Venera 1, juga dikenali sebagai Venera-1VA No.2 dan kadang-kadang di Barat sebagai Sputnik 8 adalah kapal angkasa pertama yang terbang melintasi Zuhrah, sebagai sebahagian daripada program Venera Kesatuan Soviet. [1] Dilancarkan pada bulan Februari 1961, ia terbang melintasi Zuhrah pada 19 Mei tahun yang sama, bagaimanapun hubungan radio dengan suar telah hilang sebelum lintas lalu, menyebabkan ia tidak mengembalikan apa-apa data.

Venera 1
Kapal angkasa Venera 1
PengendaliUSSR
Jenis misiLintas lalu Zuhrah
Tarikh lintas terbang19 May 1961
Tarikh Berlepas12 Februari 1961
Kenderaan PelancarRoket Molniya
ID COSPARGamma 1 1961 Gamma 1
Jisim643.5 kg

Kapal angkasa sunting

Venera 1 adalah 643.5-kilogram (1,419 lb) suar terdiri daripada badan silinder 1.05 meter (3 ka 5 in) diameter diatasnya kubah, dengan ketinggian penuh 2.035 meter (6 ka 8.1 in). Ia diberikan tekanan pada 1.2 standard atmosphere (120 kPa) dengan nitrogen kering, dengan kipas dalaman bagi mengekalkan taburan haba yang sekata. Dua panel suria mengunjur dari silender, mencaj bateri zink-perak. Antena parabolik jaring logam 2-meter direka bagi menghantar data dari Zuhrah ke Bumi pada frekuensi 922.8 MHz. Tiang antena 2.4-meter digunakan bagi menghantar isyarat gelombang pendek semasa fasa berhampiran dengan Bumi. Antena Semiarah "quadripole" dipasang pada panel suria memberikan telimetri rutin dan hubungan telearahan dengan Bumi semasa dalam misi, pada gelombang radio desimeter dikutub-bulat.

Suar itu dilengkapi dengan peralatan saintifik termasuk magnetometer pintu fluks dilekatkan kepada tiang antena, dua perangkap ion untuk mengukur angin solar, pengesan mikrometeorite, dan tiub kaunter Geiger dan alat pengerdip Iodide Sodium untuk mengukur sinaran kosmik. Satu eksperimen dilekatkan pada satu panel solar untuk mengukur suhu lapisan ujian. Radiometer Inframerah dan / atau ultraungu mungkin turut dimasukkan. Kubah ini mengandungi enjin KDU-414 yang digunakan untuk pembetulan pertengahan jalan. Kawalan suhu telah dicapai melalui bidai haba bermotor.

Semasa sepanjang penerbangan, Venera 1 distabilkan melalui putaran. Ia merupakan kapal angkasa pertama yang direka untuk melakukan pembetulan pertengahan perjalanan, dengan memasukkan mod penstabilan 3-paksi, menetapkan pada Matahari dan bintang Canopus. Sekiranya ia sampai ke Zuhrah, ia akan memasuki mod penstabilan 3-paksi lain, menetapkan Matahari dan Bumi, dan menggunakan antena parabola buat kali pertama untuk menghantar data.

Lihat juga sunting


Rujukan sunting

  1. ^ NSSDC Spacecraft 1961-003A Diarkibkan 2012-02-22 di WebCite (NASA Goddard Space Center), accessed August 9, 2010

Pautan luar sunting

Templat:Venus spacecraft