V-mon (Jepun: ブイモン, Hepburn: Buimon, Veemon) merupakan watak utama dalam siri Digimon Adventure 02 juga makhluk Digimon dari Jepun. Dia berpasangan bersama seorang manusia bernama Daisuke Motomiya.

V-mon (Veemon)
Watak Digimon Adventure 02
V-mon
Kemunculan pertama

Episod 1 - Orang yang mewarisi keberanian
Disuarakan oleh

Junko Noda (Jepun)
Derek Stephen Prince (Inggeris)
Profil
SpesiesNaga
JantinaJantan
Tahap

Kanak-kanak
Teknik serangan

V-mon Head
Pasangan

Daisuke Motomiya

Ciri-ciri bentuk badan sunting

Dua kaki tinggi V-mon seperti biawak. Hampir keseluruhanya kulitnya berwarna biru, bahagian perut dan mulutnya berwarna putih. Kepala V-mon besar dan seperti sfera, dengan setiap dua berisi kon dibahagian belakang sama dengan bahagian telinganya tetapi lagi tajam. Tanduk kecil dibahagian atas hidungnya.

V-mon mempunyai tapak dan 5 jari 2 belah tangan yang besar dengan kuku putih pendek, dan juga 3 kuku kaki yang besar belah kaki. Tanda Kuning berbentuk "V" antara 2 mata besar berwarna merah jambu dia di mana nama asal "V-mon" muncul.

Latar belakang sunting

V-mon, bersama-sama dengan Hawkmon dan Armadimon, adalah tiga Digimon zaman purba yang telah dimeterai oleh Azulongmon, untuk dibangkitkan sekali lagi dalam masa kecemasan. V-mon mula muncul dalam episod pertama Digimon Adventure 02 apabila Daisuke Motomiya mengangkat Digimental keberanian.

Sepanjang Digimon Adventure 02, V-mon boleh bertukar dalam 3 jenis bentuk Armor (perisai) dari Digimental yang berlainan. Selepas kekalahan Digimon Kaiser, V-mon boleh membuat pertukaran biasa, pertukaran Jogress dengan Stingmon menjadi Paildramon dan juga pertukaran Ultimate dari Paildramon menjadi Imperialdramon.

Lain-lain pertukaran sunting

Nama "V-mon" merupakan nama dalam tahap Kanak-kanak. Dalam lain-lain bentuk, nama juga berubah.

Bentuk pertukaran biasa sunting

 
Chicomon (atas sebelah kiri), Chibimon (atas sebelah kanan), XV-mon (bawah)
Chicomon

Chicomon (Jepun: チコモン, Hepburn: Chikomon, Chibomon) adalah tahap bayi I V-mon. Chibomon muncul apabila Paildramon hilang kuasa sehingga V-mon dan Wormmon tidak lagi dapat mengekalkan tahap kanak-kanak mereka.

Chibimon

Chibimon (Jepun: チビモン, DemiVeemon) adalah tahap bayi II V-mon. V-mon sering berubah menjadi bentuk tahap bayi II setiap kali dia kembali ke Dunia Sebenar bersama-sama Daisuke. Kadang-kadang Chibimon juga muncul apabila V-mon terpaksa pertukaran terbalik selepas pertempuran sukar.

XV-mon

XV-mon (Jepun: エクスブイモン, Hepburn: Ekusubuimon, ExVeemon) adalah pertukaran tahap dewasa V-mon. Selepas Digimon Kaiser ditewaskan dan kunci untuk pertukaran telah dibuka, Daisuke cuba untuk mencuba V-mon untuk bertukar kepada tahap dewasa V-mon dalam usaha untuk menarik perhatian Hikari dan Tailmon. Sememangnya, tiada percubaan yang berjaya. Ia bukan sehingga Daisuke hampir-hampor dibunuh oleh Tortomon yang marah dan akhirnya V-mon dapat bertukar untuk menyelamatkan nyawa Daisuke.

Teknik serangan:

  • X-Laser (Jepun: エクスレイザー, Hepburn: Ekusu Reizā) - Serangan dengan pancaran laser yang kuat dalam bentuk tanda X dari dadanya ke arah musuh.
  • Strong Crunch (Jepun: ストロングクランチ, Hepburn: Sutorongu Kuranchi) - Melompat ke atas ke arah musuh dan serang dengan gigitan yang kuat ke atas musuh tersebut.
  • Hearty Shatter (Jepun: ハーティシャッター, Hepburn: Hāti Shattā) - Serang bola api sambil melompat.

