Utiliti elektrik ialah sebuah syarikat dalam industri tenaga elektrik (sering merupakan utiliti awam) yang terlibat dalam penjanaan elektrik dan pengedaran elektrik untuk dijual umumnya dalam pasaran yang dikawal selia.[1] Industri utiliti elektrik merupakan penyedia tenaga utama di kebanyakan negara.

Utiliti elektrik termasuk pelabur yang dimiliki, milik awam, koperasi dan entiti nasional. Mereka mungkin terlibat dalam semua atau hanya beberapa aspek industri. Pasaran elektrik juga dianggap sebagai utiliti elektrik—entiti ini membeli dan menjual elektrik, bertindak sebagai broker, tetapi biasanya tidak memiliki atau mengendalikan kemudahan penjanaan, penghantaran, atau pengedaran. Utiliti dikawal selia oleh pihak berkuasa tempatan dan kebangsaan.

Utiliti elektrik menghadapi permintaan yang semakin meningkat[2] termasuk infrastruktur penuaan, kebolehpercayaan, dan peraturan.

Rujukan sunting

  1. ^ "Electric". snavely-king.com. Snavely King Majoros & Associates. Dicapai pada 18 July 2014.
  2. ^ Oleh Candace Lombardi, CNET. " Utiliti: Teknologi hijau yang baik untuk planet, tidak baik untuk perniagaan ." 23 Februari 2010.