Vilus usus atau vilus ialah unjuran kecil seperti jari yang memanjang ke dalam lumen usus kecil. Setiap vilus adalah lebih kurang 0.5–1.6 mm panjangnya (pada manusia), dan mempunyai banyak mikrovili yang menonjol dari enterosit epiteliumnya yang secara kolektif membentuk sempadan berjalur atau beberus. Setiap satu daripada mikrovili ini adalah kira-kira 1 µm panjang, sekitar 1000 kali lebih pendek daripada satu vilus. Vili usus jauh lebih kecil daripada mana-mana lipatan membulat dalam usus.

Vili usus
Mickrograf mukosa usus kecil menunjukkan vili – separuh atas imej. Pewarna H&E
Bahagian duodenum kucing. X 60.
Butiran
Sebahagian daripadaDinding usus kecil
SistemSistem pencernaan
Pengenalpastian
nama bahasa Latinsmall intestinales
TAA05.6.01.011
FMA15072 FMA:76464, 15072
Terminologi anatomi

Villi meningkatkan luas permukaan dalaman dinding usus menjadikan luas permukaan yang lebih besar untuk diserap. Kawasan penyerapan yang meningkat berguna kerana nutrien tercerna (termasuk monosakarida dan asid amino) masuk ke dalam vili separa telap melalui resapan, yang berkesan hanya pada jarak yang dekat. Dengan kata lain, peningkatan luas permukaan (bersentuhan dengan bendalir dalam lumen) mengurangkan jarak purata yang dilalui oleh molekul nutrien, jadi keberkesanan resapan meningkat. Villi disambungkan ke saluran darah supaya darah yang beredar kemudian membawa nutrien ini pergi.

Struktur sunting

Mikroanatomi sunting

Enterosit, bersama-sama dengan sel goblet, mewakili jenis sel utama epitelium vili dalam usus kecil.[1]

Fungsi sunting

Di sana, vili dan mikrovili meningkatkan luas permukaan penyerapan usus kira-kira 40 kali ganda dan 600 kali ganda, masing-masing, memberikan penyerapan nutrien yang sangat cekap dalam lumen.[2]

Terdapat juga enzim (enzim pencernaan enterosit) pada permukaan untuk pencernaan. Kapilari vilus mengumpul asid amino dan gula ringkas yang diambil oleh vili ke dalam aliran darah. Vilus lakteal (kapilari limfa) mengumpul kilomikron yang diserap, iaitu lipoprotein yang terdiri daripada trigliserida, kolesterol dan protein amfipatik, dan dibawa ke seluruh badan melalui cecair limfa.

Vili dikhususkan untuk penyerapan dalam usus kecil kerana ia mempunyai dinding nipis, tebal satu sel, yang membolehkan laluan resapan yang lebih pendek. Ia mempunyai kawasan permukaan yang besar jadi akan ada penyerapan asid lemak dan gliserol yang lebih cekap ke dalam aliran darah. Ia mempunyai bekalan darah yang kaya untuk mengekalkan kecerunan kepekatan. [3]

Kepentingan klinikal sunting

Atrofi villous sunting

 
Tahap penyakit seliak yang berbeza

Dalam penyakit usus kecil vili boleh menjadi rata akibat kesan keradangan, dan vili kadang-kadang boleh hilang. Kemerosotan ini dikenali sebagai atrofi villous, dan selalunya merupakan ciri penyakit seliak.[4]

Imej tambahan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Paneth cells (Cytokines & Cells Encyclopedia - COPE)".
  2. ^ "Digestion: Digestive System, Enzymes, Absorption in the Small Intestine". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-11-18. Dicapai pada 2014-12-30.
  3. ^ "Causes". Coeliac UK (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 12 July 2020.

Bacaan lanjut sunting

  • C. W. Chan, Y. K. Leung and K. W. Chan (2014). "Microscopic anatomy of the vasculature of the human intestinal villus - a study with review". European Journal of Anatomy, 18 (4): 291–301.