Versailles II: Testament of the King

permainan video terbitan tahun 2001

Versailles II: Testament of the King adalah permainan video yang dikeluarkan pada 2001. Ia dibangunkan oleh Cryo Interactive Entertainment dan diterbitkan bersama oleh Cryo dan Réunion des Musées Nationaux untuk PC berasaskan Windows dan Sony PlayStation 2. Ini adalah susulan dari permainan 1996 bertajuk Versailles 1685.

Versailles II: Testament of the King
PembangunCryo Interactive
PenerbitCryo Interactive
Réunion des Musées Nationaux
SiriVersailles
PlatformWindows , PlayStation 2
Pelepasan14 November 2001
GenrePengembaraan
ModPemain tunggal

Permainan ini berkisar pada 1700, 15 tahun setelah peristiwa di permainan sebelumnya, pada saat kematian Raja Charles II. Pemain mengambil peranan sebagai Charles-Louis de Farevolles, yang muncul di Wangsa Louis XIV, tanpa pengaruh di Wangsa atau dengan wang.

Sebuah orkestra 25 buah, yang diketuai oleh Skip Sempé, mementaskan muzik selama satu jam untuk permainan ini.

Plot sunting

Permainan bermula pada 1700, ketika watak utama Charles-Louis de Faverolles kembali ke Versailles setelah menjadi orang suruhan di Grand Ecuries di bawah Monsieur Boisseuil dan sekolah bertaraf tinggi, dengan harapan untuk menjadi diplomat ke Sepanyol, kerana dia ingin bertemu kembali dengan Elvira Malaga y Santiago, kekasih masa kecilnya. Wangsa terlibat dalam penggantian takhta Sepanyol sejak Charles II sakit dan tidak mempunyai pewaris. Kedua-dua kerajaan Perancis dan Habsburg berharap bahawa salah satu dari mereka sendiri akan diberi nama. Untuk melancarkan kerjaya diplomatiknya di Wangsa, Charles-Louis mesti menghadapi pelbagai cabaran dan pada mulanya memberi beberapa pertolongan kepada orang-orang penting.

Penerimaan sunting

Tom Houston dari Just Adventure berpendapat permainan ini akan menarik minat peminat genre edutainment (hiburan pendidikan).[1] Jihem dari JeuxVideo menyifatkan permainan itu sebagai "permainan mudah" - persamaan seperti mudah mendengar dalam versi permainan video.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ "Versailles II: Testimony of the King - Just Adventure + Review" (dalam bahasa Inggeris). 8 April 2002. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 April 2002. Dicapai pada 2 Februari 2017.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  2. ^ "Test du jeu Versailles 2 sur PC - jeuxvideo.com" (dalam bahasa Perancis). 4 Mac 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Mac 2016. Dicapai pada 2 Februari 2017.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)

Pautan luar sunting