Urukagina (memerintah sekitar 2380 SM - 2360 SM, kronologi pendek), sering diterjemahkan sebagai Uruinimgina' atau Irikagina', merupakan pemerintah énsi) bandar negeri Lagash di Mesopotamia. Beliau menyandang gelaran raja setelah mendakwa telah dirinya dilantik secara ilahi setelah kejatuhan pendahulunya yang korup, Lugalanda.

Cebisan inskripsi Urukagina; terukir seperti berikut: "Dia [Uruinimgina] menggali (...) terusan untuk bandar-NINA. Pada permulaannya, dia membina Eninnu; pada penghujungnya, dia membina Esiraran." (Musée du Louvre)

Dia paling dikenali untuk reformasi untuk memerangi rasuah, yang kadang-kadang dinamakan contoh yang pertama kod undang-undang dalam sejarah direkodkan. Walaupun teks sebenar tidak ditemui, sebahagian besar daripada kandungannya boleh fikir dari rujukan lain yang telah ditemui. Di dalamnya, dia dikecualikan balu-balu dan anak-anak yatim dari cukai; dipaksa bandar untuk membayar perbelanjaan pengebumian (termasuk makanan dan minuman upacara libations untuk perjalanan orang mati ke dunia yang lebih rendah) dan menitahkan bahawa yang kaya mesti menggunakan perak apabila membeli dari orang-orang miskin, dan jika golongan miskin tidak mahu menjual, orang yang kuat (orang kaya atau imam) tidak boleh memaksa dia untuk berbuat demikian.[1]

Kod Urukagina mungkin contoh pertama yang direkodkan reformasi kerajaan, yang ingin mencapai tahap yang lebih tinggi kebebasan dan kesaksamaan. Ia terhad kuasa keimamatan dan harta besar pemilik dan mengambil langkah-langkah terhadap riba, kawalan membebankan, kelaparan, kecurian, pembunuhan, dan penyitaan (harta dan manusia orang); sebagai dia menyatakan, "balu dan anak yatim tidak lagi pada belas kasihan orang yang berkuasa". Dia juga dikatakan telah menghapuskan adat bekas poliandri di negara dia, kesakitan wanita mengambil ramai suami yang direjam dengan batu-batu di mana jenayah itu ditulis.[2]

Dia juga mengambil bahagian dalam beberapa konflik, terutamanya sempadan kehilangan konflik dengan Uruk. Semasa pemerintahannya, Uruk jatuh di bawah pimpinan Lugal-Zage-Si,énsi "daripada Umma, yang akhirnya dilampirkan kebanyakan wilayah Lagash dan menubuhkan kerajaan pertama yang pasti didokumenkan untuk merangkumi semua Sumer. Pemusnahan Lagash yang diterangkan dalam merasa sedih (mungkin contoh yang paling awal direkodkan apa yang akan menjadi satu genre kesusasteraan Sumeria prolifik), yang menekankan bahawa "orang-orang yang Umma ... melakukan dosa terhadap Ningirsu. ... Kesalahan tidak ada Urukagina, raja Girsu, tetapi bagi Lugal-Zage-Si, gabenor Umma, dewi dia [Nisaba]] menjadikan dia membawa dosanya di lehernya "( alternatif - "mungkin dia membawa dosanya lehernya"). Lugal-Zage-Si sendiri tidak lama lagi dikalahkan dan kerajaannya telah dilampirkan oleh Sargon dari Akkad.

Puisi Segala puji-Urukagina sunting

Beberapa wawasan ke dalam nilai-nilai Sumeria boleh diperolehi dari puisi pujian yang ditulis untuk raja-raja. Manakala raja-raja tidak boleh sentiasa hidup sehingga pujian ini, mereka menunjukkan jenis pencapaian yang mereka mahu dikenang oleh. Petikan di bawah Urukagina pujian yang muncul sebagai seorang pembaharu sosial, menghapuskan penyalahgunaan kuasa kasar yang telah mengambil ditunda di Lagash.

1. Sejak zaman dahulu lagi,, sejak hidup bermula, pada masa itu, kepala tukang perahu diperuntukkan bot, ternakan rasmi yang diperuntukkan keldai, biri-biri rasmi ternakan yang diperuntukkan, dan pemeriksa perikanan diperuntukkan .... Gembala kambing biri-biri wol membayar bertugas di perak pada kira kambing biri-biri putih, dan juruukur, ketua Ratapan-penyanyi, penyelia, bir dan mandur dibayar bertugas di perak akaun anak-anak domba muda. . . Ini adalah konvensyen kali bekas!

