UBS Group AG[nb 1] (NYSE: UBS; SIXUBSN) merupakan bank pelaburan dan syarikat perkhidmatan kewangan multinasional Switzerland yang diasaskan dan berpangkalan di negara itu. Beribu pejabat bersama di bandar-bandar di Zürich dan Basel, ia mengekalkan kehadiran di semua pusat kewangan utama sebagai institusi perbankan Switzerland terbesar di dunia. Perkhidmatan pelanggan UBS dikenali kerana kerahsiaan klien bank-bank yang ketat dan budaya kerahsiaan perbankan.[nb 2] Kedudukan besar bank di pasaran Amerika, EMEA, dan Asia Pasifik menjadikannya institusi kewangan yang penting secara sistemik di dalam Kesatuan Eropah, dan ekonomi Eropah yang lebih rendah, lebih luas.

UBS Group AG
Jenis/bentuk sahAktiengesellschaft (AG)
Syarikat awam
Didagangkan sebagaiSIXUBSN
NYSE: UBS
ISINCH0244767585 Sunting ini di Wikidata
IndustriPerbankan, kewangan
PendahuluUnion Bank of Switzerland dan Swiss Bank Corporation digabung pada tahun 1998; PaineWebber digabung pada tahun 2000
Ditubuhkan22 April 1862; 161 tahun yang lalu (1862-04-22)
sebagai Bank in Winterthur
Ibu pejabatBasel
Zürich
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
Tokoh pentingAxel A. Weber (Pengerusi)
Sergio Ermotti (CEO)
KeluaranPerbankan pelaburan
Pengurusan pelaburan
Pengurusan aset
Perbankan swasta
Bank komersial
Ekuiti swasta
Kewangan dan asurans
Perbankan pengguna
Hipotek
Kad kredit
Hasil CHF 65.007.000.000 (2013)[1]
Pendapatan kendalian CHF 27.732.000.000 (2013)[1]
Pendapatan bersih CHF 3.172.000.000 (2013)[1]
Jumlah aset CHF 1.049.000.000.000 (2013)[1]
Jumlah ekuiti CHF 48.002.000.000 (2013)[1]
PemilikGIC, BlackRock, Norges Bank Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan60.205 (2013)[2]
PembahagianUBS Asset Management Sunting ini di Wikidata
RatingStandard & Poor's: A+
Moody's: Aa3
Fitch Ratings: AA-
Tapak webUBS.com
Facebook: UBSglobal Twitter: ubs Instagram: ubsschweiz LinkedIn: ubs Souncloud: ubs-investment-views Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

UBS ditubuhkan pada tahun 1862 sebagai Bank di Winterthur bersama kedatangan industri perbankan Switzerland. Semasa tahun 1890-an, Swiss Bank Corporation (SBC) telah diasaskan, membentuk sebuah sindiket perbankan swasta yang diperluas dibantu oleh ketelusan antarabangsa Switzerland. Bank of Winterthur bergabung dengan Toggenburger Bank pada tahun 1912 untuk membentuk Union Bank of Switzerland (UBS) dan berkembang pesat selepas Undang-undang Perbankan 1934 menyusun kerahsiaan perbankan Swiss. Selepas beberapa dekad persaingan pasaran antara SBC dan UBS, kedua-duanya bergabung pada tahun 1998 untuk mewujudkan sebuah syarikat tunggal dikenali sebagai "UBS".[nb 3] Pada awal tahun 2000, kenaikan yang sepadan dengan UBS dan Credit Suisse menubuhkan oligopoli yang disahkan secara sah di atas aktiviti pasaran swasta Switzerland. Selepas UBS berjaya mengatasi kerugian besar semasa krisis kewangan 2008 dengan program pemulihan bantuan aset, ia terkena skandal peniaga nakal 2011 yang mengakibatkan kerugian perdagangan AS $ 2 bilion. Pada 2012, bank mengorientasi pengurusan kekayaan dan mengehadkan operasi menjualnya.

