Ultraman Orb: The Origin Saga

Ultraman Orb: The Origin Saga (ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA, Urutoraman Ōbu Ji Orijin Sāga) ialah siri web tokusatsu Jepun tahun 2016-2017, berfungsi sebagai spin-off ataupun prekuel bagi Siri Ultra tahun 2016, Ultraman Orb. Siri ini dimuat naik secara eksklusif dalam Amazon Video di Jepun bermula 26 Disember 2016 dan dirancang untuk dimuat naik di seluruh dunia, dengan sari kata Bahasa Inggeris dan Jerman disediakan untuk penonton antarabangsa.[1][2][3]

Ultraman Orb: The Origin Saga
PenciptaTsuburaya Productions
Ditulis olehHirotoshi Kobayashi
Sotaro Hayashi
Hisako Kurosawa
PengarahKazuya Konaka
Hideki Oka
Dibintangi oleh
Hideo Ishiguro
Takaya Aoyagi
Saki Fukuda
Ayane
Asuka Shibuya
Yasuhisa Furuhara
Karen Miyazaki
Yasuyuki Maekawa
Takaaki Enoki
Izumi Motoya
Takeshi Tsuruno
Lagu pembukaan"ULTRAMAN ORB" dinyanyikan oleh Daisuke Asakura & Takeshi Tsuruno
"True Fighter" dinyanyikan oleh FUTURE BOYZ
Lagu penutup"Ultraman Orb -Touch the Sun-" dinyanyikan oleh Satori Shiraishi
"Hoshi-tachi no Kiseki" dinyanyikan oleh Voyager
PenggubahTakao Konishi
Negara asalJepun
BahasaBahasa Jepun
Bilangan episod12 (Senarai episod)
Penerbitan
Tempoh siaran23–24 minit
Penyiaran
Saluran asalAmazon Video
Siaran asal26 Disember 2016 – 13 Mac 2017
StatusTamat
Diikuti olehUltraman The Prime
Rancangan berkaitan
Ultraman Orb
Pautan luar
Laman sesawang

Slogan utama dalam siri ini ialah "Dalam Prime, ialah Ultra." (プライムで、ウルトラだ。, Puraimu de, Urutora da.).

Plot sunting

Peristiwa Ultraman Orb: The Origin Saga berlaku sebelum peristiwa siri Ultraman Orb, menampilkan Gai Kurenai/Ultraman Orb dan Jugglus Juggler sebagai sekutunya sebelum kejatuhan Juggler ke dalam kegelapan.[4][5]

Jauh di planet O-50 (オーフィフティ, Ō Fifuti), dua adiwira elit muda bernama Gai dan Juggler mencapai puncak gunung yang dipanggil Puncak Pejuang (戦士の頂, Senshi no Itadaki) dan cuba mendapatkan kuasa cahaya. Cahaya tersebut memilih Gai dan mengurniakannya Orbcalibur untuk mengubahnya menjadi Ultraman Orb. Misi pertama Gai sebagai gergasi cahaya bermula apabila dia dan Juggler mengambil bahagian dalam konflik antara Planet Kanon Diraja (王立惑星カノン, Ōritsu Wakusei Kanon) dan Psychi, seorang saintis yang merancang untuk menggunakan Kugutsu yang dibawa oleh Iblis Angkasa Bezelb (宇宙悪魔 ベゼルブ, Uchū Akuma Bezerubu) untuk menghapuskan kehendak bebas dari alam semesta untuk mewujudkan dunia baru di bawah rejimnya.[6] Sepanjang perjalanan, Gai bertemu dengan Shin Asuka/Ultraman Dyna dan Musashi Haruno/Ultraman Cosmos, yang kedua-dua mereka merupakan Wira Ultra dari alam semesta lain yang juga campur tangan dalam pertempuran. Selepas ratu Kanon, Amate berubah menjadi War God, fikirannya pantas dipengaruhi oleh Bezelb dan menyebabkannya hampir memusnahkan Pokok Kehidupan sehingga Ultra menghalangnya dan menyembuhkannya. Kematian Micott, seorang wanita yang mengagumi Juggler kerana kebijaksanaannya dalam pertempuran pedang mengakibatkannya memperoleh transformasi menjadi Bentuk Majin (魔人態, Majin-tai) dan membelah Pokok Kehidupan kerana menganggapnya sebagai punca semua konflik yang berlaku. Tindakannya yang hampir membahayakan Kanon memaksa dia dibuang dari planet tersebut dan pada masa yang sama mengecam peranannya sendiri sebagai penyokong Gai.

