Vikuna

(Dilencongkan dari Vicuña)
Laman ini mungkin lebih sesuai dipindahkan ke Wikunya

Wikunya (Quechua: wik'uña, Sepanyol: vicuña[1]) atau nama saintifik ia Vicugna vicugna merupakan salah satu daripada dua haiwan jenis unta yang wujud bersama guanako di Banjaran Andes merentasi Amerika Selatan. Spesies ini merupakan saudara llama, dan sekarang dipercayai sebagai nenek moyang liar kepada alpaka.

Wikunya
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Tribus:
Genus:
Spesies:
V. vicugna
Nama binomial
Vicugna vicugna
(Molina, 1782)

Taburan dan habitat sunting

Vikuna hidup khususnya di Amerika Selatan, terutamanya di tengah kawasan pergunungan Andes. Haiwan ini boleh ditemui secara semulajadinya di Peru (juga sebagai haiwan kebangsaan negara tersebut), barat laut Argentina, Bolivia (negara yang mempunyai populasi terbanyak) serta utara Chile. Terdapat juga sebuah populasi kecil vikuna yang diperkenalkan di tengah Ecuador.

Haiwan ini hidup di kawasan beraltitud 3200 hingga 4800 meter dari paras laut. Mereka memakan rumput di lapangan pergunungan Andes pada waktu siang dan bermalam di landaian gunung-gunung tersebut. Sinaran matahari dapat melepasi atmosfera nipis habitat vikuna pada waktu siang tetapi cuaca di persekitaran ini boleh menjadi sejuk yang melampau pada waktu malam; bulu lebatnya yang lembut yang memerangkap udara panas pada badan ia adalah suatu cara haiwan ini dapat menyesuaikan diri dengan keadaan sedemikian.

Tabiat sunting

Vikuna bersifat pemalu dan sering mengelakkan diri daripada penceroboh, disebabkan oleh pendengarannya yang tajam.

Ia hidup berkumpulan di mana satu kawanan itu boleh terdiri daripada seekor jantan, 5 hingga 15 ekor betina serta anak-anak mereka. Setiap kawanan vikuna mempunyai kawasan yang tersendiri meliputi sebanyak 18 km persegi maksimumnya, bergantung kepada ketersediaan makanan yang ada.

Rujukan sunting

  1. ^ "vicuña". Diccionario de la lengua española. Real Academia Española. Dicapai pada Sep 26, 2023.

Pautan luar sunting