelur dan mengeram sehingga hampir menetas. Ular Tedung Selar betina membina sarangnya dangan mengumpulkan daun buluh kering di atas tanah dan mengais dengan tubuhnya yang besar. Walaupun ramai orang yang menyatakan bahawa tidak ada yang lebih ganas berbanding ular Tedung Selar yang menjaga sarangnya, ia hanyalah cerita nenek tua (old wives tale), dan dengan sedikit dorongan ia akan meninggalkan kawasan sarangnya. Ia bertelur antara 20 hingga 40 biji telur semasa musim panas, dua bulan selepas mengawan; telur-telur itu akan menetas dalam tempoh 60 hingga 80 hari. Anak ular Tedung Selar sekitar 45 hingga 50 sentimeter panjang, dan bertanda dengan belang hitam dan putih, dan telah mempunyai bisa yang mampu membunuh. Disebabkan ular Tedung Selar adalah pemakan ular semulajadi, naluri semulajadi menyebabkan ibu ular Tedung Selar untuk meninggalkan sarang sebelum telurnya menetas, bagi menghalangnya memakan anak-anaknya sendiri, terutamanya kerana ia telah berpuasa selama dua bulan. Ular Tedung Selar jantan juga unik kerana ia menjaga sarang sehingga menetas, meronda jauh sekitar kawasan sarang bagi menghapuskan sebarang ancaman.

Walaupun ia dikenali sebagai (cobra), ia adalah berasal dari gegus yang berbeza. Nama saintifiknya Ophiophagus adalah berasal dari nama Greek yang bermaksud "pemakan ular". Ular tedung selar tidak mempunyai sub spesis walaupun ianya tersebar secara meluas di India dan Asia Tenggara.

Ular Tedung Selar tergolong dalam ular yang mempunyai jangka hayat yang panjang sekitar 20 tahun. Ia juga dikenali sebagai jauh lebih bijak berbanding spesies ular tedung lain dan ular-ular yang lain secara umumnya. Ular Tedung Selar turut mempunyai deria penglihatan yang baik menjadikannya pemburu yang bagus.

Titik demi titik bisa ular Tedung Selar kurang berbisa berbanding kebanyakan ular termasuk (black mamba) dan ular tedung biasa, tetapi isipadu racunnya (7 ml) setiap patukan amat banyak sehinggakan ia mampu membunuh gajah atau 20-30 orang manusia. Pada masa kini, penawar bisa (anti-venom) bagi gigitannya sukar didapati. Racunnya merupakan toksin saraf. Ia mampu berdiri dalam keadaan mengancam tegak dangan kepalanya setinggi sehingga 6 kaki dan turut mampu bergerak dalam keadaan menegak; ia mampu bertentang mata dengan manusia.

Ular daripada keluarga Elapidae mempunyai bahan racun saraf (neurotoksin), keluarga Viperidae pula bahan racun jenis darah (haemotoksin) manakala keluarga Hydropidae pula mempunyai bahan racun otot (myotoksin).

Selain bahan-bahan ini, bisa ular itu juga mengandungi sejenis enzim yang dipanggil hyaluronidase yang bertindak sebagai mangkin bagi meningkatkan penyebaran bisa ke saluran darah ataupun saraf.

Bisa ular mempunyai dua fungsi yang utama iaitu melumpuhkan atau membunuh mangsa dan bertindak sebagai ejen penghadaman.

Antara tanda-tanda keracunan bisa ular jenis tedung ialah kesakitan pada tempat gigitan dalam masa setengah jam, bahagian bekas gigitan membengkak (selepas satu jam digigit), lemah badan, pengeluaran air liur yang berlebihan dan mengantuk.

Mangsa patukan ular akan lumpuh pada otot-otot muka, bibir, lidah dan saluran pernafasan mengalami tekanan darah menurun, mata kuyu (ptosis), pandangan menjadi kabur, sawan (konvulsi) dan badan berpeluh.

Ular Tedung Selar dewasa tidak mempunyai musuh semulajadi, walaupun mongoose diketahui menyerang anak ular Tedung Selar dan mencuri telurnya. Bagaimanapun ancaman terbesar adalah daripada kehilangan habitat akibat pencerobohan manusia yang mendorong kepada merosotnya jumlah ular yang menawan ini.

Di Malaysia ular tudung selar yang panjang hampir 4.7 meter, yang berwarna kuning gelap dan berat pada anggaran tujuh kilogram telah ditangkap pada Nov 2005.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting