Ultraman Tiga & Ultraman Dyna: Warriors of the Star of Light

Ultraman Tiga & Ultraman Dyna: Warriors of the Star of Light (ウルトラマンティガ & ウルトラマンダイナ 光の星の戦士たち, Urutoraman Tiga Ando Urutoraman Daina Hikari no Hoshi no Senshi-tachi) adalah filem sains fiksyen yang diterbitkan Tsuburaya Productions pada tahun 1998. Filem ini adalah satu-satunya filem teater yang menjadi kesinambungan daripada siri Ultraman Dyna sebelum ini.

Ultraman Tiga & Ultraman Dyna: Warriors of the Star of Light
GenreSains Fiksyen
Aksi
Ditulis olehKeiichi Hasegawa
PengarahKazuya Konaka
Dibintangi oleh
Takeshi Tsuruno
Mariya Yamada
Risa Saito
Takao Kase
Joe Onodera
Toshikazu Fukawa
Akitoshi Ohtaki
Mio Takaki
Penggubah lagu tema
Tatsumi Yano
Negara asal Jepun
BahasaBahasa Jepun
Penerbitan
Tempoh siaran68 minit
Syarikat penerbitan
Tsuburaya Productions
Shochiku
Bandai Visual
TBS
MBS
Kodansha
Yomiko Advertising Inc.
Penyiaran
Siaran asal14 Mac 1998
Kronologi
Rancangan berkaitan
Ultraman Dyna

Plot keseluruhan sunting

Anggota Super GUTS (Super Global Unlimited Task Squad) mengesan monster ke bulan, di mana ia memerangi Ultraman Dyna. Makhluk ini terbukti tahan terhadap pergerakan penamat yang biasa dilakukan oleh Dyna, Solgent Ray, tetapi raksasa itu tiba-tiba diuap oleh sinar kuning kuat yang dikeluarkan dari kapal perang angkasa misteri.

Sekembalinya ke Bumi, pasukan Super GUTS pergi ke pangkalan pulau rahsia. Di sini mereka mendapati bahawa TPC (Terestrial Peaceable Consortium), organisasi induk Super GUTS, bertanggungjawab untuk membina kapal perang angkasa. Kapal yang dikenali sebagai Prometheus, dan senjata utamanya yang menghancurkan adalah Neo Maxima Cannon. Ketua projek, Profesor Kisaragi, menjelaskan bahawa Super GUTS telah dipanggil sehingga gelombang otak mereka dapat digunakan untuk memprogram komputer pertempuran Prometheus, menjadikannya senjata yang lebih efektif. Asuka muda yang sombong (Ultraman Dyna's manusia alter ego) meragui bahawa Prometheus boleh sama efektifnya dengan Dyna dalam mempertahankan Bumi. Dia menerima cabaran itu, dan pemikirannya dimasukkan ke dalam komputer kapal.

Ketika Asuka kembali sedar, pangkalan itu diserang oleh makhluk asing. Asuka berubah menjadi Ultraman Dyna untuk menghadapi kapal asing. Prometheus juga dilancarkan, tetapi untuk menghancurkan Dyna, tidak membantunya. Profesor Kisaragi mengumumkan bahawa dia dan Prometheus berada di bawah kawalan bangsa asing yang dikenali sebagai Monera. Prometheus, "Mollusionized" menjadi robot raksasa bernama Deathfacer, mampu mengantisipasi dan mengatasi semua pergerakan Dyna kerana pengaturcaraannya berdasarkan hasil imbasan otak Asuka. Pertempuran sepihak berakhir apabila Meriam Neo Maxima menghancurkan pulau itu. Dyna hilang dan dianggap mati.

Walaupun Super GUTS berkumpul kembali (mereka semua masih hidup, termasuk Asuka), Moneras mengumumkan bahawa mereka akan mulai membasmi kemanusiaan pada siang hari keesokan harinya. Setelah bercakap dengan pemimpin GUTS yang asal, Ketua Kakitangan Iruma, Asuka kembali yakin dan menjadi Dyna Strong Type. Kali ini, Dyna siap untuk Deathfacer dan menunjukkan robot beberapa trik baru yang menghancurkan, ketika dia mengalahkan Deathfacer dengan mengepakkan penumbuknya melalui Neo Maxima Cannon semasa urutan pengisiannya. Dyna kemudian melemparkan Deathfacer yang tidak stabil ke udara, di mana ia meletup. Namun, Moneras menggabungkan minda dan badan mereka dengan kapal angkasa mereka untuk membentuk Ratu Monera raksasa, yang menangkap Dyna dan langsung menghancurkan kota. Dyna cuba melarikan diri, dan GUTS Super, begitu juga Iruma, berusaha membantunya, tetapi tenaga Dyna habis sepenuhnya dan pemasa habis, nampaknya membunuhnya.

Dengan Dyna dikalahkan, semua harapan kelihatan hilang. Namun, seorang anak muda dengan sosok Tiga mampu membuat semua orang mempercayai cahaya itu, kerana cahaya itu sendiri berasal dari sosok Tiga. Ini menyebabkan semua orang memberi cahaya dan membawa kembali Ultraman Tiga, yang membebaskan dan menghidupkan kembali Dyna. Ultraman Tiga dan Dyna kemudian berlawan bersama dan mengalahkan Ratu Monera. Selepas itu, cahaya Tiga dan Dyna bergabung bersama dan mereka hilang. Seluruh Super GUTS kembali bersatu untuk meraikan kemenangan mereka, kerana Iruma segera menerima kunjungan pada hari itu dari bekas anggota GUTS (dengan pengecualian Daigo dan Yazumi). Pada akhirnya, Mai pulih dari serangan Deathfacer sebelumnya dan terbang ke bulan dengan Asuka sebagai penumpang.

Semasa kredit, Munakata memberikan Iruma beberapa mawar, ketika filem itu berakhir.

Pelakon sunting

Runut bunyi sunting

Rujukan sunting