United World College of South East Asia

Kolej Bersatu Dunia Asia Tenggara atau di dalam bahasa inggerisnya sebagai United World College of South East Asia (ringkasan: UWCSEA) merupakan sekolah antarabangsa di Singapura. Dengan berbekalkan 3,200 pelajar, UWCSEA merupakan sekolah terbesar daripada 12 sekolah yang membentuk pergerakan Kolej Bersatu Dunia (United World College/UWC), diasakan oleh ahli pendidik Jerman Kurt Hahn dengan satu misi untuk membawa bersama-sama para pelajar daripada serata dunia dan membentuk mereka sebagai warga global sebenar.

United World College of South East Asia
Lokasi
Dover, Singapura
Singapura Singapura
Maklumat
JenisSekolah Baccalaureate antarabangsa
Ditubuhkan1971
AfiliasiUnited World Colleges
Laman sesawang
Map

UWCSEA adalah merupakan kolej berkembar yang berbeza sedikit daripada yang lain di dalam pergerakan UWC, klebanyakan daripada mereka adalah institusi berasrama penuh yang menawarkan hanya kursus dua tahun di dalam Program Diploma Baccalaureate Antarabangsa untuk pelajar-pelajar biasiswa di dalam lingkungan 16-18 tahun . Semenjak penubuhannya, UWCSEA sudah menawarkan pendidikan persekolahan menengah. Di dalam akhir 1990-an sekolah berkenaan telah berkembang dengan lebih jauh dan juga menawarkan pendidikan rendah. Manakala majoriti pelajar adalah kanak-kanak ekspatriat di Singapura, di sana juga terdapat banyak sekolah berasrama penuh samada dari negara-negara jiran, seperti Malaysia, atau kanak-kanak ekspatriat yang tinggal di sana. Ada peratusan kecil pelajar-pelajar di Kolej datang berdasarkan biasiswa daripada beberapa negara seperti Ethiopia, Kenya, Itali, Mexico, Timor timur, Jerman dan Swaziland. Hasilnya, tidak seperti sekolah-sekolah lain di dalam pergerakan UWC, majoriti besar pelajar adalah pelajar tidak berbayar. Para pengkritik telah berkata bahawa ini telah melanggar komitmen sekolah kepada pergerakan UWC yang lebih besar. Polisi kerajaan Singapura melarang kebanyakan warganya daripada mendaftar sekolah-sekolah antarabangsa di dalam negaranya, dan oleh itu UWCSEA mempunyai peratusan pelajar tempatan yang terkecil daripada mana-mana UWC.

Lokasi sunting

UWCSEA terletak di Dover Road, lebih kurang 1°18′10.88″N 103°46′38.68″E / 1.3030222°N 103.7774111°E / 1.3030222; 103.7774111. Ia terletak berdekatan dengan Stesen MRT Dover, bersebelahan dengan Anglo-Chinese School (Bebas), dan ia adalah jiran sebeblah kepada Dover Court Preparatory School berhaluankan British.

Rujukan sunting


Pautan luar sunting


United World Colleges

United World College of the Atlantic · United World College of South East Asia · Lester B. Pearson United World College of the Pacific · Waterford-KaMhlaba United World College of Southern Africa · Armand Hammer United World College of the American West · United World College of the Adriatic · Simón Bolívar United World College of Agriculture · Red Cross Nordic United World College · Li Po Chun United World College  · Mahindra United World College of India · United World College of Costa Rica · United World College in Mostar


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.