Unstoppable (filem 2018)

Unstoppable ialah filem jenayah aksi Korea Selatan 2018 arahan Kim Min-ho. Ia dibintangi oleh Ma Dong-seok dan Song Ji-hyo. [2] [3] [4] Filem ini berkisar tentang bekas samseng lagenda yang bertukar menjadi pengedar makanan laut, yang berlawan bagi menyelamatkan isterinya daripada kumpulan pemerdagangan manusia . Ia ditayangkan pada 22 November 2018. [5]

Unstoppable
PengarahKim Min-ho
PenulisKim Min-ho
Dihasilkan olehPark Joon-shik
Dibintangi
Syarikat
penerbitan
Plusmedia Ent.
B.A. Entertainment
Diedarkan olehShowbox
Tarikh tayangan
  • 22 November 2018 (2018-11-22)
Masa tayangan
116 minit
NegaraKorea Selatan
BahasaKorea
Pecah panggungAS$11.6 million[1]

Plot sunting

Dong-chul adalah pengedar makanan laut yang lemah lembut yang cuba meraih keuntungan besar dengan pelbagai peluang perniagaan yang akhirnya menjadi bangkrut, kehilangan banyak wang, yang menyebabkan kegusaran isterinya Ji-soo. Pada suatu petang, ketika cuba meyakinkannya tentang peluang baharu dalam industri perikanan dengan bekalan Ketam Raja dan membuka restoran baharu. Kereta Dong-chul di belakang oleh kereta Gi-tae, seorang pengedar wanita, yang tertarik dengan Ji-Soo dan menculiknya pada malam berikutnya. Apabila Dong-Chul tiba di rumah selepas bekerja, Dia mengetahui bahawa Ji-Soo diculik, di mana dia menerima beg penuh wang daripada Gi-tae sebagai pertukaran untuk "pembelian" Ji-soo.

Walau bagaimanapun, Gi-tae tidak menyedari bahawa Dong-chul adalah seorang pejuang legenda dan samseng, yang kini menjalani kehidupan yang tenang atas desakan Ji-Soo. Dong-Chul dan rakannya Choon-Sik dan Inspektor bersara bernama Gomsajang memulakan pencarian yang membawa mereka ke sebuah kasino di mana mereka mendapati bahawa gengster menyeludup Lorazepam dan pinggan dari pelabuhan Jangseang. Mereka menemui pengurus Park In-Chang dari "Kelab Perniagaan". Dong-chul memeriksa kereta In-Chang di mana dia mendapati In-Chang hadir pada masa penculikan Ji-Soo. Dong-Chul cuba menangkap In-Chang, tetapi melarikan diri. Dengan bantuan jabatan polis, Dong-Chul bertemu dan belajar daripada suami isteri yang telah meninggal dunia. Suami mendedahkan bahawa Gi-tae telah menawarkan wang kepadanya sebagai pertukaran untuk menjual isterinya, yang koma.

Suaminya dengan berat hati menerima dan merasa bersalah atas tindakannya, di mana dia memberikan fail kepada Dong-Chul dan mati dengan melompat dari ibu pejabat polis. Dong-Chul menjumpai kad pelawat sebuah syarikat kewangan yang diketuai oleh Dae-Sung, yang merupakan sekutu Gi-tae (Dae-Sung telah memberikan kad lawatan itu kepada Dong-chul sebelum ini apabila mereka secara tidak sengaja merempuh kereta mereka). Dong-Chul berhadapan dengan Dae-Sung di mana dia menculiknya, yang disaksikan oleh Gi-too dari kamera CCTV. Gi-tae memanggil Dong-Chul dan memeras ugutnya untuk membunuh Dae-Sung sebagai pertukaran untuk kelangsungan hidup Ji-Soo. Dong-Chul berpura-pura membunuh Dae-Sung dan menyelamatkan Ji-Soo. Tanpa mengetahui, Gi-tae menyuruh Dong-Chul membawa wang itu.

Ketiga-tiga mereka bertanya kepada Dae-Sung di mana mereka mengetahui bahawa para suami telah dicuci otak untuk menjual isteri mereka sebagai pertukaran wang. Mereka berjaya mencuri wang dari balai polis (kerana Dong-Chul telah memberikan beg itu kepada polis). Dong-Chul tiba di wilayah Gangwon dan mengalahkan semua pengikut sindiket termasuk In-Chang dan pengejaran kereta berlaku antara Gi-tae dan Dong-Chul di mana Dong-Chul berjaya mengalahkan Gi-tae dan menyerahkannya kepada polis dan bersatu semula dengan Ji-Soo, di mana dia juga memberi keterangan tentang aktiviti sindiket kepada polis. King-Crab berjaya dihantar, di mana Dong-Chul, Ji-Soo dan Choon-sik merasmikan restoran mereka, dan meraikannya dengan menjamu selera King Crab.

Pelakon sunting

Produksi sunting

Penggambaran bermula pada 4 Mei 2018, dan disiapkan pada 3 Ogos 2018. [10] [11]

Penerimaan sunting

Pada Rotten Tomatoes, Unstoppable merekod skor 80%, dengan nilai purata 5.9/10, berdasarkan lima ulasan. [12]

Rujukan sunting

  1. ^ "Unstoppable". koreanfilm.
  2. ^ "성난황소". Naver (dalam bahasa Korea).
  3. ^ "Unstoppable (2018)". Korean Film Biz Zone.
  4. ^ a b "Don LEE Confirmed for Action Film RAGING BULL". Korean Film Biz Zone. 16 October 2018. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "don lee" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  5. ^ "마동석 '성난황소' 11월 22일 개봉 확정…핵주먹 액션 간다". Newsen (dalam bahasa Korea). 31 October 2018.
  6. ^ "SONG Ji-hyo Joins Don LEE in UNSTOPPABLE". Korean Film Biz Zone. 16 October 2018.
  7. ^ NEWSIS (2018-11-08). "영화 '성난 황소' 배우 김성오". newsis (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2019-06-23.
  8. ^ NEWSIS (2018-11-08). "영화 '성난 황소' 배우 김민재". newsis (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2019-06-23.
  9. ^ "'성난황소' 배누리 "떨림과 설렘 공존" 상업영화 데뷔 소감". ‘성난황소’ 배누리 “떨림과 설렘 공존” 상업영화 데뷔 소감 - 손에 잡히는 뉴스 눈에 보이는 뉴스 - 뉴스엔 (dalam bahasa Korea). 2018-11-22. Dicapai pada 2019-06-23.
  10. ^ "UNSTOPPABLE with Don LEE Completes Filming". Korean Film Biz Zone. 16 October 2018.
  11. ^ "성난황소". Korean Film Biz Zone (dalam bahasa Korea).
  12. ^ "Unstoppable". Rotten Tomatoes. Fandango. Dicapai pada Templat:RT data. Check date values in: |access-date= (bantuan)

Pautan luar sunting