Universiti Oxford yang terletak di bandar raya Oxford, England, ialah universiti yang tertua di dalam dunia pertuturan bahasa Inggeris. [1] Universiti ini menyusur-galur asalnya pada sekurang-kurang akhir abad ke-11, walaupun tarikh pengasasan yang tepat masih tidak jelas. Pentarikhan ini menyebabkan tempoh kewujudannya sama sahaja dengan Akademi Plato (400-an SM hingga 500-an Masihi).

Universiti Oxford
اونيۏرسيتي اوكسفورد
Latin: Universitas Oxoniensis
MotoDominus Illuminatio Mea (Psalm 27)
"Tuhan ialah Cahaya saya"
JenisAwam
Ditubuhkan pada1096
CanselorRt Hon. Lord Patten dari Barnes
Naib CanselorDr John Hood
Pelajar17,000 (jumlah)
Ijazah/Sarjana5,600 pelajar sarjana
Lokasi,
WarnaBiru (gelap) Oxford
PenggabunganKumpulan Russell, Kumpulan Coimbra, Europaeum, EUA, LERU, 'Kawasan Segi Tiga Emas'
Laman sesawangwww.ox.ac.uk
Jata University of Oxford

Menurut legenda, selepas sebuah rusuhan antara pelajar-pelajar dengan orang-orang bandar tercetus pada tahun 1209, sesetengah pensyarah dari University of Oxford melarikan diri ke bandar Cambridge di arah timur laut dan mengasaskan Universiti Cambridge. Sejak masa itu, kedua-dua universiti ini telah mempunyai sejarah persaingan yang lama antara satu sama lain, dan merupakan universiti-universiti yang paling susah masuk di United Kingdom (sila lihat Persaingan Oxbridge).

Universiti Oxford ialah salah satu ahli:

Universiti Oxford mendapat tempat keempat dalam edisi Pemeringkatan Tinggi Universiti Dunia Times yang terkini (2005).

Sejarah sunting

Tarikh pengasasan Universiti Oxford tidak diketahui dan mungkinnya, pengasasan universiti ini tidak merupakan satu peristiwa yang tunggal. Bagaimanapun, adanya bukti pengajaran di universiti itu seawal 1096. Ketika Henry II dari England melarang pelajar-pelajar Inggeris menyertai Universiti Paris pada tahun 1167, Universiti Oxford bermula berkembang dengan pesat. Pengasasan kolej-kolej kediaman pertama yang kemudiannya dijadikan kolej bertarikh dari tempoh ini.

Rusuhan pada tahun 1209 menyebabkan banyak pelajar meninggalkan bandar Oxford ke tempat-tempat lain di England, serta menyebabkan penubuhan sebuah universiti di Cambridge. Pada 20 Jun 1214, sebuah piagam kebebasan diberikan kepada Universiti Oxford oleh Nicholas de Romanis, Duta Vatikan. Piagam itu memberikan kuasa untuk pelantikan seorang canselor universiti. Rusuhan-rusuhan antara orang-orang bandar dan pelajar-pelajar ("bandar dan jubah") adalah sesuatu yang biasa sehingga rusuhan Hari St Scholastica pada tahun 1355 menyebabkan raja mengesahkan kekuasaan Universiti terhadap bandar itu.

Status universiti disahkan secara rasmi melalui Akta Pemerbadanan Kedua-dua Universiti pada tahun 1571, dan Universiti Oxford diberikan gelaran rasmi sebagai "Canselor, Pengetua dan Sarjana Universiti Oxford". Pada tahun 1603, Universiti Oxford diberikan hak untuk melantik dua orang Ahli Parlimen, satu hak yang berlangsung sehingga pembubaran kawasan-kawasan pilihan raya universiti pada tahun 1949.

Pada tahun 1636, Ketua Biskop William Laud membentuk satu set statut yang dikenali sebagai Kod Laudia yang diratifikasi oleh Charles I. Universiti Oxford menyokong raja semasa Perang Saudara Inggeris, dan merupakan tapak istana dan parlimen baginda. Bagaimanapun, Universiti Oxford akhirnya bercanggah dengan putera kedua baginda, James II, yang merupakan penganut Roman Katolik. James II kemudian digulingkan dalam Revolusi 1688.

Universiti Oxford bertindak sebagai tempat Gerakan Oxford dalam Gereja England pada dekad 1830-an.

Suruhan Diraja yang dilantik pada tahun 1850 mengemukakan beberapa cadangan kepada Parlimen United Kingdom untuk merevolusikan cara sistem Zaman Pertengahan Universiti Oxford yang tidak pernah berubah sejak 1636. Suruhanjaya-suruhanjaya diraja yang dilantik pada tahun 1872 dan 1919 meneruskan usaha itu. Pada tahun 1871, Akta Ujian-ujian Universiti membuka Universiti Oxford kepada para penganut mazhab Protestan dan Roman Katolik. Asrama-asrama wanita pertama diasaskan pada tahun 1878, dan wanita-wanita diterima masuk untuk kursus-kursus ijazah pada tahun 1920.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Mengenai University of Oxford". University of Oxford. Dicapai pada 2006-07-02.

Pautan luar sunting