Undang-undang saintifik

Undang-undang sains atau undang-undang saintifik adalah pernyataan yang menggambarkan atau meramalkan pelbagai fenomena semula jadi. Undang-undang saintifik adalah pernyataan berdasarkan eksperimen berulang atau pemerhatian yang menggambarkan beberapa aspek alam semulajadi. Istilah undang - undang mempunyai penggunaan yang banyak dalam banyak kes (kira-kira, tepat, luas, atau sempit) di semua bidang sains semulajadi (fizik, kimia, biologi, geologi, astronomi, dll.). Undang-undang dikembangkan dari data dan boleh dikembangkan lebih lanjut melalui matematik; dalam semua kes mereka secara langsung atau tidak langsung berdasarkan bukti empirik. Secara umumnya difahami bahawa mereka secara implisit mencerminkan, walaupun mereka tidak menyatakan secara tegas, hubungan kausal asas kepada realiti, dan ditemui daripada dicipta.[1]

Teori saintifik menjelaskan mengapa sesuatu berlaku, sedangkan undang-undang saintifik merekodkan apa yang berlaku.

Undang-undang saintifik meringkaskan hasil percubaan atau pemerhatian, biasanya dalam pelbagai aplikasi tertentu. Secara umum, ketepatan undang-undang tidak berubah apabila satu teori baru tentang fenomena yang relevan dihasilkan, tetapi skop permohonan undang-undang, kerana matematik atau pernyataan yang mewakili undang-undang tidak berubah. Seperti pengetahuan sains yang lain, undang-undang tidak mempunyai kepastian mutlak (seperti teorem atau identiti matematik), dan selalu ada undang-undang untuk diperjualbelikan, dihadkan, atau dilanjutkan oleh pemerhatian masa depan. Undang-undang biasanya boleh dirumuskan sebagai satu atau beberapa pernyataan atau persamaan, supaya ia dapat digunakan untuk meramalkan hasil eksperimen, memandangkan keadaan proses yang berlaku.

Undang-undang berbeza daripada hipotesis dan postulat, yang dicadangkan semasa proses saintifik sebelum dan semasa pengesahan oleh percubaan dan pemerhatian. Hipotesis dan postulat bukanlah undang-undang kerana mereka tidak disahkan pada tahap yang sama, walaupun mereka mungkin membawa kepada perumusan undang-undang. Undang-undang adalah sempit dalam skop daripada teori saintifik, yang mungkin melibatkan satu atau beberapa undang-undang.[2] Sains membezakan undang-undang atau teori daripada fakta.[3] Memanggil undang-undang suatu fakta adalah samar-samar, berlebihan, atau penyesuaian.[4] Sifat undang-undang saintifik telah banyak dibincangkan dalam falsafah, tetapi pada asasnya undang-undang saintifik hanyalah kesimpulan empirikal yang dicapai melalui kaedah saintifik; mereka bertujuan untuk tidak bersabar dengan komitmen ontologi atau kenyataan mutlak logik.

Rujukan sunting

  1. ^ William F. McComas (30 December 2013). The Language of Science Education: An Expanded Glossary of Key Terms and Concepts in Science Teaching and Learning. Springer Science & Business Media. m/s. 58. ISBN 978-94-6209-497-0.
  2. ^ "Definitions from". the NCSE. Dicapai pada 2019-03-18.
  3. ^ "The Role of Theory in Advancing 21st Century Biology: Catalyzing Transformative Research" (PDF). Report in Brief. The National Academy of Sciences. 2007. Cite has empty unknown parameter: |1= (bantuan)
  4. ^ Gould, Stephen Jay (1981-05-01). "Evolution as Fact and Theory". Discover. 2 (5): 34–37.

Pautan luar sunting