Selain daripada perbankan swasta, UBS menyediakan pengurusan kekayaan, pengurusan aset, dan perkhidmatan perbankan pelaburan untuk pelanggan swasta, korporat dan institusi dengan perkhidmatan antarabangsa. UBS menguruskan jumlah terbesar kekayaan persendirian di dunia, mengira kira-kira separuh daripada jutawan dunia di kalangan pelanggannya. Walaupun pemangkasan operasi sampingan, UBS adalah antara bank pelaburan sembilan "Bulge Bracket" di dunia dan dianggap sebagai pembuat pasaran utama global. Bank juga mengekalkan banyak peti besi bank bawah tanah, bunker, dan kemudahan simpanan untuk bar emas di sekitar Pergunungan Alp Switzerland dan di peringkat antarabangsa. Sebahagian besar disebabkan oleh kerahsiaan perbankannya, ia telah menjadi pusat penyiasatan penyelidikan cukai yang banyak yang dilakukan oleh pihak berkuasa A.S., Perancis, Jerman, Israel dan Belgia. Operasi UBS di Switzerland dan Amerika Syarikat masing-masing menduduki ranking pertama dan kedua pada Indeks Kerahsiaan Kewangan 2018.

Sehingga 2017, UBS ialah bank ke-11 terbesar di Eropah dengan permodalan pasaran sebanyak $ 64.5 bilion.[14] Ia mempunyai lebih daripada CHF 3.2 trilion dalam aset di bawah pengurusan (AUM), kira-kira CHF 2.8 trilion di mana aset dilaburkan.[15] Pada Jun 2017, pulangan ke atas modal yang dilaburkan adalah 11.1%, diikuti oleh Goldman Sachs 9.5%, dan JPMorgan Chase 9.2%.[16] Pada akhir 2016, UBS menubuhkan sebuah makmal penyelidikan teknologi blockchain di London untuk memajukan keselamatan siber dan penyulitan aktiviti pelanggan. Berdasarkan aliran transaksi serantau dan pengaruh politik, UBS dianggap salah satu "institusi kewangan terbesar dan paling berkuasa di dunia".[17][18] Kekuatan modal syarikat, protokol keselamatan, dan reputasi untuk kebijaksanaan telah menghasilkan pangsa pasar yang substansial dalam perbankan dan tahap kesetiaan jenama. Sebagai alternatif, ia menerima kritikan rutin untuk memudahkan ketidakpatuhan cukai dan pembiayaan luar pesisir.

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ Nama "UBS" diperoleh dari "Union Bank of Switzerland".[3] Walaupun "Union Bank of Switzerland" dihentikan pada tahun 1998, nama "UBS" kekal sebagai nama perundangan dan perdagangan syarikat.[4] Semasa penggabungan tahun 1998, pengerusi UBS, Marcel Ospel pada mulanya ingin memanggil syarikat "United Bank of Switzerland", tetapi diselesaikan hanya menggunakan "UBS" berikutan pengambilalihan firma pembrokeran Amerika, Paine Webber.[5] Sehingga November 1998, bank ini hanya dikenali sebagai "UBS" atau "UBS Group AG" dengan tajuk derivatif seperti UBS Investment Bank, UBS Financial Services, UBS Asset Management–antara lain–yang menjadi kebiasaan.[6]
  2. ^ UBS mengekalkan piawaian kerahsiaan pelanggan global di seluruh pengurusan kekayaan, perbankan pelaburan, pengurusan aset, dan perkhidmatan perbankan swasta. Di Switzerland, operasi UBS dikawal selia oleh undang-undang kerahsiaan perbankan Switzerland yang melarang undang-undang daripada mendedahkan maklumat klien kepada pihak ketiga, tertakluk kepada terma dan syarat.[7] Di luar Switzerland, UBS mematuhi mandat pasaran asing mengenai kerahsiaan perbankan dan privasi pelanggan. Di pasaran ketiga terbesarnya, Amerika Syarikat, UBS mematuhi undang-undang privasi FINRA yang melarang pengedaran maklumat atau data klien yang tidak sah, tertakluk kepada terma dan syarat.[8] UBS mengenakan standard asas budi bicara perbankan kepada semua operasinya tanpa mengarahkan arahan undang-undang.[9][10] Dasar pematuhan global bank memastikan bahawa ia:[11][12]
    • tidak pernah mengakui kewujudan akaun atau aktiviti klien tanpa persetujuan atau aduan jenayah yang diterima
    • mengekalkan budi bicara perbankan melalui "perjanjian hubungan pelanggan" (mis. perjanjian kerahsiaan klien bank)
    • menghadkan pendedahan dan pengekalan aktiviti pelanggan, yang semuanya disimpan di luar tapak (atau disulitkan dalam talian) untuk keselamatan selepas satu tahun kalendar
    • memastikan deposit deposit penuh atau separa pada semua akaun
    • menawarkan penggunaannya di semua peti besi bank, serta akaun bank yang tidak aktif dan bernombor untuk dipulihkan, pelanggan yang telah diluluskan
  3. ^ Simbol "tiga kunci" diambil dari logo Swiss Bank Corporation dan dimaksudkan untuk mewakili yang berikut, dari kiri ke kanan:[13]
    • Keyakinan (iaitu keyakinan pengguna)
    • Keselamatan (iaitu keselamatan ekonomi dan fizikal)
    • Budi bicara (iaitu kerahsiaan perbankan)