Sementara itu di Bumi, dua saintis Shohei dan Yui menemui benih Pokok Kehidupan di kuil purba 4,000 meter di bawah paras laut Jepun. Akibat menyentuh benih, Shohei telah berkembang, dapat berkomunikasi Amate pada masa planetnya berada di bawah pencerobohan Psychi. Kemusnahan Pokok Kehidupan menyebabkan pokok tersebut tumbuh di Bumi juga, menarik perhatian Psychi untuk pergi ke planet tersebut. Selepas siri memasuki fasa kedua, "Bahagian Bumi" (地球編, Chikyū-hen), Gai memasuki Bumi di bawah arahan Amate untuk membantu Shohei melindungi Pokok Kehidupan ketika dia disertai oleh Gamu Takayama dan Hiroya Fujimiya (kedua-duanya merupakan protagonis dalam Ultraman Gaia) ke dalam pertempuran.[7][8] Ketika tentera Bumi memulakan serangan mereka di Pokok Kehidupan, Amate melangkah masuk dan menjalin hubungan dengan Ratu Bezelb (クイーンベゼルブ, Kuīn Bezerubu) sehingga ia bermunculan perangkapnya untuk menjangkiti War God. Pada masa ini, Ratu Bezelb menunjukkan dalangnya dengan meninggalkan Psychi dan merancang untuk menyebarkan Kugutsu ke arah alam semesta, yang mengakibatkan semua bentuk kehidupan dirompak kebebasan mereka dan tamadun binasa. Juggler mengganggu pertempuran lagi dan menyelamatkan Orb/Gai dari kesan Kugutsu di bawah proksinya sendiri untuk melampaui gergasi cahaya itu.

Dengan Ratu Bezelb binasa oleh Juggler, Psychi membuat percubaan terakhirnya dengan menggabungkannya dengan Psyqueen (サイクイーン, Saikuīn) dan cuba memusnahkan Pokok Kehidupan. Gai menyertai pendahulunya dalam pertempuran akhir manakala Shohei dan Yui menjadikan buah Pokok Kehidupan menjadi matang, membolehkan mereka menyucikan War God dan mangsa-mangsa Kugutsu lain. Dengan semua rancangan gagal, Psyqueen cuba menggabungkan dengan War God tetapi lima Ultra membuka serangan pada raksasa itu sementara Orb menyelamatkan Psychi dari kematiannya. Selepas diberikan ucapan tahniah oleh seniornya, Gai kembali ke O-50 di mana dia menerima misi seterusnya, bersama dengan warna hitam yang ditambahkan pada tubuh Ultraman Orb, akhirnya menjadi Orb Origin.

Episod sunting

Pelakon sunting

  • Gai (ガイ)/Ultraman Orb (ウルトラマンオーブ, Urutoraman Ōbu, Suara): Hideo Ishiguro (石黒 英雄, Ishiguro Hideo)[2]
  • Jugglus Juggler (ジャグラス・ジャグラー, Jagurasu Jagurā): Takaya Aoyagi (青柳 尊哉, Aoyagi Takaya)[2]
  • Amate (アマテ): Saki Fukuda (福田 沙紀, Fukuda Saki)[6]
  • Micott (ミコット, Mikotto): Ayane (文音)[6]
  • Ricca (リッカ, Rikka): Asuka Shibuya (渋谷 飛鳥, Shibuya Asuka)[6]
  • Shohei Moriwaki (森脇 翔平, Moriwaki Shōhei): Yasuhisa Furuhara (古原 靖久, Furuhara Yasuhisa)[6]
  • Yui Nishioka (西岡 結衣, Nishioka Yui): Karen Miyazaki (宮﨑 香蓮, Miyazaki Karen)[6]
  • Shinra (シンラ): Yasuyuki Maekawa (前川 泰之, Maekawa Yasuyuki)[6]
  • Raigo (ライゴウ, Raigō): Takaaki Enoki (榎木 孝明, Enoki Takaaki)[6]
  • Psychi (サイキ, Saiki): Izumi Motoya (和泉 元彌)[6]
  • Shin Asuka (アスカ・シン, Asuka Shin)/Ultraman Dyna (ウルトラマンダイナ, Urutoraman Daina, Suara): Takeshi Tsuruno (つるの 剛士, Tsuruno Takeshi)[6]
  • Musashi Haruno (春野 ムサシ, Haruno Musashi)/Ultraman Cosmos (ウルトラマンコスモス, Urutoraman Kosumosu, Suara): Taiyo Sugiura (杉浦 太陽, Sugiura Taiyō)[6]
  • Gamu Takayama (高山 我夢, Takayama Gamu)/Ultraman Gaia (ウルトラマンガイア, Urutoraman Gaia, Suara): Takeshi Yoshioka (吉岡 毅志, Yoshioka Takeshi)[9]
  • Hiroya Fujimiya (藤宮 博也, Fujimiya Hiroya)/Ultraman Agul (ウルトラマンアグル, Urutoraman Aguru, Suara): Hassei Takano (高野 八誠, Takano Hassei)[9]
  • Bugen (ブゲン): Takeyuki Yue (湯江 健幸, Yue Takeyuki)[6]
  • Yosuke Aoi (青井 洋介, Aoi Yōsuke): Mister Chin (ミスターちん, Misutā Chin)
  • Partel (パーテル, Pāteru, Suara): Riho Iida (飯田 里穂, Iida Riho)[10]

