Unkilled

permainan video terbitan tahun 2015

Unkilled adalah permainan video penembak diri-pertama bertemakan zombi yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Madfinger Games. Ia dikeluarkan untuk peranti Android dan iOS pada 3 September 2015.[1]

Unkilled
PembangunMadfinger Games
PenerbitMadfinger Games
EnjinUnity
PlatformiOS, Windows Phone, Android
Pelepasan3 September 2015
GenreFPS, RPG
ModPemain tunggal, multipemain

Permainan ini dianggap sebagai sekuel kepada Dead Trigger 2.[2][3]

Unkilled telah dimuat turun sebanyak 3 juta kali dalam 10 hari selepas dikeluarkan dan menjana pendapatan 1.1 juta dolar AS.[4]

Tatamain sunting

Unkilled adalah permainan penembak diri-pertama bertemakan kiamat zombi, tersedia untuk iOS dan Android. Tugas pemain adalah menyelesaikan lebih 300 misi. Dalam beberapa misi dia harus menyelamatkan seseorang dan yang lain dia harus mencari dan memusnahkan. Terdapat juga misi senyap. Dia harus menghadapi gerombolan zombi dengan persenjataannya. Pemain dapat memilih peralatan sebelum memulakan setiap misi.[5]

Pemain mendapat bonus untuk setiap misi yang selesai. Bonus merangkumi wang dan pengalaman. Pemain boleh membeli senjata baru dengan wang dan meningkatkan senjata dengan mendapatkan lebih banyak pengalaman. Senjata juga boleh dinaik taraf sehingga lebih banyak kerosakan atau ketepatan. Pemain boleh membeli bonus dengan mata wang sebenar.[6][7][8]

Cerita sunting

Permainan ini mengikuti kisah Joe, seorang anggota WOLFPACK kepada sebuah unit ketenteraan swasta yang tugasnya adalah untuk memerangi ancaman zombi sebelum ia menjadi krisis global. Joe dihantar ke New York untuk menangani wabak zombi yang besar. Di sana, Joe bertemu dengan beberapa watak seperti U.S Ranger, Sam, Clark, Jade, dan Survivor dalam perjuangan menentang serangan zombi.

Penerimaan sunting

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
Metacritic65/100[9]

Unkilled disambut dengan ulasan yang pelbagai dari pengkritik.[9]

Gamezebo memuji visual dan sistem penembakan automatik tetapi mengkritik model urus niaga mikro dan prestasi yang bermasalah pada beberapa peranti.[10]

Apple'n'Apps memuji gaya permainan, visual dan kawalan sambil mengkritik tahap dan kemudahan.[11]

Unkilled memenangi Anugerah Pembangunan dalam kategori People's Choice di Game Connection Europe 2015.[12]

Rujukan sunting

  1. ^ Callaham, John. "Unkilled is the new zombie shooter from the makers of the Dead Trigger series". Android Central (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 November 2015.
  2. ^ "Unkilled – Out Now". DN Reviews (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 November 2015.
  3. ^ Vojtěch, Petr. "Recenze hry UNKILLED: nejdetailnější zombíci na trhu". MobileNet (dalam bahasa Czech). Dicapai pada 8 November 2015.
  4. ^ Suckley, Matt. "Unkilled hits 3 million downloads after only 10 days, with an accumulative 1000 years of playtime". Pocket Gamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 November 2015.
  5. ^ Lanh, Nguyen. "Here are our impressions of Unkilled from Madfinger Games at E3 2015". Authority Android (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 November 2015.
  6. ^ Wetter, Dominik. "Unkilled - zombie apokalypsa z pohledu první osoby (96 %)". Freegame.cz (dalam bahasa Czech). Dicapai pada 8 November 2015.
  7. ^ Lawrence, Tre. "UNKILLED Review". Android Rundown (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 November 2015.
  8. ^ Houghton, Stuart. "Unkilled". the Art Desk (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 November 2015.
  9. ^ a b "UNKILLED for iPhone/iPad Reviews". Metacritic (dalam bahasa Inggeris). CBS Interactive. Dicapai pada 7 November 2015.
  10. ^ Christiansen, Tom. "Unkilled Review: Dead Inside". Gamezebo (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 November 2015.
  11. ^ Sheridan, Trevor. "Unkilled – How Long Can You Blast Zombies?". Apple n Apps (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 November 2015.
  12. ^ "Game Connection Europe 2015". Gamasutra (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 November 2015.

Pautan luar sunting