Unsur surih adalah unsur kimia yang kepekatannya (atau ukuran jumlah lain) sangat rendah ("jumlah surih"). Maksud yang tepat bergantung pada bidang sains:

  • Dalam kimia analisis, unsur surih adalah kepekatan purata yang kurang daripada 100 bahagian per juta (ppm) diukur dalam kiraan atom atau kurang daripada 100 mikrogram per gram.
  • Dalam biokimia, unsur surih adalah unsur pemakanan yang diperlukan dalam kuantiti yang sangat kecil untuk pertumbuhan, perkembangan, dan fisiologi organisma yang sesuai.[1] Beberapa contoh unsur surih dalam tubuh manusia adalah kobalt, tembaga, fluorin, iodin, besi, mangan dan zink.[2]
  • Dalam geokimia, unsur surih adalah kepekatan yang kurang daripada 1000 ppm atau 0.1% daripada komposisi batu. Istilah ini digunakan terutamanya dalam petrologi igneus. Unsur jejak akan serasi dengan fasa cecair atau pepejal. Sekiranya serasi dengan mineral, ia akan dimasukkan ke dalam fasa pepejal (cth., keserasian nikel dengan olivin). Jika ia tidak sesuai dengan mana-mana fasa mineral yang ada, ia akan kekal dalam fasa magma cair. Pengukuran nisbah ini dikenali sebagai pekali pembahagi (partition coefficient). Unsur surih boleh digantikan untuk ion pembentuk rangkaian dalam struktur mineral. Unsur surih yang tidak penting kepada komposisi yang ditentukan oleh mineral tidak akan muncul dalam formula kimia mineral itu.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ H. J. M. Bowen, Trace Elements in Biochemistry. Academic Press, 1966. (2nd edition, 1976.) See also List of micronutrients.
  2. ^ Shier, Butler, Lewis, David, Jackie, Ricki (2016). Hole's Human Anatomy Fourteenth Edition. New York: McGraw Hill Education. m/s. 59. ISBN 978-0-07-802429-0.CS1 maint: multiple names: authors list (link)Selenggaraan CS1: Pelbagai nama: senarai pengarang (link)