Pertukaran Armor (perisai) sunting

 
Fladramon (atas sebelah kiri), Lighdramon (atas sebelah kanan), Magnamon (bawah)
Fladramon

Fladramon (Jepun: フレイドラモン, Hepburn: Fureidoramon, Flamedramon) adalah pertukaran Armor bersama Digimental keberanian. Kehendak Daisuke untuk melindungi Hikari dari Monochromon menyerang pada mulanya tiba-tiba muncul kuasa dari Digimental, membolehkan V-mon membuat pertukaran Armor menjadi Fladramon untuk memusnahkan Dark Ring dari badan Monochromon.

Teknik serangan:

  • Fire Rocket (Jepun: ファイアロケット, Hepburn: Faia Roketto) - Mengelilingi dirinya dalam bentuk aura api dan kemudian dari atas ke arah lawan seperti roket
  • Knuckle Fire (Jepun: ナックルファイア, Hepburn: Nakkuru Faia) - Tumbukan dengan genggaman berapi-api.
  • Flame Shot (Jepun: フレームショット, Hepburn: Fureimu Shotto) - melindungi dalam api, ia memotong menyerong ke atas menggunakan bilah topi bahagian kepalanya.
  • Flame Shield (Jepun: フレイムシールド, Hepburn: Fureimu Shīrudo) - Serangan bola api dari tangannya.
Lighdramon

Lighdramon (Jepun: ライドラモン, Hepburn: Raidoramon, Raidramon) adalah pertukaran Armor bersama Digimental persahabatan. Digimental persahabatan pertama kali muncul semasa pertarungan MetalGreymon dikawal oleh Digimon Kaiser. Keinginan Daisuke yang ingin membantu rakan-rakan beliau tiba-tiba muncul kuasa Digimental persahabatan, membolehkan V-mon bertukar Armor menjadi Lighdramon dan memusnahkan Dark Spiral yang mengawal MetalGreymon.

Teknik serangan:

  • Blue Thunder (Jepun: ブルーサンダー, Hepburn: Burū Sandā) - Menyerang dengan bebola panahan kilat dari pancang di belakangnya.
  • Lightning Blade (Jepun: ライトニングブレード, Hepburn: Raitoningu Burēdo) - Menyerang dengan satu cahaya panahan kilat dari tanduk berbentuk pedang pada hidungnya.
  • Electric Bite (Jepun: エレクトリックバイト, Hepburn: Erekutorikku Baito) - Satu serangan gigitan mengeluarkan kuasa elektrik
  • Thunderbolt (Jepun: サンダーボルト, Hepburn: Sandāboruto) - Serangan sambaran petir dari mulutnya.
Magnamon

Magnamon (Jepun: マグナモン, Hepburn: Magunamon) adalah pertukaran Armor bersama Digimental emas keajaiban. Tidak seperti kebanyakan spesies, dia mempunyai lima jari bagi setiap tangan dan bukan tiga. Magnamon pertama kali muncul semasa penguasaan Dunia Digital oleh Digimon Kaiser, apabila penciptaan Digimon Kaiser, Kimeramon, telah menyerang Dunia Digital dan bermula malapetaka. Wormmon memutuskan untuk membantu Daisuke dan rakan-rakannya, dan membawa Chibimon dan Daisuke ke bilik bekalan kuasa utama Digimon Kaiser. Di sana, Daisuke menemui Digimental Emas Keajaiban, dan digunakan kuasanya untuk pertukaran V-mon ke Magnamon.

Teknik serangan:

  • Extreme Jihad (Jepun: エクストリーム・ジハード, Hepburn: Ekusutorīmu Jihādo) - Melepaskan semua tenaga Digimental ke dalam satu letupan yang besar
  • Plasma Shoot (Jepun: プラズマシュート, Hepburn: Purazuma Shūto) - Melepaskan peluru berpandu atau rasuk dari Armor.
  • Magnum Punch (Jepun: マグナムパンチ, Hepburn: Magunamu Panchi) - Tumbuk ke arah musuh
  • Magnum Kick (Jepun: マグナムキック, Hepburn: Magunamu Kikku) - Tendang ke arah musuh

Paildramon sunting

 
XV-mon (atas sebelah kiri), Stingmon (atas sebelah kanan) pertukaran Jogress menjadi Paildramon (bawah)

Paildramon (Jepun: パイルドラモン, Hepburn: Pairudoramon) adalah Digimon Tahap Sempurna yang merupakan pertukaran Jogress dari XV-mon bergabung dengan Stingmon (Tahap dewasa Wormmon), menggabungkan ciri-ciri dan sifat-sifat jenis Digimon naga dengan serangga berbentuk manusia. Beberapa bahagian sekeliling tubuh Paildramon adalah sayap rendah, lebih rendah kaki, lengan dan ekor XV-mon dan perisai, tangan dan badan Stingmon.

