Umpan dan tukar adalah bentuk penipuan yang digunakan dalam jualan runcit tetapi turut digunakan dalam konteks lain. Pertama, pelanggan di "umpan" oleh iklan barangan pekedai pada harga yang murah, tetapi apabila pelanggan pergi ke kedai, mereka mendapati bahawa barang yang diiklankan tiada, atau pelanggan akan didesak oleh penjual untuk memilih barangan yang sama tetapi pada harga yang lebih tinggi ("tukar").

Fungsi sunting

Matlamat umpan-dan-tukar adalah untuk menggalakkan pembelian barangan pengganti, menjadikan pengguna berpuas hati dengan stok yang ditawarkan, sebagai alternatif kepada kekecewaan atau kesulitan tidak memperolehi barangan sama sekali (atau umpan), dan perhitungan yang seolah-olah dapat kembali sebahagian daripada kos dibelanjakan bagi cuba untuk mendapatkan umpan. Ia mencadangkan bahawa penjual tidak akan menunjukkan produk atau perkhidmatan asal yang diiklankan tetapi sebaliknya akan menunjukkan produk yang lebih mahal atau produk yang sama dengan margin keuntungan yang lebih tinggi.

Kegunaan bukan runcit sunting

  • Taktik umpan dan tukar sering digunakan dalam pengiklanan penerbangan dan perjalanan udara.[1]
  • Hotel menggunakan bentuk taktik umpan-dan-tukar dengan meluas yang dikenali sebagai 'yuran resort'. Mereka mula-mula menarik pelanggan dengan mengiklankan harga yang lebih rendah (yang muncul pada semua bahan-bahan promosi dan enjin perbandingan kadar), dan mencaj pelanggan dengan "Bayaran tempat peranginan" mandatori apabila mereka tiba untuk mendaftar masuk.[2]
  • Syarikat-syarikat perkhidmatan rumah seperti dalam industri pembersihan permaidani, penyaman udara dan industri sistem keselamatan sering menggunakan umpan-dan-switch.[3]
  • Ahli gusti profesional telah lama menggunakan taktik umpan-dan-tukar, mengiklan ahli gusti dan perlawanan yang sama ada tiada atau kelihatan jauh berbeza daripada yang dijangkakan. A penafian dalam bahan promosi, "Kad Tertakluk kepada Caj", yang sering digunakan bagi membenarkan atau sebagai alasan ini.[4]
  • Syarikat "Multi-level marketing" sering menggunakan kereta mahal untuk menarik rekrut yang berpotensi bagi menyertai mereka.[5]

Politik sunting

Dalam pembentukan undang-undang, "caption bills" yang mencadangkan perubahan kecil dalam undang-undang dengan tajuk ringkas (umpan) diperkenalkan pada badan perundangan dengan objektif utama mengubah dengan ketara ayat-ayat (tukar) pada masa akan datang untuk cuba untuk melicinkan laluan bagi pindaan kontroversi atau besar. Perubahan peraturan juga dicadangkan (umpan) untuk memenuhi keperluan undang-undang bagi notis awam dan pendengaran awam wajib, dan kemudian peraturan yang berbeza akan dicadangkan pada mesyuarat akhir (tukar), sekali gus memintas objektif notis awam dan perbincangan awam mengenai peraturan apabila pengundian dilakukan. Sungguhpun sah, matlamat politik adalah untuk mendapatkan undang-undang atau peraturan diluluskan tanpa penilaian masyarakat yang dijangkakan negatif.

Rujukan sunting

  1. ^ McArthur, Douglas (2008-04-30). "How does a $224 flight end up costing $826?". The Globe and Mail. Dicapai pada 17 September 2012.
  2. ^ Hilton Settles Resort Fee Lawsuit [1] Diarkibkan 2012-07-23 di Wayback Machine
  3. ^ Braun, John (2013-10-01). "Carpet Cleaners Educate Consumers on Bait and Switch". Newswire. Dicapai pada 22 October 2013.
  4. ^ "Dean Ambrose Says Battleground Bait and Switch Was Best for Business", by Eric Gargiulo, CamelClutchBlog.com
  5. ^ Sarne, Vernon (2014-06-09). "Multi-level marketing companies and high-end automobiles". Top Gear Philippines. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-04-04. Dicapai pada 2014-10-29. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)

Pautan luar sunting