Venom (filem 2018)

Venom merupakan sebuah filem adiwira Amerika Syarikat 2018 berdasarkan watak dengan judul yang sama, diterbitkan oleh Columbia Pictures dengan kerjasama dengan Marvel,Tencent Pictures dan diedarkan oleh Sony Pictures Releasing. Filem ini diarahkan oleh Ruben Fleischer dengan lakon layar oleh Scott Rosenberg, Jeff Pinkner, Kelly Marcel, dan Will Beall. Ia dibintangi oleh Tom Hardy sebagai Eddie Brock / Venom, disamping Michelle Williams, Riz Ahmed, Scott Haze, dan Reid Scott. Terdapat banyak tema-tema menarik didalam filem ini seperti penerokaan angkasa lepas, pertumbuhan populasi manusia di bumi, sifat dualiti manusia, percintaan, persahabatan, pengorbanan, kesetiaan pada idea, moral, etika, juga keberanian untuk mengambil risiko. [5]

Venom
PengarahRuben Fleischer
Lakon layar
  • Scott Rosenberg
  • Jeff Pinkner
  • [Kelly Marcel
  • Will Beall
BerdasarkanVenom oleh
David Michelinie
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiMatthew Libatique
Muzik olehLudwig Göransson
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSony Pictures Releasing
Tarikh tayangan
Masa tayangan
112 minit[2]
NegaraUnited States
BahasaEnglish
Bajet$100–116 juta[3]
Pecah panggung$856.1 juta[4]

Venom telah dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 5 Oktober 2018. Ia menerima ulasan secara umumnya negatif untuk naratifnya, nada tidak konsisten dan kekurangan sambungan yang lebih kukuh dengan Spider-Man, dengan prestasi Hardy menerima ulasan bercampur-campur. Filem ini merupakan kejayaan box office, menjadi filem kutipan tertinggi ketujuh pada 2018 dengan lebih $856 juta di seluruh dunia, dan mencatatkan beberapa rekod box office untuk tayangan Oktober. Ia diikuti oleh sekuel Venom: Let There Be Carnage pada tahun 2021.

Pelakon sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c "Film releases". Variety Insight. Diarkibkan daripada yang asal pada May 12, 2018. Dicapai pada February 10, 2018.
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Runtime&Rating tidak disediakan
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Opening tidak disediakan
  4. ^ "Venom (2018)". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada February 20, 2021.
  5. ^ Syed Ahmad Fathi. 'Venom & beberapa perbahasan falsafah'. The Independent Insight. August 04, 2019.

Pautan luar sunting