Union Jack

(Dilencongkan dari Union Flag)

[1][2]

Union Flag
Union Jack
Royal Union Flag
The Union Flag: a red cross over combined red and white saltires, all with white borders, over a dark blue background.
KegunaanBendera kebangsaan Padang biru di mana Salib Saint Andrew bertukar balas dengan Salib Saint Patrick, di atas semua Salib Saint George fimbriated.
Nisbah1:2
Diterima pakai1 Januari 1801
RekaanGabungan Salib Santo Andrew, Salib Saltira Santo Patrick dan Salib Santo George
Variant flag of Union Flag
Union Jack
Royal Union Flag
NamaUinon Jack
Kegunaanbendera Union Jack
Nisbah3:5
Bendera Kesatuan yang juga dikenali sebagai Union Jack digambarkan terbang dari Jackstaff di atas kapal perang Tentera Laut Diraja.

Bendera Union Jack[3][4] atau nama rasminya, Union Flag (Bendera Kesatuan) ialah bendera kebangsaan kerajaan United Kingdom. Bendera ini pernah digunakan pada suatu ketika oleh negara-negara yang berada di dalam Empayar British. Kini, ia juga memiliki status rasmi atau separuh rasmi di negara-negara dalam Alam Komanwel.

Asal Bendera Great Britain ialah pada 1606, di mana bendera ini menggabungkan bendera-bendera Kerajaan England (Salib Santo George yang diwakili salib merah berlatar belakangkan putih) dan Scotland (Saltira / Salib Santo Andrew iaitu saltira putih berlatarbelakangkan biru). Saltira Santo Patrick, iaitu bendera saltira merah berlatar belakangkan putih yang mewakili Ireland ditambahkan ke dalam bendera ini telah wujud setelah peristiwa Akta Kesatuan 1800 yang menyatukan Kerajaan Ireland bersama Great Britain pada 1801 [5] dan menjadi reka bentuk Union Jack yang paling terkini.

Negara Wales tidak diwakili langsung dalam reka bentuk bendera ini kerana Wales dikira masuk dalam Kerajaan England sejak kurun ke-16 - dikukuhkan lagi dengan penguatkuasaan Akta-Akta Undang-Undang dalam Wales 1535 dan 1542 - semasa bendera ini tercipta.

Pada masa ini terdapat dua nisbah rasmi: 1:2 dan 3:5. Institut Bendera dan Kolej Senjata mengesyorkan bahawa bendera skala 3:5 harus digunakan di darat, 1:2 harus digunakan di laut. Tentera Laut menetapkan semua bendera pada perkadaran 1:2 pada tahun 1864. Institut Bendera nampaknya menyokong kuat bendera 3:5 sebagai bendera wilayah.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ File:The Union Jack Flag MOD 45153521.jpg
  2. ^ File:The Union Jack Flag MOD 45153521.jpg
  3. ^ The Union Jack or the Union Flag di flaginstitute.org
  4. ^ "Union Jack". The British Monarchy. Dicapai pada 2013-08-12.
  5. ^ Bartram, Graham. "British flags". The Flag Institute. Dicapai pada 2009-05-02.

Bacaan lanjut sunting