Vasily Arkhipov atau nama penuhnya, Vasily Aleksandrovich Arkhipov (Bahasa Rusia: Василий Архипов; 30 Januari 1926 - 19 Agustus 1998) ialah seorang perwira angkatan laut Rusia yang terkenal kerana peranannya dalam krisis misil Cuba pada tahun 1962. Beliau dikreditkan sebagai individu yang menghalang peperangan nuklear yang mungkin berlaku antara Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet pada masa itu.

Vasily Arkhipov dilahirkan pada 30 Januari 1926 di Oblast Kaluga, Rusia. Beliau memulakan kerjayanya dalam tentera laut pada tahun 1945 dan kemudiannya menyertai Angkatan Laut Kesatuan Soviet. Pada Oktober 1962, ketika berkhidmat sebagai penyelia peperangan di kapal selam nuklear, K-19, Arkhipov berada di bawah komando dalam Operasi Anadyr semasa Krisis Misil Cuba.

Pada 27 Oktober 1962, kapal selam K-19 yang dipimpin oleh Arkhipov dan kru yang lain dikesan oleh kapal perang Amerika Syarikat di dekat Kuba. Kapal selam tersebut dikepung dan terpaksa menghadapi serangan dari kapal perang AS yang melepaskan bom kedalaman sebagai amaran. Di dalam kapal selam, suhu meningkat dengan ketara dan keadaan menjadi semakin sukar.

Dalam keadaan yang tegang itu, komandannya yang tidak hadir, Valentin Savitsky, bersama dengan politikus kapal selam, Ivan Semonovich Maslennikov, mempertimbangkan serius untuk melancarkan serangan nuklear. Tetapi Arkhipov, yang memegang jawatan ketiga tertinggi dalam kapal selam itu, menentang keputusan tersebut. Beliau percaya bahawa serangan nuklear hanya patut dilancarkan apabila terdapat perintah langsung dari pemerintah pusat. Keputusan Arkhipov untuk menolak serangan nuklear ini adalah penting dalam menghalang tercetusnya perang nuklear yang melibatkan Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet.

Tindakan Arkhipov membuktikan betapa pentingnya peranan individu dalam mengawal senjata nuklear. Keputusannya untuk menentang serangan nuklear pada masa itu membawa impak yang signifikan dalam mengurangkan ketegangan dan menghalang kemungkinan berlakunya peperangan nuklear yang dapat menghancurkan dunia.

Selepas krisis itu, Arkhipov terus berkhidmat dalam angkatan laut Rusia dan memegang jawatan penting dalam peningkatan keselamatan kapal selam nuklear. Beliau dianugerahkan pelbagai anugerah dan penghormatan di kemudian hari atas peranannya yang penting dalam mencegah perang nuklear pada tahun 1962.

Vasily Arkhipov meninggal dunia pada 19 Ogos 1998 di usia 72 tahun. Kegigihan dan keberaniannya dalam mempertahankan prinsipnya dalam menghadapi krisis misil Cuba telah menunjukkan betapa pentingnya pengawalan dan kawalan yang cekap dalam senjata nuklear, dan dia diingat sebagai seorang pejuang perdamaian yang berjasa dalam sejarah dunia.