Teknik serangan:

  • Desperado Blaster (Jepun: デスペラードブラスター, Hepburn: Desuperādo Burasutā) - Serangan menggunakan gelombang tenaga dari dua meriam organik dan mengangkat dengan lengannya, seperti mesin-gun
  • Esgrima (Jepun: エスグリーマ, Hepburn: Esugurīma) - Serangan menggunakan lembing bahagian tengah atas tapak tangannya
  • Elemental Bolt (Jepun: エレメンタルボルト, Hepburn: Erementaru Boruto) - Mencipta satu aliran tenaga

Imperialdramon sunting

 
Imperialdramon: Dragon Mode (atas), Imperialdramon: Fighter Mode (bawah)
Imperialdramon: Dragon Mode [1]

Imperialdramon: Dragon Mode (Jepun: インペリアルドラモン:ドラゴンモード, Hepburn: Inperiarudoramon: Doragon Mōdo) adalah tahap Ultimate yang telah bertukar dari Paildramon. Pada masa Krismas, V-mon dan Wormmon diberi kuasa dari salah satu daripada DigiCores Azulongmon. DigiCores memberi kuasa kepada V-mon dan Wormon membolehkan mereka bertukar dari Paildramon ke Imperialdramon: Dragon Mode.

Teknik serangan:

  • Positron Laser (Jepun: ポジトロンレーザー, Hepburn: Pozitoron Rēzā) - Tembakan pancaran tenaga dari meriam di atas bahagian belakangnya.
  • Mega Death (Jepun: メガデス, Hepburn: Mega Desu) - Tembakan bola tenaga kecil dari mulutnya yang mempunyai jejari letupan yang menakjubkan.
  • Splendor Blade (Jepun: スプレンダーブレード, Hepburn: Supurendā Burēdo) - Menggunakan kuku untuk menyerang.
Imperialdramon: Fighter Mode [2]

Imperialdramon: Fighter Mode (Jepun: インペリアルドラモン:ファイターモード, Hepburn: Inperiarudoramon Faitā Mōdo) adalah satu bentuk alternatif Imperialdramon: Mod Dragon. Imperialdramon: Fighter Mode membentuk seperti manusia dan teknik serangan lebih banyak dari Imperialdramon: Mod Dragon. Ia juga mengatakan bahawa kekuatan badannya adalah tiga kali ganda dari Paildramon.

Teknik serangan:

  • Positron Laser (Jepun: ポジトロンレーザー, Hepburn: Pozitoron Reezaa)- Tembakan pancaran tenaga dari meriam di lengan.
  • Giga Death (Jepun: ギガデス, Hepburn: Giga Desu) - menyeru meriam besar dan tembak pada sasaran.
  • Splendor Blade (Jepun: スプレンダーブレード, Hepburn: Supurendaa Bureedo) - Cakar pada musuh dengan kuku di pergelangan tangan itu.
  • Super Positron Laser (Jepun: スーパーポジトロンレーザー, Hepburn: Suupaa Pozitoron Reezaa) - Versi yang lebih berkuasa daripada Positron Laser.
  • Ion Blaster (Jepun: イオンブラスター, Hepburn: Ion Burasutaa) - Membebaskan pemancar dari dada bahawa mengenakan tenaga kuat yang meletup.
  • Imperial Claw (Jepun: インペリアルクロー, Hepburn: Inperiaru Kuroo)
  • Imperial Crusher (Jepun: インペリアルクラッシャー, Hepburn: Inperiaru Kurasshaa)
  • Imperial Kick (Jepun: インペリアルキック, Hepburn: Inperiaru Kikku)
  • Dragon Kick (Jepun: ドラゴンキック, Hepburn: Doragon Kikku)
  • Dragon Knee (Jepun: ドラゴンニー, Hepburn: Doragon Nī)
  • Majestic Strike (Jepun: マジェステックストライク, Hepburn: Majesutikku Sutoraiku)

Rujukan sunting

  1. ^ "インペリアルドラモン:ドラゴンモード データ (Imperialdramon: Dragon Mode data)". digimon.net (dalam bahasa Bahasa Jepun). Bandai.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "インペリアルドラモン:ファイターモード データ (Imperialdramon: Fighter Mode data)". digimon.net (dalam bahasa Bahasa Jepun). Bandai.CS1 maint: unrecognized language (link)