Vijandren Ramadass

usahawan Malaysia

Vijandren Ramadass ialah usahawan Malaysia yang mengasaskan komuniti dalam talian tertua di Malaysia, Lowyat.net.[1][2] Selain itu beliau juga berkhidmat sebagai KPE Lowyat Commerce Sdn Bhd dan Lowyat MSC Sdn Bhd.

Vijandren Ramadass
Kelahiran
Kuala Lumpur, Malaysia
Pusat pendidikanUniversiti Teknologi Malaysia
PekerjaanUsahawan
KPE Lowyat MSC
Terkenal keranaKeusahawanan, pengasas Lowyat.net

Biografi sunting

Vijandren Ramadass dilahirkan dalam keluarga India Malaysia di Kuala Lumpur. Beliau memiliki ijazah dalam bidang sains komputer dari Universiti Teknologi Malaysia, Skudai.

Lowyat.net sunting

Lowyat.NET diasaskan pada 2002 oleh Vijandren sebagai laman sesawang satu halaman sederhana untuk menerbitkan senarai harga komputer dan alat terkini dari pusat membeli-belah digital Plaza Low Yat di Kuala Lumpur.

Hari ini, domain ini mempunyai komuniti forum yang meriah yang mempunyai lebih daripada setengah juta ahli, dan menjangkau lebih dari enam juta pelawat unik ke laman web kandungannya.

Pada 2011, Lowyat Networks memperoleh status MSC Malaysia (Multimedia Super Corridor) dan mengembangkan portfolio dengan melancarkan portal gaya hidup wanita, Lipstiq.com. Dua lagi harta tanah, Wanista.com & Hype.my, kemudian ditambahkan ke pokoknya.

Pada 2012, pihaknya menambahkan penyelesaian e-dagang dan Storekini.com kedai dalam talian, memberi pengguna kedai dalam talian untuk mendapatkan penyelesaian membeli-belah mereka.

Rujukan sunting

  1. ^ Cher, Benjamin (15 September 2015). "Digerati50: Building online communities, the 'content way'" (dalam bahasa Inggeris). Digital News Asia. Dicapai pada 19 September 2015.
  2. ^ "Lowyatt.net – Vijandren Ramadass | deliriumdelirium" (dalam bahasa Inggeris). Abinesh.com. 12 Julai 2009. Dicapai pada 19 September 2015.