Ritus Rom

(Dilencongkan dari Upacara Rom)

Ritus Rom (Latin: Ritus Romanus)[1] ialah upacara utama (atau "ritus") dalam liturgi Gereja Latin, gereja khusus sui iuris anutan mazhab Katolik. Ini merupakan upacara liturgi yang paling meluas dalam agama Kristian secara keseluruhan. Ritus secara beransur-ansur menjadi upacara utama yang digunakan oleh Gereja Barat, dikembangkan dari banyak varian tempatan dari Kristian Awal, tidak berjumlah upacara khas, yang ada dalam manuskrip abad pertengahan, tetapi telah semakin berkurang sejak penemuan percetakan, kebanyakan terutamanya sejak pembaharuan undang-undang liturgi pada abad ke-16 atas perintah Majlis Trent (1545–63) dan baru-baru ini mengikuti Majlis Vatikan Kedua (1962–65).

Altar Santa Cecilia di Trastevere di Rom, seperti yang diatur pada tahun 1700

Ritus ini telah digunapakai selama berabad-abad dan sejarah liturgi Ekaristiknya dapat dibahagikan kepada tiga tahap: Misa Pra-Tridentin, Misa Tridentin dan Misa Paul VI. Bentuk Misa Upacara Rom yang biasa kini ialah yang diumumkan Paus Paul VI pada tahun 1969 dan Paus John Paul II disemak pada tahun 2002, tetapi penggunaan Missal Rom 1962 tetap diizinkan sebagai bentuk luar biasa di bawah syarat-syarat yang ditunjukkan dalam dokumen kepausan 2007 Summorum Pontificum.

Rujukan sunting

  1. ^ Lott, J. Bert (2012-08-30). Death and Dynasty in Early Imperial Rome: Key Sources, with Text, Translation, and Commentary (dalam bahasa Inggeris). Cambridge University Press. ISBN 9781139560306.

Pautan luar sunting