Buka menu utama

Universiti Islam Sumatera Utara

Universiti Islam Sumatera Utara
Nama tempatan = Universitas Islam Sumatera Utara

{{{logo}}}

Diasaskan 07 Januari 1951
Jenis Perguruan tinggi Islam swasta di Indonesia
Rektor Dr. Ir. Mhd. Asaad, M.Si.
Lokasi Medan
Laman web rasmi http://www.uisu.ac.id

Universiti Islam Sumatera Utara adalah sebuah Perguruan tinggi Islam di Indonesia dan tertua di Pulau Sumatera yang ketika ini beralamat di Jln. Karya Bakti No.34 Medan Johor dan juga di Jalan Timor (Sekolah Medan Putri).

SejarahSunting

Universiti Islam Sumatera Utara disingkat UISU didirikan pada tarikh 7 Januari 1951, merupakan perguruan tinggi pertama yang ditubuhkan di luar pulau Jawa, yang dipelopori oleh oleh tokoh pemuda pemudi Islam saat itu, yaitu Bahrum Djamil, Adnan Benawi, Sariani AS, Rivai Abdul Manaf Nasution, dan Sabaruddin Ahmad.

Universiti Islam Sumatera Utara pada mulanya membuka kelas persiapan Akademi Islam Indonesia (setara dengan kelas III SMA bagian A) dan selanjutnya dengan sokongan Bapak Abd. Hakim (Gabenor Sumatera Utara ketika itu) dan Bapak K.H. A. Wahid Hasyim (Menteri Agama ketika itu) Akademi Islam Indonesia diubah menjadi Perguruan Tinggi Islam Indonesia (PTII) dan memulakan kegiatan perkuliahan pertama rasmi pada 7 Januari 1952 pada Fakultas Hukum dan Ilmu Kemasyarakatan. Selanjutnya pada tarikh 7 Januari 1952 Miladiah bertepatan 9 Rabiul Awal 1371 Hijriah dijadikan sebagai hari ulang tahun PTII yang selanjutnya berubah menjadi Universiti Islam Sumatera Utara dan mendapatkan pengesahan dari Mendikbud RI No. 0677/U/1977 tarikh 31 Disember 1977.

RujukanSunting

Pautan luarSunting