Kumpulan Industri-Kerajaan Bagi Teknologi Tinggi Malaysia

(Dilencongkan dari Unit Khas Teknologi Tinggi)

Kumpulan Industri-Kerajaan Bagi Teknologi Tinggi Malaysia (Bahasa Inggeris: Malaysian Industry-Government Group for High Technology) atau MIGHT juga pernah dikenali sebagai Unit Khas Teknologi Tinggi merupakan sebuah agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri Malaysia. Ia merupakan organisasi yang bebas, berasaskan industri dan bukan keuntungan yang memacu kemajuan keupayaan dan keupayaan teknologi tinggi di Malaysia.

MIGHT ditubuhkan pada 22 Februari 1993 dan kemudiannya digabungkan sebagai syarikat yang terhad oleh jaminan pada 15 Oktober 1994. Ia diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri untuk menyokong Penasihat Sains kepada Perdana Menteri dan memanfaatkan sinergi pelbagai disiplin dan antara menteri Dari kedua-dua industri dan Kerajaan. Ia adalah organisasi keahlian yang menarik sokongan intelektual, kewangan dan lain-lain dari ahli Lead dan biasa yang terlibat dalam pembangunan teknologi tinggi.[1]

Ia berperanan penting dalam mendapatkan konsensus dan penyelarasan bagi kerjasama Industri-Kerajaan dalam teknologi tinggi[2].

Rujukan sunting

  1. ^ Malaysia berdepan kekurangan pelajar aliran sains yang serius.
  2. ^ BERNAMA (15 September 2018). "MIGHT boleh bantu rakyat faham". Berita Harian. Dicapai pada 21 Mei 2020. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)

Pautan luar sunting