Media yang berkaitan sunting

  • Penulis Hirotoshi Kobayashi menyebut bahawa siri The Origin Saga akan mempunyai episodnya sendiri, menyatakan sebab mengapa Juggler dan Gai mendaki Puncak Pejuang untuk mendapatkan kuasa Orb.[11]
  • Dalam sambutan pengakhiran Ultraman Orb: The Origin Saga, Tsuburaya Productions telah menyiarkan klip promosi yang menyusun semua potongan yang tidak diterbitkan dalam siri ini. Pemotongan telah diriwayatkan oleh Tesshō Genda (玄田 哲章, Genda Tesshō).[12]

Lagu sunting

Tema Pembukaan
  • "ULTRAMAN ORB"[6]
    • Lirik: Makoto Asakura (麻倉 真琴, Asakura Makoto)
    • Komposisi & Penyusunan: Daisuke Asakura (浅倉 大介, Asakura Daisuke)
    • Artis: Daisuke Asakura & Takeshi Tsuruno
    • Episod: 1-7
  • "True Fighter"[13]
    • Lirik: Sara Sakurai (櫻井 沙羅, Sakurai Sara)
    • Komposisi & Penyusunan: Jeff Miyahara
    • Artis: FUTURE BOYZ
    • Episod: 8-11
    Bagi episod terakhir, lagu ini dimainkan sebagai tema penutup.
Tema Penutup
  • "Ultraman Orb -Touch the Sun-"[6]
    • Penyanyi-penggubah lagu: Satori Shiraishi (シライシ 紗トリ, Shiraishi Satori)
    • Komposisi & Penyusunan: Satori Shiraishi
    • Episod: 1-7
  • "Hoshi-tachi no Kiseki" (星たちの奇跡, bermaksud "Keajaiban Bintang")[13]
    • Lirik, Komposisi & Penyusunan: Wolves Unite
    • Artis: Voyager
    • Episod: 8-11

Rujukan sunting

  1. ^ "日本オリジナル作品発表 特集ページ:Amazonビデオ". www.amazon.co.jp. Dicapai pada 2016-05-31.
  2. ^ a b c "ウルトラマンシリーズ最新作のスピンオフ・シリーズ『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』Amazonプライム・ビデオ限定にて12-26(月)より見放題配信スタート!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2016-11-28. Dicapai pada 2016-11-28.
  3. ^ "スピンオフ・シリーズ『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』Amazonプライム・ビデオ限定にて12/26(月)より見放題配信スタート!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp/orb. 2016-11-28. Dicapai pada 2016-11-28.
  4. ^ "Ultraman Orb Amazon Spinoff Series Debuts December 26" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 2016-11-29. Dicapai pada 2016-11-29.
  5. ^ "Amazonオリジナル『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』ティザームービー公開" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2016-12-05. Dicapai pada 2016-12-08.
  6. ^ a b c d e f g h i j k l m n "Amazonオリジナル『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』追加キャスト&主題歌情報発表!第1弾PV公開! 12/26(月)池袋・サンシャインシティにて配信開始記念イベント開催!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2016-12-15. Dicapai pada 2016-12-15.
  7. ^ "『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』新主題歌PV 第3弾公開!2/13(月)からの「地球編」にウルトラマンガイア、アグル登場!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2017-02-06. Dicapai pada 2017-02-06.
  8. ^ "New Trailer for "Ultraman Orb The Origin Saga - Earth Arc"" (dalam bahasa Inggeris). Crunchyroll. 2017-02-08. Dicapai pada 2017-02-13.
  9. ^ a b "『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』に高山我夢/ウルトラマンガイア、藤宮博也/ウルトラマンアグルが登場!2月13日(月)配信 第8話より" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2017-01-27. Dicapai pada 2017-01-27.
  10. ^ "Amazonオリジナル『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』に声優・飯田里穂さんの出演決定!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2016-12-22. Dicapai pada 2016-12-22.
  11. ^ @hero_to_sea (2017-03-10). "ガイとジャグラーがなぜ戦士の頂を目指したのかを描くep0もきっとあるはず。..." (Twit) (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2017-03-27 – melalui Twitter.
  12. ^ "『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』全12話見放題配信中。玄田哲章さんのナレーションによる新PV公開!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2017-03-25. Dicapai pada 2017-03-26.
  13. ^ a b "『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』主題歌第2弾 FUTURE BOYZ「True Fighter」が2月13日(月)配信 第8話より登場!エンディング曲はボイジャーが歌唱!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2017-01-27. Dicapai pada 2017-01-27.

Pautan luar sunting