2. Apabila Ningirsu, pahlawan Enlil, diberi pangkat raja Lagash Urukagina, memilih dari kalangan rakyat pelbagai, dia menggantikan adat zaman dahulu, menjalankan arahan yang Ningirsu, tuannya, telah diberikan kepadanya.

3. Dia menyingkirkan tukang perahu ketua daripada kawalan ke atas bot-bot, dia dibuang rasmi ternakan daripada kawalan ke atas keldai dan biri-biri, dia dibuang inspektor perikanan daripada kawalan ....

4. Dia telah dikeluarkan penyelia Kempen daripada kawalan ke atas cukai bijian guda-imam, dia dibuang birokrat yang bertanggungjawab untuk membayar tugas di perak pada akaun kambing biri-biri putih dan anak-anak domba muda, dan dia dibuang birokrat yang bertanggungjawab bagi penyerahan tugas oleh pentadbir kuil ke istana.

5. The ... pentadbir tidak lagi merampas kebun golongan miskin. Apabila pantat high quality dilahirkan kepada rakan shublugal, dan Tandil dia berkata kepadanya, "Saya ingin membeli dari anda"; sama ada dia membolehkan dia membeli daripadanya dan berkata kepadanya "Bayar saya harga yang saya mahu!" atau adakah dia tidak biarlah dia beli dari dia, Tandil tidak boleh menyerang kepadanya dalam keadaan marah.

6. Apabila rumah bangsawan berdekatan dengan rumah satu shublugal, dan bangsawan berkata kepadanya, "Saya ingin membeli dari anda"; sama ada dia membolehkan dia membeli daripadanya, telah berkata kepadanya, "Bayar saya harga saya mahu! Rumah saya adalah yang besar bekas-isi dengan barli bagi saya, "atau sama ada dia tidak biarlah dia beli dari dia, bangsawan itu tidak boleh menyerang kepadanya dalam keadaan marah.

7. Dia dibersihkan dan dibatalkan kewajipan bagi orang-orang keluarga indentured, rakyat hidup Lagash sebagai penghutang kerana cukai bijian, pembayaran barli, kecurian atau pembunuhan.

8. Urukagina berjanji Ningirsu bahawa dia tidak akan menundukkan anak terlantar dan balu yang berkuasa.[3]

Petikan beberapa peraturan-peraturan dari dokumen Pembaharuan sunting

  • Dari wilayah sempadan-Ningirsu ke laut, tiada seorang pun boleh berkhidmat sebagai pegawai.
  • Bagi mayat yang dibawa ke kubur, bir hendaklah 3 jag dan 80 roti roti dia. Satu katil dan satu kambing membawa undertaker hendaklah mengambil, dan 3 pengharaman (18 l.) jelai orang (s) boleh mengambil.
  • Apabila yang mensiang Enki seseorang telah dibawa, bir akan 4 jag, dan roti 420 roti. Barig Satu (36 l.) jelai undertaker hendaklah mengambil dan 3 pengharaman jelai hendaklah orang-orang yang ... mengambil. Destar seorang wanita, dan satu sila (1 l.) wangian bangsawan pendita eresh-dingir boleh mengambil. 420 suka roti yang telah menduduki kewajipan roti, 40 roti roti panas untuk makan, dan 10 roti roti panas roti meja. 5 roti roti bagi orang-orang yang levi, 2 saluran lumpur dan 1 sadug kapal bir untuk penyanyi Ratapan Girsu. 490 roti roti, 2 saluran lumpur dan 1 sadug kapal bir untuk penyanyi Ratapan Lagash. 406 roti roti, 2 kapal lumpur, dan 1 sadug kapal bir untuk penyanyi Ratapan yang lain. 250 roti roti dan satu lumpur kapal bir adalah untuk wanita-wanita meraung lama. 180 roti roti dan 1 lumpur kapal bir adalah untuk orang-orang yang Nigin.
  • Buta yang berada di ..., roti untuk makan adalah satu sebuku, 5 roti roti pada tengah malam, satu sebuku roti itu pada waktu tengah hari, dan 6 roti roti itu pada waktu petang.
  • 60 roti roti, 1 lumpur kapal bir dan pengharaman 3 jelai bagi orang yang melaksanakan sebagai imam sagbur.


Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ "The Reforms of Urukagina". History-world.org. Dicapai pada 2009-02-17.
  2. ^ The Powers p. 40 by Walter Wink, 1992
  3. ^ http://www.humanistictexts.org/sumer.htm#4%20Praise%20of%20Urukagina

Pautan luar sunting

Templat:Notable Rulers of Sumer