Ulster Bank ialah sebuah bank perdagangan yang besar, dan salah satu daripada bank Empat Besar Ireland. Kumpulan Ulster Bank dibahagikan kepada dua entiti undang-undang berasingan, Ulster Bank Limited (UBL - berdaftar di Ireland Utara) dan Ulster Bank Ireland DAC (UBIDAC - didaftarkan di. Ibu pejabat Kumpulan (dan UBIDAC) terletak di George's Quay, Dublin, di Republik Ireland sementara ibu pejabat UBL berada di Donegall Square East, Belfast,[1] di Ireland Utara, dan mengekalkan sektor perkhidmatan kewangan utama di kedua-dua UK dan Republik Ireland.

Ulster Bank Limited
Jenis/bentuk sahSwasta
IndustriPerkhidmatan kewangan
DitubuhkanBelfast, Ireland, United Kingdom (1836), sebagai Ulster Banking Company
Ibu pejabatDublin, Ireland
Tokoh pentingJane Howard
Paul Stanley
Ciaran Coyle
Eddie Cullen
Richard Donnan (Northern Ireland)
KeluaranPelbagai produk perbankan
PemilikUK Financial Investments
Bilangan kakitangan3,250 (2013)
Syarikat indukNatWest Holdings
Tapak webwww.ulsterbank.ie (ROI)
www.ulsterbank.co.uk (NI)
Facebook: UlsterBank Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Ditubuhkan pada tahun 1836, Ulster Bank diperolehi oleh Westminster Bank pada tahun 1917. Sebagai anak syarikat langsung National Westminster Bank (NatWest), ia menjadi sebahagian daripada The Royal Bank of Scotland Group pada tahun 2000.[2] Ia mempunyai 146 cawangan di Republik Ireland dan 90 di Ireland Utara dengan lebih daripada 1,200 ATM tanpa pengecasan. Kumpulan mempunyai lebih daripada 3,000 pekerja dan lebih dari 1.9 juta pelanggan.

Rujukan sunting

  1. ^ "Ulster Bank". Bank.org.uk. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 January 2010. Dicapai pada 10 January 2010. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ Annual Report and Accounts Diarkibkan 2012-04-25 di Wayback Machine. National Westminster Bank, 31 December 2010

Pautan luar sunting