Urut adalah rawatan secara tradisional di timur yang kini diterima di negara barat. Urutan juga merupakan satu daripada perubatan cara Islam. Ia amat baik bagi merawat apa juga penyakit, baik yang baru atau sudah lama dihidapi, baik yang ringan atau yang kronik.

Urut sudah diketahui sejak berzaman sebagai satu alternatif dalam dunia perubatan. Selain mengatasi masalah terseliuh serta membetulkan perjalanan darah, urut dikaitkan dengan rawatan mengembalikan kesihatan dan tenaga seksual lelaki.

Bagaimanapun, urut sepatutnya dilakukan oleh mereka yang mahir dan profesional kerana ia juga boleh memudaratkan jika tidak mengikut prosedur sepatutnya.

Urut adalah pergerakan tisu lembut badan. Teknik mengurut sering diaplikasikan dengan tangan, jari, siku, lutut, lengan bawah, kaki atau alat. Tujuan umum urut adalah untuk merawat tekanan atau sakit badan. Seseorang yang terlatih secara profesional untuk melakukan urutan secara tradisional dikenali sebagai tukang urut (lelaki) atau tukang urut (wanita), tetapi tajuk-tajuk tersebut sudah ketinggalan zaman [rujukan diperlukan. sumber] dan mempunyai beberapa implikasi negatif. Di Amerika Syarikat, gelaran ahli terapi urut telah diakui sebagai standard perniagaan bagi mereka yang telah dilatih secara profesional untuk menyediakan perkhidmatan urut.

Dalam keadaan profesional, pelanggan dilayan sambil berbaring di meja urut, duduk di kerusi urut atau berbaring di atas tikar di lantai. Dalam persekitaran amatur, permukaan untuk tujuan umum seperti katil atau lantai lebih biasa. Urutan bawah air dan rawatan badan dilakukan dengan orang yang tenggelam atau terapung di kolam terapi air suam. [1]

Lihat juga sunting

Penyakit