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d e "Investor Relations". UBS.com. Dicapai pada 29 September 2014.
  2. ^ "UBS Shares". Finanzen.ch. Dicapai pada 29 September 2014.
  3. ^ "UBS: Union Bank of Switzerland". Bloomberg (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 June 2018.
  4. ^ "UBS Corporate Information: What does 'UBS' stand for?". www.ubs.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 June 2018. The name 'UBS' came from one of our predecessor firms - the Union Bank of Switzerland. However, just like other prominent brands which used to be an abbreviation of a company name, UBS is no longer considered an acronym.
  5. ^ O'Donnell, John (28 April 2008). "UBS architect Ospel leaves battered bank". Reuters (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 August 2018. The three-times married banker was the architect of what was originally meant to be called United Bank of Switzerland — the fusion of Swiss Bank Corporation and Union Bank of Switzerland in 1998. He later masterminded the acquisition of U.S.-based PaineWebber.
  6. ^ "UBS Organizational Structure: How we are organized". www.ubs.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 August 2018.
  7. ^ Neghaiwi, Brenna Hughes (31 October 2017). "Exclusive: Swiss prosecutors seek widening of secrecy law to ..." Reuters (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 June 2018.
  8. ^ "FINRA.org: Customer Information Protection". www.finra.org (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 July 2018.
  9. ^ Obringer, Lee Ann (6 November 2007). "How Swiss Bank Accounts Work". HowStuffWorks (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 April 2018.
  10. ^ Moscovici, Pierre (27 May 2015). "Fighting tax evasion: EU and Switzerland sign historic tax transparency agreement". europa.eu (dalam bahasa Inggeris). European Commission. Dicapai pada 5 April 2018.
  11. ^ Pickert, Kate (26 February 2009). "A Brief History Of: Swiss Banks". Time (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0040-781X. Dicapai pada 3 April 2018.
  12. ^ Phung, Albert (31 March 2018). "How do I open a Swiss bank account, and what makes them so special?". Investopedia (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 April 2018.
  13. ^ Odekon, Mehmet (2015). Booms and Busts: An Encyclopedia of Economic History from the First Stock Market Crash of 1792 to the Current Global Economic Crisis (dalam bahasa Inggeris). Routledge. m/s. 850. ISBN 9781317475767. ... A logo of three keys, standing for confidence, security, and discretion, was taken over from [Swiss Bank Corporation] ...
  14. ^ "Leading banks in Europe as of June 2017, by total assets". Statista. Dicapai pada 5 April 2018.
  15. ^ Neghaiwi, Brenna Hughes (21 April 2017). "Wealth management boosts UBS profit but future uncertain". Reuters. Dicapai pada 5 April 2018.
  16. ^ Trainer, David (21 December 2017). "Betting On The Future Of Wealth Management With UBS". Forbes. Dicapai pada 5 April 2018.
  17. ^ Friedersdorf, Conor (31 July 2015). "Hillary Helps a Bank—and Then It Funnels Millions to the Clintons". The Atlantic (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 27 November 2018. The Swiss bank UBS is one of the biggest, most powerful financial institutions in the world.
  18. ^ Ballhaus, Rebecca (21 July 2015). "UBS Deal Shows Clinton's Complicated Ties". Wall Street Journal (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 27 November 2018.

Pautan luar sunting