Uthumphon

Raja Ayutthaya

Uthumphon (Bahasa Thai: อุทุมพร; Bahasa Burma: ဥဒုမ္ဗရ) atau Uthumphon Mahaphon Phinit (Bahasa Thai: อุทุมพรมหาพรพินิต) ialah ke 32 dan penultimatemonat Kerajaan Ayutthaya, memerintah pada tahun 1758 selama kira-kira dua bulan. Menghadapi pelbagai penuntut takhta, Uthumphon akhirnya terpaksa berpecah belah dan memasuki pemujaan. Keutamaan beliau menjadi seorang biku dan bukannya memelihara takhta itu, menjadikannya Khun Luang Ha Wat (Bahasa Thai: ขุนหลวงหาวัด), atau "raja yang beralih ke kuil".

Uthumphon
อุทุมพร
Raja Kerajaan Ayutthaya
Raja Siam
PemerintahanDua bulan pada tahun 1758
Didahului olehBorommakot
Diikuti olehEkkathat
KeputeraanUnknown
Kemangkatan1796
Mandalay, Kerajaan Konbaung
KerabatDinasti Ban Phlu Luang
AyahandaRaja Borommakot
BondaPuteri Phiphitmontri

Pemerintahan dan pengkhianatan sunting

Putera Dok Duea atau Putera Uthumphon - "Dok Duea" (ดอกเดื่อ) dan "Uthumphon" (อุทุมพร), kedua-duanya bermaksud "udumbhara" atau "fig". Pada tahun 1746, abangnya, Putera Thammathibet yang telah dilantik sebagai istana depan, dipukul mati kerana hubungannya dengan salah satu gundik Borommakot. Borommakot tidak melantik Istana Depan baru sebagai Kromma Khun Anurak Montri atau Ekkathat, barisan penggantian seterusnya, terbukti tidak cekap. Pada 1757, Borommakot akhirnya memutuskan untuk melangkau Anurak Montri sama sekali dan membuat Uthumphon istana depan - menjadi Kromma Khun Phon Phinit.

Pada tahun 1758, selepas berlakunya Borommakot, Uthumphon dinobatkan sebagai mahkota. Walau bagaimanapun, beliau menghadapi penentangan dari tiga saudara separuhnya iaitu Kromma Muen Chit Sunthon, Kromma Muen Sunthon Thep, dan Kromma Muen Sep Phakdi. Uthumphon mempunyai saudaranya yang ditangkap dan dibunuh.

Ekkathat, terpaksa menjadi biarawan, memutuskan untuk meninggalkan imamat dan mencari tahta. Uthumporn kemudian menyerahkan tahta kepada abangnya dan memasuki sebuah biara sebagai biarawan.

Pencerobohan Burma sunting

Pada tahun 1760, Alaungpaya dari Burma mengetuai pasukannya menyerang Ayutthaya. Uthumphon diminta untuk meninggalkan biara untuk melawan Burma. Bagaimanapun, Alaungpaya cedera semasa pengepungan, dan meninggal dunia semasa berundur Burma yang berikutnya.

Uthumphon, sekali lagi, kembali ke biara Pradu Rongtham.

Bagaimanapun, orang Burma itu kembali pada tahun 1767 menerusi komisen Hsinbyushin dan diketuai oleh Ne Myo Thihapate. Ayutthaya di bawah Ekkathat berada dalam kekacauan, tanpa kuasa atau kuasa untuk menentang penceroboh Burma.

Walaupun beliau sangat digesa untuk mengambil peranan dalam memimpin tentera Siam, Uthumphon memilih untuk kekal dalam status sami. Ayutthaya akhirnya jatuh. Uthumphon ditangkap oleh pasukan Burma dan dibawa ke Burma bersama dengan sejumlah besar penduduk Ayutthaya.

Kehidupan kemudian sunting

 
Pagoda tombak Utumphon di Perbandaran Amarapura, Myanmar

Uthumphon dibina berhampiran Ava, bersama dengan bekas bangsawan Ayutthaya yang lain, di mana dia dipaksa oleh orang Burma untuk memberi mereka pengetahuan mengenai sejarah dan adat istana Ayutthaya yang dipelihara dalam afidavit Aututayan, atau Kesaksian Khun Luang Ha-wat.

Hsinbyushin membina sebuah kampung berhampiran Mandalay untuk Uthumphon dan orang Siamnya-yang kemudiannya menjadi rakyat Yodia. Selaras dengan kisah Burma, Uthumphon, sebagai seorang sami, meninggal dunia pada tahun 1796 di kampung itu. Dia dipercayai tertimbun di chedi di tanah perkuburan Linzin Hill di pinggir Tasik Taungthaman di Wilayah Mandalay, Wilayah Amarapura.

Warisan sunting

Pada 29 Jun 2013, pihak berkuasa Burma dan Thailand mengumumkan bahawa tapak makam peringatan Utumphon akan diubah suai dan menjadi taman bersejarah. Sejak Februari 2013, pasukan penggalian bersama ahli-ahli arkeologi Burmese-Thai, menemui tulang dan serpihan jubah seorang sami mangkuk kaca gelas mozek yang mengandungi tulang dan jubah. Pasukan pemulihan Thailand dijangka membelanjakan AS $ 3.23 juta dalam projek itu. Pada akhir tahun 2013, ahli arkeologi mendedahkan struktur batu bata yang dipercayai sebagai sebuah biara yang pernah memegang batu tulis. Pasukan itu telah meletakkan rancangan untuk memorial tanah seluas 3.95 ekar (1.60 ha) dan mencari kebenaran pihak berkuasa tempatan untuk menubuhkan pusat warisan budaya di sana, termasuk pemulihan kompleks kuburan diraja, dengan kos sekurang-kurangnya 39 juta baht ( US $ 1.23 juta).

Rujukan sunting

  • Phataranawik, Phatarawadee (29 July 2013). "Salvaging a Lost King". The Nation. Dicapai pada 22 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Phyo Wai Kyaw (7 July 2013). "Thai king's tomb to become historical park". Myanmar Times. Dicapai pada 22 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Phyo Wai Kyaw; Hlaing Kyaw Soe (10 November 2013). "Tomb dig yields new discovery". Myanmar Times. Dicapai pada 22 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Piyarat (2002). "พระนามพระมหากษัตริย์สมัยอยุธยา [Monarchs of Ayutthaya]". The Royal Institute (dalam bahasa Thai). Dicapai pada 22 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Than Htike Oo (12 October 2012). "Thais to Investigate King's Tomb in Mandalay". The Irrawaddy. Dicapai pada 12 October 2012.CS1 maint: ref=harv (link)
Uthumphon
Tarikh keputeraan: - Tarikh kemangkatan: 1796
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Thammathibet
Istana hadapan
1757–1758
Diikuti oleh:
-
Didahului oleh
Borommakot
Raja dari Ayutthaya
1758
Diikuti oleh:
Ekkathat