Undang-undang keselamatan negara Hong Kong

Undang-undang keselamatan negara Hong Kong, atau secara rasminya dikenali sebagai Undang-undang Republik Rakyat China bagi Melindungi Keselamatan Negara di Wilayah Pentadbiran Khas Hong Kong adalah suatu perundangan berkenaan keselamatan negara di wilayah Hong Kong. Undang-undang tersebut adalah diperlukan di bawah Perkara 23 Undang-undang Dasar Hong Kong, yang berkuat kuasa pada tahun 1997 dan menetapkan bahawa undang-undang seharusnya digubal di Wilayah Pentadbiran Khas Hong Kong. Pada Jun 2020, undang-undang tersebut digubal di Jawatankuasa Tetap Kongres Rakyat Kebangsaan, bukannya di Majlis Perundangan Hong Kong.

Undang-undang Republik Rakyat China bagi Melindungi Keselamatan Negara di Wilayah Pentadbiran Khas Hong Kong
اوندڠ٢ ريڤوبليق رعيت چينا باݢي مليندوڠي کسلامتن نݢارا د ولايه ڤنتدبيرن خاص هوڠ کوڠ
Jawatankuasa Tetap
Kongres Rakyat Kebangsaan
Jangkauan wilayah
Republik Rakyat China (termasuk Hong Kong)
Tarikh diluluskan
30 Jun 2020 (2020-06-30)
Tarikh penandatanganan
30 Jun 2020 (2020-06-30)
Tarikh kuat kuasa
30 Jun 2020 (2020-06-30)
Status: Berkuat kuasa
Undang-undang keselamatan negara Hong Kong
Cina Tradisional: 香港國家安全
Cina Ringkas: 香港国家安全
Undang-undang Republik Rakyat China bagi Melindungi Keselamatan Negara di Wilayah Pentadbiran Khas Hong Kong
Tulisan Tradisional: 中華人民共和國香港特別行政區維護國家安全
Tulisan Ringkas: 中华人民共和国香港特别行政区维护国家安全

Teks undang-undang keselamatan tersebut mengundang kritikan antarabangsa, termasuklah peruntukan untuk menerima pendatang Hong Kong di United Kingdom dan juga di Amerika Syarikat, Australia dan Taiwan. Selain mengisytiharkan bahawa undang-undang tersebut menyalahi hak asasi manusia untuk rakyat Hong Kong, terdapat juga bantahan antarabangsa terhadap Perkara 38. Perkara ini mengatakan China boleh mengguna pakai undang-undang itu, dan kemudiannya menahan sesiapa dari mana-mana bahagian di dunia.

Sebagai langkah tindak balas terhadap tindakan pihak tanah besar untuk memintas perundangan tempatan Hong Kong, United Kingdom (UK) mengumumkan jika undang-undang keselamatan yang digubal oleh China diluluskan, ia akan membuka jalan kepada semua penduduk Hong Kong yang lahir semasa pentadbiran British untuk menjadi rakyat British.

Pautan luar sunting